Оформлення договірних відносин у разі оренди майна у директора, який є платником єдиного податку. Відповідно до ч. 3 ст. 238 ЦКУ забороняється представнику вчиняти правочин від імені особи, яку він представляє, у своїх інтересах або в інтересах іншої особи, представником якої він одночасно є.
В даному випадку директор є представником юридичної особи, а тому він не вправі укладати цивільно-правові угоди в інтересах юридичної особи між собою як фізичною особою-підприємцем і такою юридичною особою.
Деталі виходу з такої ситуації викладено у консультації: Оформляємо договір оренди між фізособою-єдинником та його підприємством.
Шляхи оформлення використання майна директора юрособи.
Оскільки директор є працівником підприємства, тому використання його майна в госпдіяльності підприємства може бути оформлено різними шляхами. А саме:
1) договором про компенсацію за використання власного майна та наказом про використання майна працівника в госпдіяльності підприємства із виплатою компенсації;
2) договором оренди такого майна та актом приймання-передачі майна за договором найму. Зверніть увагу, ст. 759 ЦКУ передбачає надання в оренду майна тільки за конкретну плату, тобто оренда не може бути безоплатною. Для підтвердження витрат на оплату оренди підприємству бажано складати щомісячні акти;
3) договором безоплатного користування (позички) та актом приймання-передачі майна за договором.
Отже, відображення в обліку, і оподаткування за кожним з шляхів буде різним.
Але оскільки, виходячи із запитання, підприємство обрало саме договір оренди комп’ютерної техніки, то розглянемо відображення в обліку операцій з оренди такого майна.
Оподаткування орендної плати. ПДФО та військовий збір. Оскільки майно належить фізособі, яка одночасно є ФОП 3 групи платників ЄП, то договір оренди може укладатися як із звичайною фізособою, так і з фізособою-підприємцем. Відповідно, відображення в обліку орендної плати за таким договором буде різним.
Якщо орендодавцем за договором оренди буде встановлено саме фізособу-підприємця. У такому випадку, якщо у фізособи-підприємця є вид діяльності – оренда майна, то саме він має оподатковувати єдиним податком отриману суму орендної плати, як дохід від підприємницької діяльності. При цьому у разі наявності витягу з реєстру платників єдиного податку із зазначенням такого виду діяльності, підприємство має відобразити у ф. №1 ДФ під ознакою доходу 157 нараховану та виплачену суму орендної плати. ПДФО з суми такого доходу не утримується (відповідно до п. 165.1.36 ПКУ). У розділі ІІ ф. №1ДФ за такою орендною платою інформація не наводиться, оскільки вона не підлягає оподаткуванню військовим збором.
Якщо у фізособи-підприємця у витягу з реєстру платників єдиного податку не буде зазначено виду діяльності, як оренда майна, то підприємство-орендар буде виступати податковим агентом не тільки у вигляді відображення операції з оренди з такою фізособою-підприємцем у ф. №1ДФ, а й щодо утримання і сплаті до бюджету ПДФО та військового збору при нарахуванні та виплаті їй орендної плати. У такому разі у р. І ф. №1ДФ потрібно буде відобразити не тільки нараховану та виплачену орендну плату, а й утриманий та перерахований до бюджету ПДФО (з ознакою доходу 157), а у розділі ІІ ф. №1ДФ у рядку «Військовий збір» слід відобразити суму нарахованої та виплаченої орендної плати, а також утриманого та перерахованого з неї військового збору, відповідно, у складі загальної суми нарахованого доходу, загальної суми виплаченого доходу, загальної суми нарахованого військового збору та загальної суми перерахованого до бюджету військового збору.
Якщо орендодавцем у договорі оренди майна буде визначено звичайну фізособу, то підприємство-орендар буде виступати податковим агентом щодо утримання ПДФО та військовим збором, а також з відображення у ф. №1ДФ при нарахуванні орендної плати. У ф. №1ДФ такий дохід буде відображено під ознакою доходу 106.
Щодо ЄСВ. Базою для нарахування ЄСВ відповідно до ст. 7 Закону про ЄСВ є сума винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами. Оскільки за договором оренди сплачується не винагорода за виконані роботи (надані послуги), а плата за користування майном (орендна плата), то на суму орендної плати ЄСВ не нараховується. Тому у звіті з ЄСВ не потрібно відображати нарахований дохід директору у вигляді орендної плати.
Відображення в обліку орендованого майна. Орендоване майно в бухобліку у підприємства-орендаря буде відображатися на позабалансовому субрахунку 01. Облік отриманих в оренду активів здійснюється за видами активів. Передача майна в оренду від орендодавця орендарю має бути оформлено актом приймання-передачи. Також не слід забувати, що прийняті в оперативну оренду основні засоби зараховуються на позабалансовий рахунок 01 «Орендовані необоротні активи» за балансовою (залишковою) і первісною вартістю орендодавця, що зазначається в договорі операційної оренди. Оскільки орендовані основні засоби не є власністю підприємства та не перебувають на балансі у підприємства-орендаря, то такі об’єкти основних засобів не підлягають нарахуванню амортизації.
Відповідно до П(С)БО 14 «Оренда» витрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.
Тож, якщо відбудеться поліпшення, модернізація, капітальний ремонт орендованого майна, то витрати, пов’язані з такими подіями, будуть відображатися за субрахунком 117 "Інші необоротні матеріальні активи". Строк та метод амортизації такого необоротного активу встановлює сам орендар, відповідно до норм П(С)БО 7 «Основні засоби».
Відображення в обліку виплат з орендної плати, витрат на утримання та ремонти орендованої комп’ютерної техніки, яка використовується у роботі адміністративного персоналу підприємства, згідно з П(С)БО 16 «Витрати» включається до складу адміністративних витрат у періоді їх понесення.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити