ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Дивіденди з нерозподіленого прибутку минулих років у 2026 році: алгоритм дій ТОВ (аудіоверсія)

ТОВ має одного засновника (резидент України) та нерозподілений прибуток минулих років, облікований за кредитом рахунку 441. Раніше дивіденди не виплачувалися. Який порядок прийняття рішення, нарахування та виплати дивідендів засновнику у 2026 році? Які податки необхідно утримати та сплатити і якими бухгалтерськими проведеннями відобразити операцію?

Слухати консультацію (0:00)

Виплата дивідендів єдиному учаснику — фізичній особі оформлюється його письмовим рішенням на підставі даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Із нарахованої суми ТОВ як податковий агент утримує військовий збір (ВЗ) за ставкою 5% та ПДФО за ставкою 5% або 9% залежно від системи оподаткування ТОВ. ЄСВ не нараховується. Авансовий внесок з податку на прибуток при виплаті дивідендів фізичній особі не справляється.

Порядок прийняття рішення та виплати

Дивіденди можуть виплачуватися за будь-який період, що є кратним кварталу, якщо інше не передбачено статутом (ч. 3 ст. 26 Закону про ТОВ). Нерозподілений прибуток попередніх років також може бути повністю або частково спрямований на виплату дивідендів.

При цьому до прийняття рішення необхідно перевірити обмеження, встановлені ст. 27 Закону про ТОВ, а саме: ТОВ не має права приймати рішення про виплату дивідендів або здійснювати виплату, якщо:

  • товариство не розрахувалося з учасниками у зв'язку з припиненням їхньої участі чи з їхніми правонаступниками;
  • майна товариства недостатньо для задоволення вимог кредиторів за зобов’язаннями, строк виконання яких настав, або стане недостатньо внаслідок прийняття рішення чи виплати.

Дивіденди також не виплачуються учаснику, який повністю або частково не вніс свій вклад до статутного капіталу (ч. 3 ст. 27 Закону про ТОВ). Крім того, додаткові обмеження можуть установлюватися статутом товариства.

За наявності одного учасника рішення з питань, що належать до компетенції загальних зборів, приймаються ним одноособово та оформлюються письмовим рішенням (ст. 37 Закону про ТОВ). У рішенні доцільно зафіксувати період, за який розподіляється прибуток, загальну суму дивідендів, порядок, форму та строк виплати.

Виплата здійснюється у строк, що не перевищує шести місяців з дня прийняття рішення, якщо інший строк не встановлений статутом або самим рішенням (ч. 4 ст. 26 Закону про ТОВ). Дивіденди можуть бути перераховані на особистий рахунок учасника або виплачені готівкою з каси з дотриманням установленого НБУ обмеження на готівкові розрахунки — не більше 50 000 грн на день на одну фізичну особу (постанова Правління НБУ від 29.12.2017 №148).

Джерело виплати дивідендів

Дивіденди виплачуються за рахунок чистого прибутку особам, які були учасниками товариства на день прийняття рішення про їх виплату (ч. 1 ст. 26 Закону про ТОВ).

Підставою для визначення суми прибутку, що може бути спрямована на виплату дивідендів, є дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності ТОВ. Джерелом виплати є чистий прибуток: як поточного періоду (рядок 2350 Звіту про фінансові результати), так і накопичений нерозподілений прибуток минулих років (рядок 1420 Балансу). Нарахування та виплата дивідендів не визнаються витратами підприємства і не впливають на фінансовий результат до оподаткування, оскільки є розподілом власного капіталу (п. 3 НП(С)БО 1).

Отже, перед прийняттям рішення необхідно підтвердити наявність достатнього сальдо нерозподіленого прибутку (кредит субрахунку 441) та впевнитися у відсутності законодавчих і статутних обмежень на його розподіл.

