• Посилання скопійовано

Заміна лічильника електроенергії: які відобразити в обліку?

У підприємства на рекламних конструкціях встановлені прилади розрахункового обліку електроенергії, які складаються з кабеля, троса, автоматів, лічильника, бокса монтажного, метизів. Прилади обліковуються як основні засоби. Згідно з приписом Обленерго підприємство здійснює заміну лічильників на більш сучасні та при необхідності боксів. Як підприємству відобразити в обліку таку заміну: як ремонт чи модернізацію?

Списання старого лічильника

Оскільки у наведеній ситуації здійснюється заміна більшої (основної) частини приладу обліку (ОЗ), то вважаю, що доцільно старий ОЗ списати з балансу (оформити Акт на списання ОЗ): 

  • Дт 131 Кт 10 (на суму нарахованого зносу);
  • Дт 976 Кт 10 (на залишкову вартість). 

На субрахунок 976 списуються також всі інші витрати, пов’язані з демонтажем.

 

Оприбуткування запчастин тощо

Якщо після ліквідації старого приладу залишаються якісь деталі (запчастини), які будуть використовуватись для нового приладу, то їх потрібно оприбуткувати.

Запаси, отримані у процесі ліквідації ОЗ оприбутковуються (п. 2.12 Методичних рекомендацій №2):

  • або за чистою вартістю реалізації;
  • або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

Оскільки у наведеній ситуації деталі призначаються не для продажу, а для використання самим підприємством, то їх оприбуткування на баланс доцільно здійснювати виходячи з вартості подібних запасів за їх наявності на балансі підприємства, але з урахуванням ступеня придатності до експлуатації. Якщо подібних деталей на балансі нема, то їх слід оприбуткувати за чистою вартістю реалізації (тобто за ціною, по якій їх можливо продати). 

В бухобліку при цьому робиться проведення: 

Дт 201 – Кт 746 «Інші доходи від звичайної діяльності».

Оприбуткування отриманих матеріалів оформляється накладною. 

 

Оприбуткування нового лічильника

Після того, як буде придбано новий лічильник, бокс тощо, вони спочатку оприбутковуються на субрахунок 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». На цьому ж субрахунку збираються інші витрати, пов’язані із доведенням майбутнього ОЗ до стану, в якому його можна використовувати. Тобто оприбутковані матеріали, що залишились від старого приладу і використовуватимуться в новому, списуються на цей субрахунок : 

  • Дт 152 – Кт 201.

Після того, як новий прилад буде готовий до використання, він вводиться в експлуатацію, в бухобліку робиться проведення: 

  • Дт відповідного субрахунку до рахунку 10 – Кт 152.

В подальшому на первісну вартість ОЗ нараховуватиметься амортизація.

Висновок: 

1. Списання старого лічильника: Заміна лічильника вважається списанням основного засобу (ОЗ) з балансу через заміну основної частини приладу. Списання оформлюється актом, із проводками: Дт 131 Кт 10 (знос), Дт 976 Кт 10 (залишкова вартість), а також на субрахунок 976 списуються витрати на демонтаж;

2. Оприбуткування запчастин: Деталі від старого лічильника, придатні для використання, оприбутковуються за вартістю подібних запасів з урахуванням ступеня придатності або за чистою вартістю реалізації. Проведення Дт 201 Кт 746 оформлюється накладною;

3. Оприбуткування нового лічильника: Новий лічильник і супутні витрати спочатку обліковуються на субрахунку 152. Після готовності приладу до експлуатації він вводиться в експлуатацію з проводкою: Дт 10 Кт 152, з подальшим нарахуванням амортизації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    Сьогодні 13:1224
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    Сьогодні 08:0515
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    Сьогодні 07:0314
  • Застосування мінімальних строків амортизації ОЗ «малодохідником»
    Чому малодохідні підприємства (з річним доходом до 40 млн грн), які мають право не застосовувати податкові різниці, при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів можуть ігнорувати мінімально допустимі строки, встановлені ПКУ, і керуватися виключно строками, визначеними в бухобліку (НП(С)БО/МСФЗ)?
    15.10.202525
  • Гарантійний ремонт продукції виробником: як відобразити в обліку?
    Як підприємству-виробнику, що реалізує продукцію юрособам, бухгалтерськи та податково коректно обліковувати витрати на виконання гарантійних ремонтів (створення забезпечення/резерву, списання запчастин, роботи) відповідно до НП(С)БО та ПКУ?
    15.10.202522