• Посилання скопійовано

Передача основних засобів у комунальну власність: облікові наслідки

У підприємства на балансі є невиробничий об’єкт ОЗ (нерухомість). Прийнято рішення безоплатно передати його місту. Як таку операцію відобразити в бухгалтерському та податковому обліках?

Подібні операції відбуваються досить часто на бюджетних підприємствах і нечасто, але трапляються на приватних підприємствах. Тож, зупинімося на останніх.

 

Бухоблік

Спочатку треба вирішити питання із амортизацією такого об’єкту ОЗ. Незважаючи на прийняте рішення про безоплатну передачу, фактично припинення амортизації відбувається після того, як цей об’єкт виведено з експлуатації (тобто, місяць такого виведення – це останній місяць нарахування амортизації (п. 29 П(С)БО 7).

При цьому, оскільки такий об’єкт не буде продаватися (буде передано безоплатно), то, на думку автора, немає сенсу переводити його до необоротних активів, утримуваних з метою продажу (це співпадає і з нормами п. 2 розділу ІІ П(С)БО 27 - необоротні   активи,   група   вибуття,   відчуження  яких планується  в  інший  спосіб,  ніж  продаж  на  дату  балансу,  не визнаються утримуваними для продажу).  Тобто, проведення Дт 286 Кт 10 за залишковою вартістю робити немає потреби.

На жаль, Методичні рекомендації №561 не містять проведення, яке має зробити підприємство в разі безоплатної передачі об’єкту ОЗ іншій установі. Тож, залишкову вартість таких активів можна відобразити за дебетом субрахунку 976  «Списання необоротних активів» або ж за дебетом субрахунку 949 або 977 (як інші витрати), в залежності від облікової політики підприємства.

 

Податковий облік

ПДВ

Не слід забувати, що якщо підприємство є платником ПДВ, для нього така передача є операцією з постачання об’єкту ОЗ, яка є об’єктом оподаткування ПДВ. Водночас, відповідно до пп. 197.1.16 ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об'єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням КМУ, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень. Норми цього підпункту ПКУ поширюються також на операції з безоплатної передачі об'єктів з балансу юрособи будь-якої форми власності на баланс іншої юрособи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юросіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб'єкти операції платниками податку.

Але податківці в листі від 13.10.2016 р. №22291/6/99-99-15-03-02-15 наголошують, що режим звільнення від оподаткування ПДВ, визначений нормами пп. 197.1.16 ПКУ, застосовується за умови одночасного виконання таких вимог:

  • передаватися повинен об’єкт будь-якої форми власності;
  • передача повинна здійснюватися на безоплатній основі;
  • операція повинна здійснюватися між двома платниками ПДВ або між двома юрособами;
  • передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність;
  • операція повинна здійснюватися на підставі прийнятого відповідного рішення Уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Якщо всі умови виконано, то ПЗ з ПДВ за такою операцією у підприємства не виникне. Однак податкову накладну за фактом такої передачі скласти потрібно,  адже на операції, звільнені від оподаткування (на відміну від операцій, які не є об’єктом оподаткування) податкові накладні складаються. При цьому ціна в такій ПН буде нульова, про інші особливості такої ПН податківці повідомляли тут. А ще слід буде скласти податкову накладну на суму позитивної різниці між залишковою вартістю об’єкту ОЗ і нульовою ціною постачання. Така податкова накладна має тип 15 і докладно про їх складання з 01.12.2018 р. ми писали тут>>

Відобразити обсяг такого постачання (на підставі складених ПН) слід буде і в рядку 5 декларації з ПДВ, а також в таблиці 1 додатку 6 до цього рядка. 

Якщо підприємство не є платником ПДВ, звісно, складати ПН і подавати декларацію з цього податку воно не повинне. Але не забувайте, що операції, звільнені від оподаткування (на відміну від операцій, які не є об’єктом оподаткування), враховуються при розрахунку обсягу операцій за останні 12 місяців. Хоча чіткого алгоритму визначення того, за якою ціною враховуватимуться в такий обсяг безоплатно поставлені активи, не існує, є ризик, що податківці вважатимуть, що такою ціною має бути не нуль, а залишкова вартість таких активів. А отже, і ризик виникнення обов’язку зареєструватися платником ПДВ. Тож, якщо такий ризик реальний, автор радить звернутися до ДФС за індивідуальною податковою консультацією щодо цього.

 

Податок на прибуток

Зараз об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінрезультат до оподаткування, визначений у бухобліку. Але деякі з платників податку такий фінрезультат коригують (п. 134.1.1 ПКУ). Таким чином, наслідки можуть бути різними.

Якщо податкові різниці не застосовуються, то витрати на амортизацію і  списання такого обєкта ОЗ зменшать фінрезультат до оподаткування в бухобліку. Як наслідок, це зменшує і об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Якщо податкові різниці застосовуються, то слід пам’ятати, що невиробничі ОЗ в податковому обліку навіть тими платниками податку, які застосовують податкові різниці, не амортизуються. Але ось операція з їх списання фінрезультат коригує. 

Згідно із  п. 138.1-138.2 ПКУ фінансовий результат до оподаткування збільшується:

  • на суму нарахованої амортизації основних засобів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • на суму залишкової вартості окремого об’єкта невиробничих основних засобів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.

Фінансовий результат до оподаткування зменшується:

  • на суму первісної вартості придбання або виготовлення окремого об’єкта невиробничих основних засобів та витрат на їх ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення, у тому числі віднесених до витрат відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, але лише  у разі продажу такого об’єкта невиробничих основних засобів і не більше суми доходу (виручки), отриманої від такого продажу. Оскільки в даному випадку доходу (виручки) від передачі об’єкту невиробничих ОЗ не передбачається, то зменшення фінрезультату неможливе.

 

Приклад. Маємо невиробничу будівлю, первісна вартість якої 100 000 грн, сума ПДВ, сплаченого при її будуванні 20 000 грн. Запланований строк експлуатації 20 років, метод амортизації –прямолінійний (місячна сума амортизації 416,67 грн). Після двох місяців експлуатації прийнято рішення про передачу місцевій раді (є рішення місцевої ради щодо цього).

 

№з/п

Зміст операції

Дебет

Кредит

Сума

1

Введено в експлуатацію побудовану будівлю невиробничого призначення

103

151

100 000,00

2

Нараховано ПК з ПДВ

641

631

20 000,00

3

Нараховано ПЗ з ПДВ

949

641

20 000,00

4

Нарахована амортизація за 2 місяці експлуатації

416,67 х 2 = 833,34

949

131

833,34

5

Списується будівля у зв’язку із передачею

131

976 (949, 977)

103

103

833,34

99 166,66

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0334
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202547
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554