• Посилання скопійовано

Облік зміни статутного капіталу та переведення внеску в додатковий капітал

Підприємство у 2023 році отримало від засновника (селищної ради) автогрейдер вартістю 2 500 000 грн як внесок до статутного капіталу. Нараховано 400 000 грн амортизації, але дохід на суму амортизації не визнавався. Зараз засновник вирішив зменшити статутний капітал на вартість грейдера, перевівши цей внесок до додаткового капіталу. Які бухгалтерські проведення необхідно зробити та як вирішити питання з доходом, зокрема, за минулі періоди, що вплинуло на збитковість?

Аналіз вашої ситуації показує, що ключовим є правильне розуміння природи внеску до статутного капіталу та його відмінності від безоплатно отриманих активів. На цій основі надаємо роз'яснення щодо кожної складової вашого питання.

 

Чи була помилка у ненарахуванні доходу на суму амортизації?

Ні, помилки не було. Ваші початкові дії щодо ненарахування доходу на суму амортизації були правильними.

Згідно з Національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, дохід визнається одночасно з нарахуванням амортизації лише для безоплатно отриманих основних засобів. Такі активи при отриманні зараховуються до складу додаткового капіталу (на субрахунок 424 «Безоплатно одержані необоротні активи»), і в міру нарахування амортизації визнається інший дохід (Дт 424 Кт 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів»). 

Однак внесок до статутного капіталу не є безоплатним отриманням. Це є оплатою за корпоративні права, тобто внеском власника. Відповідно до пп. 5 НП(С)БО 15 «Дохід», зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства не визнається доходом. Отже, при нарахуванні амортизації на основні засоби, внесені до статутного капіталу, дохід не виникає. Цю позицію підтверджують і податкові органи (див. тут). 

Таким чином, у вас немає підстав для коригування фінансових результатів минулих періодів, оскільки дохід не мав нараховуватися.

 

Бухгалтерський облік зменшення статутного капіталу та переведення внеску

Рішення селищної ради про переведення автогрейдера зі статутного капіталу в додатковий є, по суті, рекласифікацією капіталу. Ця операція відображається в обліку на дату державної реєстрації змін до статуту щодо зменшення статутного капіталу.

Враховуючи, що актив не вилучається з підприємства, а лише змінюється джерело його походження в капіталі, коректним буде пряме коригування відповідних рахунків капіталу.

Основна бухгалтерське проведення:

  • Дт 401 «Статутний капітал» Кт 422 «Інший вкладений капітал» — 2 500 000,00 грн.

Ця проводка відображає одночасне зменшення зареєстрованого статутного капіталу та збільшення іншого вкладеного капіталу на ту саму суму. Вона не впливає на загальний розмір власного капіталу, а лише на його структуру. Сам автогрейдер продовжує обліковуватися на рахунку 10 «Основні засоби», і його балансова вартість не змінюється внаслідок цієї операції.

 

Облік амортизації та доходу після переведення внеску

Після того, як внесок переведено до складу додаткового капіталу (субрахунок 422), підхід до обліку амортизації не змінюється. Внески до іншого вкладеного капіталу, так само як і до статутного, є внесками власників. 

Це означає, що ви і надалі повинні нараховувати амортизацію на автогрейдер у загальному порядку (відносячи її на витрати залежно від напрямку використання об'єкта), але не повинні визнавати дохід на суму нарахованої амортизації.

Висновки:

Помилки в минулому не було. Ви правильно не нараховували дохід на суму амортизації автогрейдера, оскільки він був внеском до статутного капіталу, а не безоплатно отриманим активом. Коригувати фінансову звітність та результати минулих років не потрібно;

Рекласифікація капіталу. На дату держреєстрації змін до статуту зробіть одну проводку: Дт 401 «Статутний капітал» Кт 422 «Інший вкладений капітал» на суму 2 500 000 грн;

Облік у майбутньому. Продовжуйте нараховувати амортизацію на автогрейдер без одночасного визнання доходу, оскільки внесок до додаткового капіталу також є внеском власника.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.202510
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202522
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202551
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025359
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.202546