• Посилання скопійовано

Отримано у безоплатне користування ОЗ від нерезидента: як облікувати?

За договором позички отримано від нерезидента ОЗ в безкоштовне користування. Який бухгалтерський та податковий облік цієї ситуації?

 Бухоблік

Вважаємо, з метою бухобліку до операцій позички можуть бути застосовані норми П(С)БО 14, передбачені для операційної оренди. Податківці також не проти (лист ДФС у Запорізькій області від 25.05.2016 р. №1739/10/08-01-12-03-11).

Об'єкт операційної оренди відображається орендарем на позабалансовому рахунку (рахунок 01 «Орендовані необоротні активи», відкривши до нього окремий субрахунок, наприклад, 012 «Необоротні активи, отримані в позичку») за вартістю, указаною в договорі  позички ОЗ за аналогією із  п. 8 П(С)БО 14. При цьому, оскільки основний засіб знаходиться на позабалансовому рахунку, позичкоотримувач не нараховує на нього амортизацію.

Витрати пов’язані із підтриманням об’єкту позички у належному стані відносяться до витрат такого позичкоодержувача (за Дт рахунків 23, 91, 92, 93, 94 залежно від функціонального призначення отриманого ОЗ).

Витрати орендаря на поліпшення об'єкта ОЗ, отриманого у позичку (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо) – в , що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, відображаються позичкоодержувачем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів (п. 8 П(С)БО 14) – субрахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи». Такі витрати зараховуються до складу основних засобів як первісна вартість нового об'єкта підгрупи 2.7 класифікації основних засобів, наведеної в п. 7 Методичних рекомендацій №561.

 

Податок на прибуток

Як ми вище зауважили, отриманий у безоплатне користування ОЗ обліковується на позабалансі підприємства, а відтак немає амортизаційних відрахувань не тільки в бухобліку, а й в податковому обліку. Тому тут коригувань фінрезультату не буде.

Втім, коригування можуть виникнути лише при понесені витрат на поліпшення об'єкта ОЗ, отриманого в безоплатне користування, у сумі більшій ніж 6000 грн, які будуть обліковуватися як окремий об’єкт основних засобів відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ.

Згідно з позицією податківців при поліпшенні орендованих ОЗ такий новостворений об’єкт ОЗ слід зарахувати до групи 9 «Інші основні засоби» з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років (лист ДФСУ від 04.08.2015 р. №16335/6/99-99-19-02-02-15, підкатегорія 102.05 ресурсу «ЗІР»).

Вважаємо, що такий підхід можна застосовувати й до ОЗ, отриманих за договорами позички. Відповідно надалі за таким новоствореним об’єктом ОЗ слід нараховувати «податкову» амортизацію. А звідси й податкові різниці щодо амортизації.

Відповідно до п. 138.1 ПКУ, фінансовий результат збільшується:

  • на суму нарахованої бухоблікової амортизації ОЗ, розрахованої згідно з П(С)БО або МСФЗ.

Водночас, згідно з п. 138.2 ПКУ, фінансовий результат до оподаткування зменшується:

  • на суму розрахованої податкової амортизації ОЗ відповідно до п. 138.3 ПКУ.

 

На замітку!

Якщо отриманий за договором позички ОЗ не використовується в госпдіяльності підприємства, то на новостворений «поліпшувальний» об’єкт ОЗ (субрахунок 117) не нараховується податкова амортизація (пп. 138.3.2 ПКУ). У такому випадку різниця буде з боку бухоблікової амортизації, тобто відбудеться лише збільшення фінрезультату (п.138.1 ПКУ).

 

Як ж понесені витрати на поліпшення складають менше 6000 грн, то, відповідно, для цілей ПКУ не виникатиме об’єкта ОЗ. А відтак, за такими створеними в бухобліку ОЗ (субрахунок 117) різниць у податковому обліку взагалі не буде (див. листи ДФСУ від 19.01.2017 р. №1000/6/99-99-15-02-02-15, від 02.03.2017 р. №4346/6/99-99-15-02-02-15).

 

ПДВ

Операція із отримання від нерезидента ОЗ за договором позички, який передбачає його повернення, не матиме для резидента жодних ПДВ-наслідків. Адже такі операції не вважаються постачанням товарів (пп. 14.1.191 ПКУ) і, відповідно, не є об’єктом обкладення ПДВ.

Податківці притримуються такої ж позиції. Так, у підкатегорії 101.04 ресурсу «ЗІР» вони зазначають таке. Операція з передачі платником ПДВ товарів та основних засобів резиденту платнику ПДВ чи неплатнику/нерезиденту за договором позички, який передбачає їх повернення, не вважається постачанням товарів/послуг і та не є об’єктом оподаткування ПДВ.

При цьому, у випадку, якщо у рамках такого договору відбувається оплата за надання товарів та основних засобів у позику, то зазначене розглядається як оплата вартості наданих послуг та включається до бази оподаткування ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0326
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202546
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202531
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025243
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554