• Посилання скопійовано

Офісні ОЗ — виробничі чи невиробничі?

Чи можна відображати як ОЗ (і списувати до витрат суми амортизації щодо них у податковому обліку) такі матеріальні активи, як пилосос, кондиціонер, кавоварка тощо? Ці матеріальні активи отримуються для офісу, використовуються понад рік, вартість їх більше 2500 грн.

Оскільки йдеться про матеріальні активи, які перебувають у власності платника податку на прибуток і використовуються ним більше одного року, при цьому вартість кожного з них більше 2500,00 грн, постає логічне запитання: чи можна кваліфікувати такі активи як основні засоби? У податковому обліку для цього потрібно звернутися до пп. 14.1.138 ПКУ, згідно з яким основні засоби — це матеріальні активи, визначення яких загалом збігається з ознаками згаданих у запитанні активів, якщо б не одне «але». Можливість віднесення до складу податкових витрат вартості ОЗ у вигляді амортизації безпосередньо залежить від того, чи використовуються такі ОЗ у госпдіяльності. Матеріальні активи, що відповідають ознакам, встановленим пп. 14.1.138 ПКУ, поділяються на основні засоби, що використовуються у госпдіяльності, та невиробничі основні засоби.

Нагадаємо, що відповідно до п. 144.3 ПКУ, термін «невиробничі основні засоби» означає такі необоротні матеріальні активи, що не використовуються в господарській діяльності платника податку на прибуток. Витрати на їх придбання не підлягають амортизації у податковому обліку і здійснюються за рахунок інших джерел фінансування юрособи.


При цьому, згідно з пп. 14.1.36 ПКУ, господарська діяльність — це діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і здійснюється такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, яка діє на користь першої особи, у тому числі за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Таким чином, для того щоб мати можливість кваліфікувати такі матеріальні активи як ОЗ та амортизувати їх у податковому обліку, платник податку на прибуток повинен довести, що використання таких активів безпосередньо пов’язане з госпдіяльністю особи.

З погляду автора, це можна зробити, видавши наказ про придбання і подальше введення в експлуатацію таких активів. У такому наказі потрібно стисло, але чітко обґрунтувати мету придбання таких активів. По-перше, визначити, де і як вони використовуватимуться після придбання. По-друге, зазначити, що саме юрособа розраховує отримати внаслідок такого використання: створення здорових умов роботи і поліпшення умов приймання потенційних і реальних партнерів по бізнесу, санітарно-гігієнічного стану в офісі, економію робочого часу і поліпшення здоров’я та працездатності найманих робітників. Все це потрібно викласти так, щоб, з одного боку, не виникало сумнівів у достовірності наведеного, з іншого, — було зрозумілим, адже на цей наказ звернуть увагу і податківці під час перевірки.

Слід врахувати, що ПКУ прямо не роз’яснює оподаткування операцій з використання матеріальних активів, зазначених у запитанні, на власні потреби підприємства. А більшість чітких роз’яснень контролюючих органів з цього питання належать до періоду до набрання чинності ПКУ. Тоді ДПАУ цілком лояльно ставилася до подібних ОЗ у податковому обліку. Наприклад, у листі від 14.01.2002 р. №256/6/15-1216 ДПАУ прямо зазначала: «Що ж до питання створення належних умов праці працівникам... у частині забезпечення холодильником, мікрохвильовою піччю, чайником для зберігання і підігріву їжі під час несення служби, то у разі якщо зазначені основні засоби використовуються в управлінських або виробничих приміщеннях, вони вважаються виробничими основними фондами і на них нараховується амортизація...».

Тепер ДПСУ у своїх листах і роз’ясненнях висловлюється більш обережно і формально. Так, лист ДПАУ від 02.12.2011 р. №6761/6/15-1415 (див. «ДК» №21/2012) складається з цитат пунктів ПКУ і не містить конкретного переліку обставин (крім загального формулювання, встановленого ПКУ), за яких можна вважати, з погляду ДПАУ, що ОЗ використовуються у господарській діяльності. У листі ж від 20.04.2012 р. №7045/6/15-1215 (див. «ДК» №26/2012) ДПСУ покладає на платника податку на прибуток обов’язок довести, що використання систем вентиляції, кондиціонерів і пилососів продиктовано вимогами законодавства України з охорони праці та КЗпП щодо умов праці працівників.

