• Посилання скопійовано

Амортизація ОЗ, що використовуються сезонно

Сільгосппідприємство має на балансі сільськогосподарську техніку (основні засоби), що використовується сезонно (комбайни, сівалки тощо) й у зимовий період не працює. Як нараховувати амортизацію (знос) у податковому обліку такої техніки: протягом усього року чи тільки протягом періоду використання?

Пункт 3.17 Методичних рекомендацій щодо планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) сільськогосподарських підприємств, затверджених наказом Мінагрополітики від 18.05.2001 р. №132, пропонує витрати на утримання основних засобів, які використовуються у виробництві сільгосппродукції (у т. ч. в сумі амортвідрахувань щодо таких ОЗ, які не можна прямо віднести на певні об’єкти обліку витрат), збирати на рахунку 91 «Загальновиробничі витрати», а потім списувати їх пропорційно до певних показників. Наприклад, для сівалок таким показником буде площа посіву культур з їх використанням.

Таким чином, витрати у вигляді амортизації ОЗ та витрати на їх утримання між сезонами сільгоспробіт поступово будуть перенесені у собівартість продукції, яка буде вироблятися з їхньою допомогою. Та сама схема списання таких витрат передбачена і ПКУ, адже ст. 144 — 146 ПКУ не містять норми, що вимагає припинення нарахування амортизації у такі періоди простою основних засобів.


Але, за бажання власника ОЗ, понизити собівартість сільгосппродукції, принаймні у сумі амортвідрахувань, можна.

По-перше, можна обрати виробничий метод нарахування амортизації (див. п. 5 пп. 145.1.5 ПКУ). По-друге, аналізуючи п. 144.2 ПКУ, можна дійти висновку, що і в податковому обліку є цілком допустимими операції з консервації основних засобів і припинення їх амортизації протягом періоду такої консервації.

Нагадаємо, що, згідно з чинним законодавством, наприклад п. 2 Положення №1183-1, консервація основних засобів — це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більше ніж на три роки) зберігання основних засобів у разі часткового або повного припинення виробничої чи іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування.

Таким чином, основні засоби будь-якого підприємства можуть бути законсервовані, якщо, як свідчить п. 3 Положення №1183, за техніко-економічним обґрунтуванням подальше їх використання визнане тимчасово недоцільним. А згідно з пп. 145.1.2 ПКУ, амортизація основних засобів на період їх консервації припиняється.

1- Положення про порядок консервації основних засобів виробничих фондів підприємства, затверджене постановою КМУ від 28.10.97 р. №1183. Цей порядок, як вказано в його пункті 1, є обов’язковим для підприємств держвласності та підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки країни. Для інших воно має рекомендаційний характер.

Так, щоб припинити нарахування амортизації у податковому обліку щодо основних засобів, які використовуються сезонно, необхідно вивести їх з експлуатації (законсервувати). Перелік підстав для консервації встановлено п. 7 Положення №1183. Зауважимо, що спеціальний дозвіл або узгодження рішення про консервацію основних засобів потрібні тільки в тому випадку, якщо підприємство має стратегічне значення або засновано на державній власності. У решті випадків достатньо самостійного рішення підприємства про проведення консервації. Оформляється воно наказом керівника підприємства, в якому незайвим буде навести і зазначене вище техніко-економічне обґрунтування консервації ОЗ, щодо яких створюється такий наказ. Після чого на підставі наказу оформляється акт про тимчасове виведення ОЗ з виробничого процесу та їх консервацію за формою, затвердженою додатком 1 до Положення №1183.

При цьому підприємство, звісно, несе різні витрати, пов’язані з утриманням ОЗ, у період їх консервації. Пункт 4 Положення №1183 пропонує різні джерела фінансування таких витрат (тобто шляхи їх списання у бухобліку) — від власних і позикових коштів підприємства до бюджетного фінансування таких витрат. Але у податковому обліку, згідно з п. 144.2 ПКУ, такі витрати відображаються так: амортизувати їх не можна, але можна списувати у повному обсязі на витрати звітного періоду, в якому вони понесені. Наприклад, якщо йдеться про законсервовані сівалки та комбайни, то, з погляду автора, оскільки у зимовому періоді вони не використовуються у виробництві продукції, то витрати на їх утримання можна відобразити у складі інших витрат (відповідно до пп. 138.12.1 і п. 138.5 ПКУ).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Фізособа отримала дивіденди від КІК не в повному обсязі: як відобразити в декларації про доходи?
    Фізособа, контролююча особа іноземної компанії, у 2023 р. отримала дивіденди за 2023 р. не в повному обсязі. Остаточний розрахунок буде проведено у 2024 р. У 2023 р. ФО була резидентом України. Як показати суму доходу від дивідендів в декларації про майновий стан та доходи? В які строки фізособа має сплатити податок на доходи та військовий збір по такій декларації?
    22.04.202452
  • Виплата роялті нерезиденту: порядок оподаткування
    ТОВ купує батьківські компоненти насіння кукурудзи у нерезидента (Хорватія). Після реалізації вирощеної продукції відповідно до ліцензійної угоди ТОВ має нарахувати та сплатити роялті. Нерезидент є кінцевим бенефіціарним власником ТОВ. Як впливає на фінансовий результат нарахування та виплата роялті? Хто є податковим агентом при виплаті роялті?
    09.04.202450
  • Чи включаються реінвестовані дивіденди в дохід інвестора юрособи?
    Засновники підприємства, які є резидентами України юрособами, платниками податку на прибуток (без різниць), прийняли рішення збільшити СК за рахунок нерозподіленого прибутку (реінвестувати дивіденди). Чи потрібно суму реінвестованих дивідендів включати до складу доходу при розрахунку фінрезультату до оподаткування і сплачувати в підсумку податок на прибуток з цієї суми?
    15.03.202439
  • Якщо дивіденди виплачуються з раніше оподаткованого прибутку, авансовий внесок не сплачується
    Підприємство вирішило виплатити дивіденди за 2020 рік. Прибуток за 2020 рік був 20 млн грн, податок сплачений. У структурі власників 30% фізособи, 70% - юрособи-резиденти. Чи потрібно сплачувати авансовий внесок з податку на прибуток при виплаті таких дивідендів та як відображати цю операцію в додатку АВ до декларації з податку на прибуток?
    13.03.202447
  • Як виплатити дивіденди за рік, якщо вже платили за третій квартал?
    Підприємство виплатило дивіденди за третій квартал 2023 року. Як тепер виплатити дивіденди за четвертий квартал? А як виплатити дивіденди за увесь 2023 рік, без врахування дивідендів третього кварталу? Що прописати у протоколі?
    08.03.202485