• Посилання скопійовано

В якому періоді потрібно списати заборгованість, за якою сплив термін позовної давності?

ТОВ - платник податку на прибуток оплатило аванс за послуги. Послуги не були надані. Останній акт звірки з контрагентом був підписаний станом на 31.12.2015 р. Списання безнадійної заборгованості - це право чи обов'язок? В якому періоді потрібно було списати цю заборгованість? Чи можливо списати цю заборгованість в 2025 році? Чи потрібно коригувати податок на прибуток? Як відкоригувати ПК з ПДВ, який виник до 2015 року? Як відобразити цю операцію в декларації з ПДВ?

1. Списання безнадійної заборгованості - це право чи обов'язок? 

Це є обов’язком підприємства. Адже дебіторська заборгованість є активом підприємства. А в разі, якщо вона стає безнадійною, то перестає відповідати критеріям активу. Відповідно якщо підприємство її своєчасно не списує, то тим самим спотворює свою фінансову звітність.

Нагадаємо, що згідно з п. 4 П(С)БО 10, безнадійна дебіторська заборгованість – це:

  • поточна дебіторська заборгованість (тобто заборгованість зі строком погашення менше 12 місяців з дати балансу), щодо якої існує впевненість про її неповернення;
  • заборгованість, за якою минув строк позовної давності.

 

2. В якому періоді потрібно було списати цю заборгованість? 

Дебіторську заборгованість потрібно було списати з обліку у тому періоді, коли вона стала безнадійною, зокрема, коли щодо неї минув строк позовної давності.

 

3. Чи можливо списати цю заборгованість в 2025 році?

Ні. Якщо заборгованість мали списати у минулих роках, але цього не було зроблено, то це означає, що була допущена помилка.

Такі помилки виправляють шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року. Адже помилково не списана безнадійна дебіторська заборгованість впливає на розмір нерозподіленого прибутку (непокритого збитку) підприємства (п. 4 НП(С)БО 6) .

Для виправлення минулорічного помилкового несписання безнадійної дебіторської заборгованості необхідно зробити проведення: Дт 441 – Кт 36 (37).

 

4. Чи потрібно коригувати податок на прибуток? 

Так, потрібно. Можна подати уточнюючу декларацію за минулий період (з уточненою фінансовою звітністю). Або ж включити виправлення в декларацію за поточний період, заповнивши в ній додаток ВП.

Зверніть увагу! Коригувати показники декларацій можна лише в межах строку, передбаченого ст. 102 ПКУ (1095 днів від граничної дати подання декларації за відповідний період).

 

5. Як відкоригувати податковий кредит з ПДВ, який виник до 2015 року? 

У наведеній ситуації йдеться про «товарну» заборгованість, тобто заборгованість, яка виникла за непоставленими товарами (роботами, послугами).

Датою віднесення сум ПДВ до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше (п. 198.2 ПКУ):

  • або дата списання коштів із банківського рахунку платника податку на оплату товарів/послуг; 
  • або дата отримання товарів/послуг.

Тобто при перерахуванні авансу постачальнику у підприємства виникло право на податковий кредит (за умови реєстрації податкової накладної а ЄРПН).  

Проте до податкового кредиту включаються суми ПДВ, сплачені/нараховані при придбанні товарів, послуг, необоротних активів (п. 198.1 ПКУ). Але у цій ситуації оплачені послуги не були отримані і тому у підприємства відсутнє й право на податковий кредит щодо таких послуг. Така позиція податківців викладена у листах ДПСУ від 15.11.2019 р. №1334/6/99-00-07-03-02-15/ІПК, ГУ ДФС у Кіровоградській обл. від 12.03.2019 р. №1012/ІПК/11-28-12-01-13. 

Тож, на думку ДПС, якщо підприємство сплатило аванс, отримало ПН та відобразило податковий кредит, але товар (послугу) фактично не отримало, то воно має відкоригувати податковий кредит шляхом нарахування «компенсуючих» ПДВ-зобов’язань в порядку, передбаченому п. 198.5 ПКУ. Тобто потрібно нарахувати компенсучі податкові зобов’язання шляхом оформлення зведеної ПН.

 

6. Як відобразити цю операцію в декларації з ПДВ?

Саме списання заборгованості в декларації з ПДВ не відображається. До декларації з ПДВ потрібно включити лише вище згадану ПН.

Висновки: Списувати заборгованість у періоді, коли минув строк позовної давності, є обов'язком підприємства. Якщо цього не було зроблено, це вважається бухгалтерською помилкою, яка призводить до викривлення фінансової звітності та неправильного визначення об'єкта оподаткування. Таку помилку необхідно виправляти шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на початок поточного року та коригування податку на прибуток. При списанні «товарної» дебіторської заборгованості слід нарахувати компенсуючі зобов’язання з ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Іваненко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»