• Посилання скопійовано

Списання повністю замортизованих основних засобів: які податкові наслідки?

Підприємство прийняло рішення про списання повністю замортизованих основних засобів. Які податкові наслідки такого списання? Чи обов’язково оприбутковувати металобрухт?

Бухоблік

Фінансовий результат від вибуття ОЗ визначається шляхом вирахування з доходу від ліквідації (списання) їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов’язаних із вибуттям ОЗ (п. 34 П(С)БО 7, п. 45 Методрекомендацій №561). Однак зважаючи на те, що ОЗ були повністю замортизовані, дохід від такого списання не виникає, адже не виконуються критерії його визнання згідно з п. 5 П(С)БО 15 (немає збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу).

Дохід виникає лише у сумі оприбуткованих запасів від ліквідації таких ОЗ.

Вибуття об’єкта ОЗ відображається такими бухгалтерськими записами:

  • Списується сума накопиченої амортизації Дт 131 Кт 10;
  • Оскільки залишкова вартість об’єкта ОЗ дорівнює 0, то проведення Дт 976 Кт 10 буде мати лише кількісний показник;
  • Витрати, що пов’язані з ліквідацією такого ОЗ, відображаються записом Дт 976 Кт 685, 66, 65 в залежності від характеру понесених витрат;
  • Оприбуткування корисних залишків від ліквідації ОЗ, як було зазначено вище, призведе до виникнення доходу і відображається записом Дт 20 Кт 746.

 

ПДВ

У разі, якщо ліквідація ОЗ (виробничих чи невиробничих) здійснюється за власним бажанням платника податків, тоді така операція розцінюється як постачання товару згідно з пп. «д» пп. 14.1.191 ПКУ. При цьому згідно з абз. 1 п. 189.9 ПКУ постачання таких ОЗ здійснюється за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Податківці у ресурсі «ЗІР» (підкатегорії 101.06) роз’яснили, що у випадку ліквідації ОЗ, яка не потребує проведенням обов’язкової оцінки, то ПЗ з ПДВ нараховується на звичайну ціну, яка визначається виходячи з ринкової ціни ОЗ, визначеної на момент такої ліквідації за правилами, визначеними пп. 14.1.219 ПКУ, але не нижче їх балансової вартості.

Якщо ж при ліквідації ОЗ проведення оцінки є обов’язковим, то ПЗ з ПДВ  нараховуються з вартості об’єкта оцінки, але не нижче їх балансової вартості.

Однак, нарахування ПЗ з ПДВ можна і уникнути, якщо платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. 2 п. 189.9 ПКУ).

Таким підтверджуючим документом може бути:

  1. Висновок експертної комісії стосовно неможливості використання основних засобів за первинним призначенням (об’єкт не підлягає ремонту, знищений, розібраний);
  2. Акти на списання основних засобів.

 

Податок на прибуток

ПКУ не містить жодних особливостей щодо списання ОЗ. Єдине, що згідно з п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ слід  фінрезультат до оподаткування, тобто фінрезультат визначений за правилами бухобліку:

  • збільшити на суму бухгалтерської залишкової вартості окремого об’єкта ОЗ;
  • зменшити на суму податкової залишкової вартості такого окремого об’єкта ОЗ.

Якщо як бухгалтерська, так і податкова залишкова вартість списаного ОЗ дорівнює нулю, тоді таких коригувань не буде.

 

Чи обов’язково оприбутковувати корисні залишки?

Обов’язковість оприбуткування корисних залишків (зокрема металобрухту) визначена в п. 2.12 Методрекомендацій №2, зокрема запаси, отримані у процесі ремонту і поліпшення (модернізації, добудови, реконструкції тощо, ліквідації основних засобів), оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Іншими словами, якщо залишки після ліквідації ОЗ можна визнати активом (їх можна використати в діяльності підприємства, продати тощо), то вони оприбутковуються. Якщо ж від залишків неможливо отримати будь-якої вигоди (використати або продати), вони не визнаються активом і не оприбутковуються.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202515
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202539
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202517
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025225
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 751