Запитання: Підприємство в 2011 році придбало за договорами купівлі-продажу основні засоби, а саме приміщення та вантажний автомобіль з відстрочкою платежу до 2016 року. Станом на 31.12.2013 року кошти за придбані основні засоби не сплачені. Чи має право підприємство нараховувати амортизацію та включати її в витрати з метою формування звітності - декларації з прибутку підприємства за 2012-2013 роки?
Відповідь: Щодо податкового обліку такого приміщення і вантажного автомобіля зазначимо наступне. Згідно із пп. 14.1.138 ПКУ, основні засоби – це матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 2500 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 2500 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Матеріальними активами, в свою чергу, визнаються, згідно із пп. 14.1.111 ПКУ, це основні засоби та оборотні активи у будь-якому вигляді (включаючи електричну, теплову та іншу енергію, газ, воду), що не є коштами, цінними паперами, деривативами і нематеріальними активами. Отже, першим критерієм того, чи є таке приміщення та вантажний автомобіль основними засобами, це те, чи є вони активами підприємства? В ПКУ визначення терміну „активи” немає, отже, згідно із ст. 5 ПКУ, доведеться звернутися до інших нормативних актів.
Так, згідно із ст. 1 Закону України „Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999 р. №996-XIV, активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому.
Щодо того, що таке приміщення та вантажний автомобіль приведуть до отримання економічних вигод, очевидно – якщо навіть підприємство не буде їх використовувати як основні засоби, воно завжди може їх продати і таким чином отримати певний дохід. Але чи контролює підприємство таке приміщення і вантажний автомобіль? Це залежить від умов договору і дати переходу права власності на них, зазначеної у такому договорі купівлі-продажу.
Якщо наразі право власності вже перейшло до підприємства-покупця, і воно має намір використовувати такі придбані активи як основні засоби (не утримувати з метою продажу), і вартість таких активів (скоріш за все) більша за 2500 грн. (без урахування ПДВ), то підприємство має право нараховувати в податковому обліку амортизацію таких активів.
Нагадаємо, що п. 145.1 ПКУ, для приміщень передбачено третю групу, з мінімальним строком корисного використання 20 років, а для вантажного автомобіля – п’яту групу з мінімальним строком корисного використання 5 років. Методи амортизації визначено пп. 145.1.5 ПКУ. А сама амортизація починає нараховуватися починаючи з місяця, що наступає за місяцем введення об'єкта основних засобів в експлуатацію (п. 146.2 ПКУ).