• Посилання скопійовано

Безнадійна дебіторська та кредиторська заборгованості: як облікувати?

Які підстави для списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Як відображається в обліку списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Чи обов’язково створювати резерв сумнівних боргів?

Документальне оформлення

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.

Зокрема, списання дебіторської та кредиторської заборгованості оформлюється бухгалтерською довідкою (як її складати ми розповідали тут) .

Відповідно до п. 5 П(С)БО 11 підприємство відображає зобов’язання, якщо його оцінка може бути достовірно визначена й існує ймовірність зменшення економічних вигід у майбутньому внаслідок його погашення.

Якщо на дату балансу раніше визнане зобов’язання не підлягає погашенню, то його суму включають у дохід звітного періоду. Отже, підставою для списання кредиторської заборгованості в бухобліку є впевненість у її майбутньому непогашенні. 

При цьому, документальне підтвердження того, що кредиторська заборгованість не підлягає поверненню, залежить від причини, за якою існує впевненість у неповерненні заборгованості, зокрема:

  • у випадку ліквідації кредитора (за умови відсутності правонаступників) – в такому випадку підтвердженням буде запис  в державному реєстрі про ліквідацію;
  • у разі пробачення боргу кредитором підтвердженням може бути лист про прощення боргу;
  • закінчення строку позовної давності (про позовну давність ми писали тут) – в такому випадку підтверджувальними документами можуть виступати, зокрема наказ керівника або розпорядження, акт інвентаризації зобов’язань і розрахунків.

Згідно із п. 4 П(С)БО 10, безнадійна дебіторська  заборгованість  - поточна дебіторська заборгованість, щодо якої існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позивної давності.

Про документальне оформлення списання безнадійної дебіторської заборгованості ми писали тут, зокрема, така заборгованість списується за ініціативою кредитора та оформлюється наказом чи розпорядженням керівника (або уповноваженої на це особи).

 

Резерв сумнівних боргів

Нарахування резерву сумнівних боргів передбачається П(С)БО 10. Окрім цього на створенні резерву наголошує і Мінфін у листі від 15.10.2010 р. №31-34020-20-16/28057, зазначаючи, що на суму сумнівної заборгованості, яка є фінансовим активом, має створюватися резерв сумнівних боргів.

Резерв сумнівних боргів можуть не створювати лише бюджетні організації, підприємства, які складають звітність відповідно до МСФЗ, та суб’єкти малого та мікропідприємництва.

Щодо податкових різниць на суму нарахованого резерву сумнівних боргів та списання дебіторської заборгованості ми писали тут>>

 

Бухоблік

При створенні резерву сумнівних боргів платник податку в бухобліку здійснює запис Дт 944 «Сумнівні та безнадійні борги» Кт 38.

Подальше використання резерву на суму списаної сумнівної дебіторської заборгованості відображається записом Дт 38 Кт 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками».

У разі недостатності суми резерву (або якщо створення резерву за такою заборгованістю не передбачено), частина безнадійної дебіторської заборгованості списується рахунок 944 «інші операційні витрати».

Списання кредиторської заборгованості, яка не підлягає поверненню, оформлюється бухгалтерським записом Дт 631 Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості».

Щодо податкових наслідків списання кредиторської заборгованості ми писали тут>> 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20246
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024171
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.2024174
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202450