• Посилання скопійовано

Дооцінка ОЗ не призводить до нарахування відстрочених податкових зобов’язань

Підприємство провело дооцінку ОЗ до справедливої вартості на підставі експертного висновку. Чи потрібно нараховувати відстрочені податкові зобов’язання з податку на прибуток? Коли такі зобов’язання переходять у поточні?

Податкові різниці

Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, передбачено пп. 138.1 та 138.2 ПКУ, зокрема:

  • фінрезультат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
  • фінрезультат до оподаткування зменшується на суму розрахованої амортизації основних засобів або нематеріальних активів відповідно до п. 138.3 ПКУ.

Для розрахунку «податкової» амортизації вартість основних засобів та нематеріальних активів визначається без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухобліку.

 

Бухгалтерський облік дооцінки

Відповідно до п. 19 П(С)БО 7 та п. 36 Методрекомендацій №561 передбачено, що сума дооцінки вартості і зносу ОЗ відображається збільшенням первісної (переоціненої) вартості та накопиченого зносу об’єкта ОЗ, а сума уцінки вартості і зносу — зменшенням первісної (переоціненої) вартості та накопиченого зносу.

Збільшення вартості активів спричинює збільшення капіталу підприємства. Зокрема, сума дооцінки залишкової вартості об'єкта основних засобів включається до складу капіталу в дооцінках (рахунок 41 «Капітал в дооцінках» і відображається в іншому сукупному доході (п. 19 П(С)БО 7). Відповідно до п. 3 НП(С)БО 1, інший сукупний дохід — це доходи і витрати, не включені до фінансових результатів підприємства.

Згідно з п. 21 П(С)БО 7, субрахунок 411 закривається (включається до складу нерозподіленого прибутку з одночасним зменшенням капіталу в дооцінках) при вибутті об'єктів ОЗ, а також щокварталу, раз на рік, у сумі, пропорційній до нарахування амортизації (рішення про таку періодичність підприємство приймає самостійно).

То ж, кореспонденція рахунків для відображення у обліку операцій з переоцінки ОЗ виглядає наступним чином:

  • Дт 10 Кт 411 - дооцінка первісної вартості;
  • Дт 411 Кт 131 - дооцінка зносу.

 

То чи потрібно нараховувати відстрочені податкові зобов’язання?

При цьому, як зазначено у п. 7 П(С)БО 17, відстрочене податкове зобов'язання визнається у разі наявності тимчасових податкових різниць, що підлягають оподаткуванню.

Різниці, що виникають через дооцінку ОЗ, не є тимчасовими, оскільки вони ніколи не будуть вираховані або оподатковані. Таким чином, в даному випадку тимчасові різниці в обліку не виникають і ВПА та ВПЗ не визнаються. Детально про це ми писали тут.

Що ж до суми, яка обліковується на субрахунку 411, то згідно з п. 21 П(С)БО 7, субрахунок 411 закривається (включається до складу нерозподіленого прибутку з одночасним зменшенням капіталу в дооцінках) при вибутті об'єктів ОЗ, а також щокварталу, раз на рік, у сумі, пропорційній до нарахування амортизації (рішення про таку періодичність підприємство приймає самостійно в обліковій політиці).

Зверніть увагу, що у разі, якщо підприємство приймає рішення про закриття субрахунку 411 щоквартально (або раз на рік), то сума зменшення не дорівнює сумі амортизації такого об’єкта, а дорівнює лише пропорційній сумі нарахованої амортизації пропорційно розміру дооцінки.

Сума донарахованого податку на прибуток за підсумками збільшення фінансового результату до оподаткування на підставі даних додатку РІ в даному випадку потрапить до податкового зобов'язання з поточного податку на прибуток (запис: Дт 981 Кт 641).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Перетворення складу на офіс: що в бухобліку?
    ТОВ на загальній системі орендує нежитлове приміщення, яке може викоритовувати як склад чи офіс. Частину приміщень, яку раніше використовували як складські, керівник хоче відремонтувати і використовувати як офісні. Які документи треба оформити, щоб перевести приміщення із складських в офісні? Як правильно оформити документи, щоб ремонт цих приміщень (заміна дверей, штаклювання, заміна підлового покриття) можна віднести на витрати? Які бухгалтерські проведення при переведенні складських кімнат в офісні?
    Сьогодні 11:1126
  • Відображення в обліку встановлення системи вентиляції за рахунок коштів гранту
    Підприємство - платник податку на прибуток отримало грант на встановлення нової системи вентиляції у виробничому приміщенні. Як відобразити в обліку дану операцію: як модернізацію чи новий об’єкт ОЗ?
    Сьогодні 10:0819
  • Облік валютного авансу на закордонне відрядження за курсом НБУ
    Чи потрібно щоденно перераховувати невикористаний залишок виданого валютного авансу на закордонне відрядження за офіційним курсом НБУ до моменту подання Звіту про використання коштів, чи достатньо застосувати курс НБУ на дату видачі авансу або на дату затвердження Звіту?
    Сьогодні 09:5923
  • Облік комплекту меблів: деталізація та оприбуткування
    Чи допускається бухоблік комплекту офісних меблів (наприклад, стіл, шафа, тумба) як єдиного об'єкта основних засобів (або МНМА) без деталізації кожної складової (стіл окремо, шафа окремо) у первинних документах та бухобліку?
    13.10.202542
  • Особливості обліку та оподаткування виплати дивідендів автомобілем
    Учасник ТОВ хоче отримати дивіденди у негрошовій формі (автомобіль). Розмір нерозподіленого прибутку та балансова вартість автомобіля дозволяють це зробити. Як правильно це оформити документально? Які податки сплатити?
    13.10.202534