• Посилання скопійовано

Об’єкт ОЗ частково використовується в госпдіяльності, а частково ні: як розділити?

У власності підприємства знаходиться будівля для малих сімей (гуртожиток). Наразі будівля частково безкоштовно надається працівникам, а частково вирішено здавати в оренду з метою отримання прибутку. Як розподілити такий ОЗ в обліку та чи можна застосовувати податкові різниці в залежності від частки використання будівлі з відповідним призначенням?

Поділ основних засобів на невиробничі та звичайні (їх часто на практиці називають «виробничі ОЗ») встановлений лише ПКУ і застосовується платниками податку на прибуток. І не всіма, а лише тими, які здійснюють коригування фін результату до оподаткування на різниці, зазначені в ст. 138 ПКУ

Термін «невиробничі основні засоби» означає ті ОЗ, які не використовуються у господарській діяльності. А господарською вважається діяльність, спрямована на отримання доходу. У вашому випадку, якщо є будівля, квартири в якій надаються фізособам для безоплатного проживання (і вартість такого проживання не входить до зарплати таких фізосіб), то  є підстави вважати цю будівлю невиробничим ОЗ у податковому обліку. А якщо таке проживання стає оплатним (за договором оренди), будівля стає виробничим ОЗ. Втім, рішення про зміну напрямку використання ОЗ і переведення його з однієї категорії до іншої приймає керівник підприємства (чи інша, призначена ним особа).   

Але навіть в ст. 138 ПКУ не передбачено часткового використання одного об’єкту ОЗ у господарській та негосподарській діяльності. Не прописані і наслідки такого часткового використання. 

Тож, якщо підприємство не бажає збільшувати фінрезультат до оподаткування на суми витрат з амортизації, ремонтів/поліпшень певної частини будівлі, яка стала використовуватись в господарській діяльності, єдиний шлях довести право на це – це зробити таку частину будівлі окремим ОЗ. Але ПКУ в деталі документального оформлення такої операції не входить.  Тож, доведеться користуватися правилами бухобліку. 

Методологічні засади формування в бухобліку інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи та незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи, а також розкриття інформації про них у фінансовій звітності визначені у П(С)БО 7.

На жаль, у цьому П(С)БО теж не зазначається правила  поділу основного засобу на частини. Однак, на думку автора,  слід здійснити ліквідацію об'єкта ОЗ (будівлі), яка оформляється актом за формою №ОЗ-3. Потім частини цього об’єкту ОЗ, на які його поділили внаслідок ліквідації (про що зазначено на зворотному боці акта ОЗ-3, у розділі «Розрахунок результатів списання об'єкта»), треба оприбутковувати окремо. Обидві частини ОЗ оприбутковуються на субрахунок 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів», а при введенні в експлуатацію — на субрахунку 103 «Будівлі та споруди». При цьому, в акті введення в експлуатацію відображається призначення кожної з частин (господарське чи негосподарське). Вартість кожної такої частини визначає оцінювач в акті оцінки.

Зверніть увагу, що таку ліквідацію та оприбуткування необхідно відобразити і у додатку РІ декларації з податку на прибуток, зокрема податкові різниці зазначені у п. 138.1 та 138.2 ПКУ.

Відповідно в подальшому податкові різниці відображаються в залежності від амортизації кожної частини в залежності від її призначення.

Якщо ж в подальшому виникають витрати (ремонт, утримання тощо), які стосуються обох частин будівлі, то їх облік розподіляється в залежності від вартості кожної частини будівлі, які обліковуються як окремі ОЗ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Як впливає спільна діяльність на податок на прибуток?
    Між ТОВ (резидент України) та іноземною компанією укладено договір про спільну діяльність. Чи потрібно відображати надходження грошових коштів за договором про СД в декларації з податку на прибуток ТОВ? Чи виникає об'єкт оподаткування цим податком при надходженні грошових коштів за договором про СД?
    Сьогодні 13:051
  • Як отримати дивіденди від дочірнього підприємства?
    ТОВ «А» володіє 100% корпоративних прав свого дочірнього приватного підприємства «Б» (тобто є його материнською компанією). Учасники ТОВ «А» вирішили спрямувати чистий прибуток дочірнього підприємства «Б» на виплату дивідендів. Чи може дочірнє підприємство нарахувати дивіденди безпосередньо учасникам ТОВ «А»? За який період можлива виплата дивідендів?
    25.06.202516
  • Коригування фінрезультату резидентом Дія Сіті на загальних підставах при переході на особливі умови оподаткування
    Резидент Дія Сіті – платник податку на прибуток на загальних підставах із застосуванням річного звітного періоду, який протягом року переходить на оподаткування на особливих умовах, повинен здійснювати коригування фінрезультату на всі різниці, якщо річний дохід платника складає більше 40 млн грн
    17.06.202522
  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202536
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202560