Справді, відповідно до ст. 2 КЗпП, працівники мають право на здорові та безпечні умови праці. Забезпечити їх, у разі укладання трудового договору, — обов’язок працедавця (ст. 21 КЗпП). Тож працедавець зобов’язаний зробити все можливе (а у випадках, якщо цього вимагає трудове законодавство, — вчинити конкретні дії) для забезпечення здорових і безпечних умов праці своїх працівників. Щодо пилососів сумнівів не виникає — прибирання приміщень прямо пов’язане з підтриманням їх санітарно-гігієнічного стану. Необхідність кондиціонування приміщення можна обгрунтувати вимогами, встановленими постановою МОЗ України та головного санітарного лікаря України від 01.12.99 р. №42. Наприклад, у п. 2.2 цього документа сказано, що затверджені вимоги до мікроклімату на робочих місцях повинні бути досягнуті, у тому числі, і за рахунок розміщення у виробничих приміщеннях обладнання з тепло-, холодо- та вологовиділенням (наприклад — кондиціонерів). Про що, як ми вже згадували вище, доцільно зазначити у наказі на придбання і введення в експлуатацію таких ОЗ.

А ось довести наказом по підприємству, що витрати на придбання кавоварки пов’язані з госпдіяльністю підприємства, хоча й можна, але складно — як було сказано вище, зважаючи на відсутність вимог такого придбання у чинному законодавстві й актуальних роз’яснень з боку ДПСУ щодо цього. Тож скористатися податковими витратами щодо такого ОЗ у сумі амортизації можуть лише найсміливіші платники податків.

Таким чином, у разі правильно оформлених документів, що вказують на безпосередній зв’язок використаних ОЗ із госпдіяльністю, цілком можна нараховувати щодо них амортизацію відповідно до ПКУ і віднести її до складу податкових витрат.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Фізособа отримала дивіденди від КІК не в повному обсязі: як відобразити в декларації про доходи?
    Фізособа, контролююча особа іноземної компанії, у 2023 р. отримала дивіденди за 2023 р. не в повному обсязі. Остаточний розрахунок буде проведено у 2024 р. У 2023 р. ФО була резидентом України. Як показати суму доходу від дивідендів в декларації про майновий стан та доходи? В які строки фізособа має сплатити податок на доходи та військовий збір по такій декларації?
    22.04.202437
  • Виплата роялті нерезиденту: порядок оподаткування
    ТОВ купує батьківські компоненти насіння кукурудзи у нерезидента (Хорватія). Після реалізації вирощеної продукції відповідно до ліцензійної угоди ТОВ має нарахувати та сплатити роялті. Нерезидент є кінцевим бенефіціарним власником ТОВ. Як впливає на фінансовий результат нарахування та виплата роялті? Хто є податковим агентом при виплаті роялті?
    09.04.202450
  • Чи включаються реінвестовані дивіденди в дохід інвестора юрособи?
    Засновники підприємства, які є резидентами України юрособами, платниками податку на прибуток (без різниць), прийняли рішення збільшити СК за рахунок нерозподіленого прибутку (реінвестувати дивіденди). Чи потрібно суму реінвестованих дивідендів включати до складу доходу при розрахунку фінрезультату до оподаткування і сплачувати в підсумку податок на прибуток з цієї суми?
    15.03.202439
  • Якщо дивіденди виплачуються з раніше оподаткованого прибутку, авансовий внесок не сплачується
    Підприємство вирішило виплатити дивіденди за 2020 рік. Прибуток за 2020 рік був 20 млн грн, податок сплачений. У структурі власників 30% фізособи, 70% - юрособи-резиденти. Чи потрібно сплачувати авансовий внесок з податку на прибуток при виплаті таких дивідендів та як відображати цю операцію в додатку АВ до декларації з податку на прибуток?
    13.03.202447
  • Як виплатити дивіденди за рік, якщо вже платили за третій квартал?
    Підприємство виплатило дивіденди за третій квартал 2023 року. Як тепер виплатити дивіденди за четвертий квартал? А як виплатити дивіденди за увесь 2023 рік, без врахування дивідендів третього кварталу? Що прописати у протоколі?
    08.03.202485