Оподаткування дивідендів

Якщо засновником є фізична особа, ТОВ виступає податковим агентом щодо таких доходів (пп. 170.5.1, 170.5.4 ПКУ):

1. ПДФО:

  • 5% — якщо дивіденди нараховує ТОВ — платник податку на прибуток (пп. 167.5.2 ПКУ);
  • 9% — якщо дивіденди нараховує ТОВ, що не є платником податку на прибуток, зокрема платник єдиного податку третьої групи (пп. 167.5.4 ПКУ).

2. Військовий збір

Ставка становить 5% (пп. 1.2, 1.3 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).

3. Авансовий внесок з податку на прибуток

Не справляється у разі виплати дивідендів фізичним особам (абз. 4 пп. 57.1-1.3 ПКУ). Проте якщо ТОВ є платником податку на прибуток, суму виплачених фізособі дивідендів воно довідково відображає у рядках 1 та 1.1 додатка АВ до річної або квартальної Декларації з податку на прибуток підприємств (рядок 20 АВ декларації при цьому не заповнюється).

4. ЄСВ

не нараховується, оскільки дивіденди не входять до фонду оплати праці і прямо зазначені в п. 14 розд. II Переліку виплат, на які не нараховується єдиний внесок, затвердженого постановою КМУ від 22.12.2010 №1170.

Строки сплати податків (ст. 168 ПКУ):

  • при виплаті на банківський рахунок — податки сплачуються в день виплати коштів (банк приймає платіжні документи лише за умови одночасного надання платіжок на сплату ПДФО та ВЗ — пп. 168.1.2 ПКУ);
  • при виплаті готівкою з каси — протягом 3 банківських днів, що настають за днем такої виплати (пп. 168.1.4 ПКУ);
  • якщо дивіденди нараховані, але своєчасно не виплачені — податки підлягають сплаті протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем місяця нарахування доходу (пп. 168.1.5 ПКУ).

Звітність

Юридичні особи у 2026 році подають Податковий розрахунок сум доходу (разом із додатком 4ДФ) щомісяця — протягом 20 календарних днів після закінчення звітного місяця. У додатку 4ДФ дивіденди фізичній особі відображаються за ознакою доходу «109».

Довідково: якщо засновником ТОВ є юридична особа — резидент, ПДФО і військовий збір не утримуються, а ТОВ на загальній системі розраховує та сплачує авансовий внесок з податку на прибуток відповідно до пп. 57.1-1.2 ПКУ.

Бухгалтерський облік

Нарахування та виплата дивідендів відображаються такими проведеннями:

  • Дт 443 — Кт 671 — нараховано дивіденди засновнику на підставі письмового рішення;
  • Дт 671 — Кт 641/ПДФО — утримано ПДФО (5% або 9%);
  • Дт 671 — Кт 642/ВЗ — утримано військовий збір (5%);
  • Дт 671 — Кт 311 (301) — виплачено дивіденди «чистими» коштами на рахунок (або з каси);
  • Дт 641/ПДФО — Кт 311 — перераховано до бюджету суму ПДФО;
  • Дт 642/ВЗ — Кт 311 — перераховано до бюджету військовий збір;
  • Дт 441 — Кт 443 — списано суму використаного прибутку наприкінці року (звітного періоду).

Висновки

  • Нерозподілений прибуток минулих років може бути спрямований на виплату дивідендів за письмовим рішенням єдиного учасника за умови фактичної наявності кредитового сальдо на субрахунку 441 та відсутності обмежень, установлених ст. 27 Закону про ТОВ і статутом ТОВ;
  • При виплаті дивідендів фізичній особі ТОВ утримує ПДФО за ставкою 5% (якщо ТОВ платник податку на прибуток) або 9% (якщо платник єдиного податку), а також військовий збір за ставкою 5%. ЄСВ не сплачується, а авансовий внесок з податку на прибуток не справляється;
  • Операція оформлюється нарахуванням через субрахунок 443 (Дт 443 — Кт 671) з подальшим списанням використаного прибутку на рахунок 441 у кінці року. Виплата дивідендів не визнається витратами підприємства та не впливає на фінансовий результат звітного періоду. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»