Орендар відображає отриманий у фінансову оренду (лізинг) об'єкт одночасно і як актив, і як зобов'язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: або за справедливою вартістю об'єкта, або за теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів – симетрично доходу орендодавця (пп. 5 розділу ІІІ П(С)БО 14).
Відповідно до пп. 3 розділу ІІ НП(С)БО 14 амортизація об’єкта фінансової оренди нараховується орендарем протягом періоду очікуваного використання активу.
Періодом очікуваного використання об’єкта фінансової оренди є строк корисного використання (якщо договором передбачено перехід права власності на актив до орендаря) або коротший з двох періодів - строк оренди або строк корисного використання об’єкта фінансової оренди (якщо переходу права власності на об’єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди не передбачено).
Метод нарахування амортизації об’єкта фінансової оренди (в цьому випадку – офісу) визначається орендарем відповідно до НП(С)БО 7.
Нарахування амортизації об'єкта фінансової оренди здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта основних засобів, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7).
З наведених норм робимо висновок, що об’єкт фінансової оренди визнається активом, в цьому випадку об’єктом основних засобів. Відповідно, і група такого об’єкта визначається відповідно до пп. 5 НП(С)БО 7. Для офісу це група 5.1.3 «Будівлі, споруди та передавальні пристрої».
Саме за операціями з фінлізингу окремих коригувань фінансового результату в ПКУ не передбачено. Тому якщо лізингоодержувач отримує у фінлізинг об'єкт основних засобів, то фінрезультат коригується на різниці, передбачені в ст. 138 ПКУ, на що звертають увагу й податківці – див., наприклад, ІПК ДПСУ від 01.06.2021 р. №2180/ІПК/99-00-21-02-02-06. Тут вони зазначають:
«Визначення об’єкту оподаткування податком на прибуток у разі придбання основних засобів, в тому числі у фінансовий лізинг або із застосуванням кредиту, здійснюється відповідно до ст. 138 Кодексу.
Зокрема, відповідно до п. 138.1 ст. 138 Кодексу, фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності та зменшується на суму розрахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів відповідно до пункту 138.3 ст. 138 Кодексу, згідно із пп. 138.2 ст. 138 Кодексу».
Отже, у податковому обліку орендаря основні засоби, отримані у фінансову оренду (лізинг), підлягають амортизації згідно з п. 138.3 ПКУ.
З метою нарахування податкової аморизації офіс належить до групи 3 – будівлі з мінімальним строком амортизації 20 років. Якщо у бухобліку встановлений інший строк амортизації цього активу (ймовірно, він буде менший, ніж 20 років), то виникне тимчасова різниця між сумою амортизації в податковому та в бухгалтерському обліку.
Податкову амортизацію орендованого офіса слід відобразити у рядку А3 додатку АМ до декларації з податку на прибуток. Далі у додатку РІ податкова амортизація зменшує фінрезультат (рядок 1.2.1 АМ), а бухгалтерська – збільшує (рядок 1.1.1). Якщо суми бухгалтерської та податкової амортизації офіса будуть різними через різні строки амортизації, то у додатку РІ виникне різниця.
***
Також читайте:
Чи підлягають амортизації у податковому обліку активи з права користування за договорами оренди та чи коригується фінансовий результат до оподаткування на різниці, які виникають при нарахуванні амортизації таких активів? Податкова амортизація не застосовується до операцій з активами з права користування за договорами оренди.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити