• Посилання скопійовано

Як відобразити об’єкт фінансової оренди у декларації з податку на прибуток?

Компанія у 2024 році уклала договір оренди офісу на 7 років. Згідно з НП(С)БО 14 у бухобліку у 2024 році компанія визнала актив та зобов'язання за фінансовою орендою. Об'єкт фінансової оренди амортизується у бухобліку. Компанія коригує фінрезультат з метою оподаткування. Як впливає такий об'єкт фінансової оренди на додаток РІ декларації з податку на прибуток? Чи потрібно показувати такий об'єкт у додатку АМ та у якій групі?

Орендар відображає отриманий у фінансову оренду (лізинг) об'єкт одночасно і як актив, і як зобов'язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: або за справедливою вартістю об'єкта, або за теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів – симетрично доходу орендодавця  (пп. 5 розділу ІІІ П(С)БО 14).

Відповідно до пп. 3 розділу ІІ НП(С)БО 14 амортизація об’єкта фінансової оренди нараховується орендарем протягом періоду очікуваного використання активу.

Періодом очікуваного використання об’єкта фінансової оренди є строк корисного використання (якщо договором передбачено перехід права власності на актив до орендаря) або коротший з двох періодів - строк оренди або строк корисного використання об’єкта фінансової оренди (якщо переходу права власності на об’єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди не передбачено).

Метод нарахування амортизації об’єкта фінансової оренди (в цьому випадку – офісу) визначається орендарем відповідно до НП(С)БО 7.

Нарахування амортизації об'єкта фінансової оренди здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта основних засобів, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7).

З наведених норм робимо висновок, що об’єкт фінансової оренди визнається активом, в цьому випадку об’єктом основних засобів. Відповідно, і група такого об’єкта визначається відповідно до пп. 5 НП(С)БО 7. Для офісу це група 5.1.3  «Будівлі, споруди та передавальні пристрої».

Саме за операціями з фінлізингу окремих коригувань фінансового результату в ПКУ не передбачено. Тому якщо лізингоодержувач отримує у фінлізинг об'єкт основних засобів, то фінрезультат коригується на різниці, передбачені в ст. 138 ПКУ, на що звертають увагу й податківці – див., наприклад, ІПК ДПСУ від 01.06.2021 р. №2180/ІПК/99-00-21-02-02-06. Тут вони зазначають:

«Визначення об’єкту оподаткування податком на прибуток у разі придбання основних засобів, в тому числі у фінансовий лізинг або із застосуванням кредиту, здійснюється відповідно до ст. 138 Кодексу.

Зокрема, відповідно до п. 138.1 ст. 138 Кодексу, фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності та зменшується на суму розрахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 ст. 138 Кодексу, згідно із пп. 138.2 ст. 138 Кодексу».

Отже, у податковому обліку орендаря основні засоби, отримані у фінансову оренду (лізинг), підлягають амортизації згідно з п. 138.3 ПКУ.

З метою нарахування податкової аморизації офіс належить до групи 3 – будівлі з мінімальним строком амортизації 20 років. Якщо у бухобліку встановлений інший строк амортизації цього активу (ймовірно, він буде менший, ніж 20 років), то виникне тимчасова різниця між сумою амортизації в податковому та в бухгалтерському обліку.

Податкову амортизацію орендованого офіса слід відобразити у рядку А3 додатку АМ до декларації з податку на прибуток. Далі у додатку РІ податкова амортизація зменшує фінрезультат (рядок 1.2.1 АМ), а бухгалтерська – збільшує (рядок 1.1.1). Якщо суми бухгалтерської та податкової амортизації офіса будуть різними через різні строки амортизації, то у додатку РІ виникне різниця.

 ***

Також читайте:

Чи підлягають амортизації у податковому обліку активи з права користування за договорами оренди та чи коригується фінансовий результат до оподаткування на різниці, які виникають при нарахуванні амортизації таких активів?  Податкова амортизація не застосовується до операцій з активами з права користування за договорами оренди.

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Чи є різниці для податку на прибуток на відсотки за позикою від резидента?
    За підсумками 2024 р. річний дохід ТзОВ на загальній системі (основна діяльність будівництво житлових і нежитлових приміщень) склав 60 млн грн. У січні 2024 р. ТзОВ отримало від корпоративного інвестиційного фонду (КІФ) позику – 100 млн грн під 21% річних. Нараховані % за користування позикою за 2024 рік склали близько 15 млн грн. Чи може ТзОВ формуючи фінрезультат 2024 р., віднести на витрати у бухобліку суму нарахованих % за користування позикою та не застосовувати у податковому обліку податкові різниці згідно зі ст. 140 ПКУ ?
    Сьогодні 09:259
  • Оподаткування резидента Дія. Сіті при отриманні та поверненні гарантійних платежів
    Чи є об'єктом ПНВК повернення резиденту Дія. Сіті, платнику ПНВК, гарантійного платежу, сплаченого раніше під час перебування на загальній системі, від резидента України - платника ПНП?
    12.02.202516
  • Розрахунок прибутку від фінансових інвестицій за методом участі в капіталі (МУК)
    Підприємство "А" володіє 30% СК підприємства "Б". У 2024 році прибуток до оподаткування підприємства "Б" склав 500 тис. грн. Між "А" і "Б" за 2024 рік відбулися такі операції: "А" надало послуги "Б" на 100 тис. грн без ПДВ (включено до собівартості реалізованої продукції), "Б" надало послуг оренди "А" на 40 тис. грн без ПДВ (віднесено на витрати), амортизація ОЗ "Б", придбаних у "А", склала 150 тис. грн (включено до собівартості реалізованої продукції). Як підприємству "А" розрахувати прибуток за фінінвестиціями в "Б" за МУК?
    11.02.202518
  • Чи можна зменшити нараховану пеню при зменшенні податкового зобов’язання?
    Підприємство за 2022 рік задекларувало прибуток. Через недостатність коштів виник податковий борг, який погашався частинами. Під час оплати боргу ДПС нарахувала пеню за несвоєчасну сплату податкового зобов’язання. У грудні 2024 року рішенням суду з доходів підприємства було знято частину доходів за 2022 рік. У зв’язку з цим підприємство подало уточнюючу декларацію з податку на прибуток за 2022 рік, зменшивши зобов'язання з податку на прибуток. Чи можна зменшити нараховану пеню?
    10.02.202516
  • Як подати Додаток ПП до декларації з податку на прибуток за минулий період?
    У податковій декларації за 2023 рік відняли збитки за 2022 рік. Заповнили додаток РІ. Як правильно подати уточнюючу декларацію, щоб додати додаток ПП (декларацію заповнити числами, які були і просто додати ще один додаток, чи додати пусту декларацію із заповненим додатком)?
    04.02.202556