• Посилання скопійовано

Амортизація ОЗ, що використовуються сезонно

Сільгосппідприємство має на балансі сільськогосподарську техніку (основні засоби), що використовується сезонно (комбайни, сівалки тощо) й у зимовий період не працює. Як нараховувати амортизацію (знос) у податковому обліку такої техніки: протягом усього року чи тільки протягом періоду використання?

Пункт 3.17 Методичних рекомендацій щодо планування, обліку і калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) сільськогосподарських підприємств, затверджених наказом Мінагрополітики від 18.05.2001 р. №132, пропонує витрати на утримання основних засобів, які використовуються у виробництві сільгосппродукції (у т. ч. в сумі амортвідрахувань щодо таких ОЗ, які не можна прямо віднести на певні об’єкти обліку витрат), збирати на рахунку 91 «Загальновиробничі витрати», а потім списувати їх пропорційно до певних показників. Наприклад, для сівалок таким показником буде площа посіву культур з їх використанням.

Таким чином, витрати у вигляді амортизації ОЗ та витрати на їх утримання між сезонами сільгоспробіт поступово будуть перенесені у собівартість продукції, яка буде вироблятися з їхньою допомогою. Та сама схема списання таких витрат передбачена і ПКУ, адже ст. 144 — 146 ПКУ не містять норми, що вимагає припинення нарахування амортизації у такі періоди простою основних засобів.


Але, за бажання власника ОЗ, понизити собівартість сільгосппродукції, принаймні у сумі амортвідрахувань, можна.

По-перше, можна обрати виробничий метод нарахування амортизації (див. п. 5 пп. 145.1.5 ПКУ). По-друге, аналізуючи п. 144.2 ПКУ, можна дійти висновку, що і в податковому обліку є цілком допустимими операції з консервації основних засобів і припинення їх амортизації протягом періоду такої консервації.

Нагадаємо, що, згідно з чинним законодавством, наприклад п. 2 Положення №1183-1, консервація основних засобів — це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більше ніж на три роки) зберігання основних засобів у разі часткового або повного припинення виробничої чи іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування.

Таким чином, основні засоби будь-якого підприємства можуть бути законсервовані, якщо, як свідчить п. 3 Положення №1183, за техніко-економічним обґрунтуванням подальше їх використання визнане тимчасово недоцільним. А згідно з пп. 145.1.2 ПКУ, амортизація основних засобів на період їх консервації припиняється.

1- Положення про порядок консервації основних засобів виробничих фондів підприємства, затверджене постановою КМУ від 28.10.97 р. №1183. Цей порядок, як вказано в його пункті 1, є обов’язковим для підприємств держвласності та підприємств, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки країни. Для інших воно має рекомендаційний характер.

Так, щоб припинити нарахування амортизації у податковому обліку щодо основних засобів, які використовуються сезонно, необхідно вивести їх з експлуатації (законсервувати). Перелік підстав для консервації встановлено п. 7 Положення №1183. Зауважимо, що спеціальний дозвіл або узгодження рішення про консервацію основних засобів потрібні тільки в тому випадку, якщо підприємство має стратегічне значення або засновано на державній власності. У решті випадків достатньо самостійного рішення підприємства про проведення консервації. Оформляється воно наказом керівника підприємства, в якому незайвим буде навести і зазначене вище техніко-економічне обґрунтування консервації ОЗ, щодо яких створюється такий наказ. Після чого на підставі наказу оформляється акт про тимчасове виведення ОЗ з виробничого процесу та їх консервацію за формою, затвердженою додатком 1 до Положення №1183.

При цьому підприємство, звісно, несе різні витрати, пов’язані з утриманням ОЗ, у період їх консервації. Пункт 4 Положення №1183 пропонує різні джерела фінансування таких витрат (тобто шляхи їх списання у бухобліку) — від власних і позикових коштів підприємства до бюджетного фінансування таких витрат. Але у податковому обліку, згідно з п. 144.2 ПКУ, такі витрати відображаються так: амортизувати їх не можна, але можна списувати у повному обсязі на витрати звітного періоду, в якому вони понесені. Наприклад, якщо йдеться про законсервовані сівалки та комбайни, то, з погляду автора, оскільки у зимовому періоді вони не використовуються у виробництві продукції, то витрати на їх утримання можна відобразити у складі інших витрат (відповідно до пп. 138.12.1 і п. 138.5 ПКУ).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Перехідні операції резидента Дія. Сіті
    ТОВ з 01.10.2024 р. отримало статус резидента Дія. Сіті і стало платником податку на прибуток на особливих умовах. ТОВ звітується щоквартально з податку на прибуток. Якщо в IV кварталі ТОВ робить виплати ФОПам на ЄП за послуги, надані в ІІІ кварталі (коли ТОВ ще було платником податку на прибуток на загальних умовах), то чи впливають суми цих виплат на податок на прибуток на особливих умовах, платником якого ТОВ вже є у IV кварталі?
    20.11.202418
  • Як розрахувати інвестиційний прибуток при зменшенні статутного капіталу, сформованого за рахунок НМА?
    Засновник (ФО) вніс до статутного капіталу право оренди нежитлового приміщення – 500000 грн (частка 100%). Вартість внеску підтверджено експертною оцінкою. Засновник приймає рішення про зменшення статутного капіталу на 250000 грн. Виплату проведено грошима. Чи має право при розрахунку інвестиційного прибутку засновник зменшувати дохід (отриманий від зменшення долі) на суму внесених нематеріальних активів, а саме право оренди нежитлового приміщення, тобто на номінальну вартість внесеного статутного капіталу?
    18.11.202430
  • Особливості виплати дивідендів нерезиденту
    Згідно з протоколом учасників підприємство повинно було сплатити дивіденди за І кввртал 2024 р. в сумі 45 153 880 грн. Дата сплати - 01.10.2024 р., курс долара НБУ - 41,2199 грн, курс біржовий - 41,33 грн. Яку суму валюти потрібно перерахувати учаснику нерезиденту? Яку суму податку на доходи нерезидентів потрібно перерахувати до бюджету?
    15.11.2024235
  • Поворотна фіндопомога працівнику: чи може неприбуткова організація її видати?
    Чи може неприбуткова організація видати поворотну безвідсоткову фінансову допомогу своєму працівнику?
    15.11.202421
  • Як представництву нерезидента подавати декларацію з прибутку від імені нерезидента?
    Некомерційне представництво нерезидента набуло статусу постійного представництва нерезидента. Нерезидент за місцезнаходженням постійного представництва зареєструвався платником податку на прибуток. Як постійному представництву подавати декларацію з податку на прибуток, включаючи фінзвітність, від імені нерезидента?
    13.11.202419