• Посилання скопійовано

Безнадійна дебіторська та кредиторська заборгованості: як облікувати?

Які підстави для списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Як відображається в обліку списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Чи обов’язково створювати резерв сумнівних боргів?

Документальне оформлення

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.

Зокрема, списання дебіторської та кредиторської заборгованості оформлюється бухгалтерською довідкою (як її складати ми розповідали тут) .

Відповідно до п. 5 П(С)БО 11 підприємство відображає зобов’язання, якщо його оцінка може бути достовірно визначена й існує ймовірність зменшення економічних вигід у майбутньому внаслідок його погашення.

Якщо на дату балансу раніше визнане зобов’язання не підлягає погашенню, то його суму включають у дохід звітного періоду. Отже, підставою для списання кредиторської заборгованості в бухобліку є впевненість у її майбутньому непогашенні. 

При цьому, документальне підтвердження того, що кредиторська заборгованість не підлягає поверненню, залежить від причини, за якою існує впевненість у неповерненні заборгованості, зокрема:

  • у випадку ліквідації кредитора (за умови відсутності правонаступників) – в такому випадку підтвердженням буде запис  в державному реєстрі про ліквідацію;
  • у разі пробачення боргу кредитором підтвердженням може бути лист про прощення боргу;
  • закінчення строку позовної давності (про позовну давність ми писали тут) – в такому випадку підтверджувальними документами можуть виступати, зокрема наказ керівника або розпорядження, акт інвентаризації зобов’язань і розрахунків.

Згідно із п. 4 П(С)БО 10, безнадійна дебіторська  заборгованість  - поточна дебіторська заборгованість, щодо якої існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позивної давності.

Про документальне оформлення списання безнадійної дебіторської заборгованості ми писали тут, зокрема, така заборгованість списується за ініціативою кредитора та оформлюється наказом чи розпорядженням керівника (або уповноваженої на це особи).

 

Резерв сумнівних боргів

Нарахування резерву сумнівних боргів передбачається П(С)БО 10. Окрім цього на створенні резерву наголошує і Мінфін у листі від 15.10.2010 р. №31-34020-20-16/28057, зазначаючи, що на суму сумнівної заборгованості, яка є фінансовим активом, має створюватися резерв сумнівних боргів.

Резерв сумнівних боргів можуть не створювати лише бюджетні організації, підприємства, які складають звітність відповідно до МСФЗ, та суб’єкти малого та мікропідприємництва.

Щодо податкових різниць на суму нарахованого резерву сумнівних боргів та списання дебіторської заборгованості ми писали тут>>

 

Бухоблік

При створенні резерву сумнівних боргів платник податку в бухобліку здійснює запис Дт 944 «Сумнівні та безнадійні борги» Кт 38.

Подальше використання резерву на суму списаної сумнівної дебіторської заборгованості відображається записом Дт 38 Кт 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками».

У разі недостатності суми резерву (або якщо створення резерву за такою заборгованістю не передбачено), частина безнадійної дебіторської заборгованості списується рахунок 944 «інші операційні витрати».

Списання кредиторської заборгованості, яка не підлягає поверненню, оформлюється бухгалтерським записом Дт 631 Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості».

Щодо податкових наслідків списання кредиторської заборгованості ми писали тут>> 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Допомога від Mercy Corps для ФОП-ВПО: оподаткування та облік
    Чи включається до доходу та чи оподатковується цільова благодійна допомога, отримана ФОП-"єдиноподатником" ІІ групи (який є ВПО) на свій підприємницький рахунок від іноземної неурядової організації "Mercy Corps", яка відобразила цю виплату в звітності з ознакою доходу "190"?
    Сьогодні 16:254
  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202520
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202532
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025248
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025960