• Посилання скопійовано

Списання повністю замортизованих основних засобів: які податкові наслідки?

Підприємство прийняло рішення про списання повністю замортизованих основних засобів. Які податкові наслідки такого списання? Чи обов’язково оприбутковувати металобрухт?

Бухоблік

Фінансовий результат від вибуття ОЗ визначається шляхом вирахування з доходу від ліквідації (списання) їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов’язаних із вибуттям ОЗ (п. 34 П(С)БО 7, п. 45 Методрекомендацій №561). Однак зважаючи на те, що ОЗ були повністю замортизовані, дохід від такого списання не виникає, адже не виконуються критерії його визнання згідно з п. 5 П(С)БО 15 (немає збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу).

Дохід виникає лише у сумі оприбуткованих запасів від ліквідації таких ОЗ.

Вибуття об’єкта ОЗ відображається такими бухгалтерськими записами:

  • Списується сума накопиченої амортизації Дт 131 Кт 10;
  • Оскільки залишкова вартість об’єкта ОЗ дорівнює 0, то проведення Дт 976 Кт 10 буде мати лише кількісний показник;
  • Витрати, що пов’язані з ліквідацією такого ОЗ, відображаються записом Дт 976 Кт 685, 66, 65 в залежності від характеру понесених витрат;
  • Оприбуткування корисних залишків від ліквідації ОЗ, як було зазначено вище, призведе до виникнення доходу і відображається записом Дт 20 Кт 746.

 

ПДВ

У разі, якщо ліквідація ОЗ (виробничих чи невиробничих) здійснюється за власним бажанням платника податків, тоді така операція розцінюється як постачання товару згідно з пп. «д» пп. 14.1.191 ПКУ. При цьому згідно з абз. 1 п. 189.9 ПКУ постачання таких ОЗ здійснюється за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

Податківці у ресурсі «ЗІР» (підкатегорії 101.06) роз’яснили, що у випадку ліквідації ОЗ, яка не потребує проведенням обов’язкової оцінки, то ПЗ з ПДВ нараховується на звичайну ціну, яка визначається виходячи з ринкової ціни ОЗ, визначеної на момент такої ліквідації за правилами, визначеними пп. 14.1.219 ПКУ, але не нижче їх балансової вартості.

Якщо ж при ліквідації ОЗ проведення оцінки є обов’язковим, то ПЗ з ПДВ  нараховуються з вартості об’єкта оцінки, але не нижче їх балансової вартості.

Однак, нарахування ПЗ з ПДВ можна і уникнути, якщо платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням (абз. 2 п. 189.9 ПКУ).

Таким підтверджуючим документом може бути:

  1. Висновок експертної комісії стосовно неможливості використання основних засобів за первинним призначенням (об’єкт не підлягає ремонту, знищений, розібраний);
  2. Акти на списання основних засобів.

 

Податок на прибуток

ПКУ не містить жодних особливостей щодо списання ОЗ. Єдине, що згідно з п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ слід  фінрезультат до оподаткування, тобто фінрезультат визначений за правилами бухобліку:

  • збільшити на суму бухгалтерської залишкової вартості окремого об’єкта ОЗ;
  • зменшити на суму податкової залишкової вартості такого окремого об’єкта ОЗ.

Якщо як бухгалтерська, так і податкова залишкова вартість списаного ОЗ дорівнює нулю, тоді таких коригувань не буде.

 

Чи обов’язково оприбутковувати корисні залишки?

Обов’язковість оприбуткування корисних залишків (зокрема металобрухту) визначена в п. 2.12 Методрекомендацій №2, зокрема запаси, отримані у процесі ремонту і поліпшення (модернізації, добудови, реконструкції тощо, ліквідації основних засобів), оприбутковуються за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів при наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Іншими словами, якщо залишки після ліквідації ОЗ можна визнати активом (їх можна використати в діяльності підприємства, продати тощо), то вони оприбутковуються. Якщо ж від залишків неможливо отримати будь-якої вигоди (використати або продати), вони не визнаються активом і не оприбутковуються.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік отриманої банківської гарантії
    Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку отриману банківську гарантію, надану як забезпечення виконання зобов'язань, та які документи є підставою для такого відображення?
    Сьогодні 17:2214
  • Чи буде штраф за відсутність сертифікату за ведення військового обліку у відповідальної особи?
    На підприємстві відповідальна особа за ведення ВО не має сертифікату з навчання по військовому обліку. Які штрафи передбачені?
    Сьогодні 16:5943
  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0835
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1222
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202533