• Посилання скопійовано

Безнадійна дебіторська та кредиторська заборгованості: як облікувати?

Які підстави для списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Як відображається в обліку списання дебіторської та кредиторської заборгованості? Чи обов’язково створювати резерв сумнівних боргів?

Документальне оформлення

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.

Зокрема, списання дебіторської та кредиторської заборгованості оформлюється бухгалтерською довідкою (як її складати ми розповідали тут) .

Відповідно до п. 5 П(С)БО 11 підприємство відображає зобов’язання, якщо його оцінка може бути достовірно визначена й існує ймовірність зменшення економічних вигід у майбутньому внаслідок його погашення.

Якщо на дату балансу раніше визнане зобов’язання не підлягає погашенню, то його суму включають у дохід звітного періоду. Отже, підставою для списання кредиторської заборгованості в бухобліку є впевненість у її майбутньому непогашенні. 

При цьому, документальне підтвердження того, що кредиторська заборгованість не підлягає поверненню, залежить від причини, за якою існує впевненість у неповерненні заборгованості, зокрема:

  • у випадку ліквідації кредитора (за умови відсутності правонаступників) – в такому випадку підтвердженням буде запис  в державному реєстрі про ліквідацію;
  • у разі пробачення боргу кредитором підтвердженням може бути лист про прощення боргу;
  • закінчення строку позовної давності (про позовну давність ми писали тут) – в такому випадку підтверджувальними документами можуть виступати, зокрема наказ керівника або розпорядження, акт інвентаризації зобов’язань і розрахунків.

Згідно із п. 4 П(С)БО 10, безнадійна дебіторська  заборгованість  - поточна дебіторська заборгованість, щодо якої існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позивної давності.

Про документальне оформлення списання безнадійної дебіторської заборгованості ми писали тут, зокрема, така заборгованість списується за ініціативою кредитора та оформлюється наказом чи розпорядженням керівника (або уповноваженої на це особи).

 

Резерв сумнівних боргів

Нарахування резерву сумнівних боргів передбачається П(С)БО 10. Окрім цього на створенні резерву наголошує і Мінфін у листі від 15.10.2010 р. №31-34020-20-16/28057, зазначаючи, що на суму сумнівної заборгованості, яка є фінансовим активом, має створюватися резерв сумнівних боргів.

Резерв сумнівних боргів можуть не створювати лише бюджетні організації, підприємства, які складають звітність відповідно до МСФЗ, та суб’єкти малого та мікропідприємництва.

Щодо податкових різниць на суму нарахованого резерву сумнівних боргів та списання дебіторської заборгованості ми писали тут>>

 

Бухоблік

При створенні резерву сумнівних боргів платник податку в бухобліку здійснює запис Дт 944 «Сумнівні та безнадійні борги» Кт 38.

Подальше використання резерву на суму списаної сумнівної дебіторської заборгованості відображається записом Дт 38 Кт 36 «Розрахунки з покупцями та замовниками».

У разі недостатності суми резерву (або якщо створення резерву за такою заборгованістю не передбачено), частина безнадійної дебіторської заборгованості списується рахунок 944 «інші операційні витрати».

Списання кредиторської заборгованості, яка не підлягає поверненню, оформлюється бухгалтерським записом Дт 631 Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості».

Щодо податкових наслідків списання кредиторської заборгованості ми писали тут>> 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202414
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202424
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442