• Посилання скопійовано

Витрати на ремонт основних засобів: що робити у разі дострокового розірвання договору оренди?

Підприємство взяло в оренду приміщення. Перед використанням його було відремонтовано. Але після 3-х місяців оренди власник розірвав угоду через суд. Договором передбачено право проводити ремонт орендованого ОЗ, але в угоді не передбачено зобов'язання орендодавця компенсувати такі витрати в разі дострокового розірвання договору. Що робити з витратами на ремонт?

Насамперед нагадаємо: якщо договір оперативної оренди (лізингу) зобов'язує або дозволяє орендарю проводити ремонти об'єкта оперативної оренди (лізингу), частина вартості таких ремонтів та/або поліпшень у сумі, що перевищує віднесену на витрати згідно з п. 146.11 та 146.12 ПКУ, амортизується орендарем як окремий об'єкт у порядку, встановленому для групи ОЗ, до якої належить об'єкт оренди, що ремонтується (абз. 1 п. 146.19 ПКУ).

А у п. 146.12 ПКУ зазначено, що сума витрат, пов'язана з ремонтом об'єктів ОЗ, у т. ч. орендованих, у розмірі, який не перевищує 10% сукупної балансової вартості всіх груп ОЗ, що підлягають амортизації, на початок звітного року, відноситься до витрат.


Тож якщо підприємство вклалося у 10-відсотковий ліміт, то всі витрати на ремонт автоматично потрапили до податкових витрат, як це дозволяє зробити п. 146.12 ПКУ. Якщо ж витрати на ремонт перевищили зазначену межу, на суму перевищення слід було створити віртуальний об'єкт ОЗ. При цьому, оскільки об'єктом оренди є приміщення, новостворений віртуальний об'єкт ОЗ повинен належати до 3-ї групи. Амортизувати такий об'єкт можна було вже з місяця, наступного за місяцем створення (введення в експлуатацію) такого умовного об'єкта ОЗ (п. 146.2 ПКУ). При цьому не слід забувати, що відповідно до пп. 145.1.2 ПКУ нарахування податкової амортизації здійснюють протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта основних засобів. Строк корисного використання ОЗ встановлюється наказом по підприємству в момент визнання цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс). Однак такий строк не може бути меншим за мінімально допустимий, який наведено у п. 145.1 ПКУ. Для 3-ї групи це 20 років .

Слід пам'ятати, що такі витрати потраплять до податкових на підставі первинних документів (обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухобліку), що підтверджують здійснення платником податку витрат (абз. 1 п. 138.2 ПКУ). Тож після проведення ремонтних робіт потрібно оформити Акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об'єктів (ф. №ОЗ-2).

У разі повернення орендарем об'єкта оренди орендодавцю внаслідок закінчення дії орендного договору орендар у звітному періоді, в якому повертається такий ОЗ, повинен збільшити свої витрати на суму вартості умовного об'єкта ОЗ, яка амортизується (за умови, що такий об'єкт було створено), за вирахуванням сум накопиченої амортизації окремого об'єкта основних засобів (пункти 146.16 та 146.20 ПКУ).

I найголовніше: жодних часових обмежень щодо права на віднесення до податкових витрат затрат на ремонт орендованого майна у ПКУ немає. Тому у ситуації, що склалася, всі витрати, понесені на ремонт основного засобу, який перебував на підприємстві лише 3 місяці, можна віднести на податкові витрати (за правилами, наведеними вище).

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Кондзелка Мар'яна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Податкові різниці при імпорті від нерезидента
    ТОВ на загальній системі - резидент України імпортує товари з Польщі від контрагента-нерезидента, який є резидентом Польщі. Чи правомірна вимога ДПС щодо застосування податкових різниць, передбачених пп. 140.5.4 ПКУ, та коригування фінрезультату в рядках 3.1.6.1-3.1.6.3 додатку РІ до декларації з податку на прибуток?
    Сьогодні 10:1156
  • Відображення авансових внесків з пунктів обміну іноземної валюти у декларації з податку на прибуток
    Сума авансових внесків з пунктів обміну іноземних валют, що має бути сплачена у звітному (податковому) періоді відображається у Додатку ЩАВ до Декларації (рядок 26 ЩАВ) у таблиці 1 «Розрахунок авансового внеску за кожний пункт обміну іноземних валют»
    12.09.202514
  • Повторне незастосування податкових різниць
    Підприємство, що є платником податку на прибуток, у минулих періодах приймало рішення про незастосування податкових різниць, але згодом втратило це право через перевищення річного доходу в 40 млн грн. Чи може таке підприємство повторно скористатися правом незастосування податкових різниць у наступних податкових періодах, якщо річний дохід знову не перевищує встановлений ліміт? Якщо так, чи вважатиметься це новим періодом застосування спрощеного обліку?
    11.09.202551
  • Чи повинен платник податку на прибуток здійснити коригування фінарезультату у разі прощення заборгованості за позицією на користь ФОПа на спрощеній системі?
    Платник податку на прибуток повинен здійснити коригування фінансового результату до оподаткування відповідно до пп. 140.5.10 ПКУ у звітному періоді, коли прийнято рішення про її прощення
    11.09.202541
  • Обґрунтування для ДПС незастосування коригування фінрезультату за пп. 140.5.4 ПКУ
    Юрособа отримала запит від ДПС щодо незастосування коригування фінрезультату на податкові різниці за пп. 140.5.4 ПКУ за операціями з придбання ТМЦ у нерезидента (Німеччина, GmbH & Co.KG), що включений до Переліку №480. Операції не є контрольованими. Необхідно надати обґрунтовану відповідь ДПС для двох ситуацій: 1) наявність довідки від нерезидента про сплату ним корпоративного податку; 2) підтвердження суми витрат за принципом "витягнутої руки" без подання Звіту про контрольовані операції
    11.09.20259422