Запитання:
Підприємство оплатило постачальнику №1 по договору 1800000 грн за будівельні матеріали. Договір поставки, прибуткові накладні є, проте немає податкового кредиту ( зареєстрованої податкової накладної). Також є постачальник №2, в якого товар замовили на ту ж суму, від нього отримали прибуткові накладні і податковий кредит, але підприємство ще не заплатило. Чи можна провести взаємозалік між Постачальником №1 і Постачальником №2? Які в цьому випадку потрібні документи? І які проводки будуть в бухобліку?
Відповідь:
За умовами запитання з Постачальником №1 розрахунки проведено повністю: товар оплачено та отримано, отже, заборгованості немає. Якщо Постачальник №1 вчасно не зареєстрував податкову накладну, у покупця є право на подання скарги на такого постачальника (п. 201.10 ПКУ).
У разі порушення продавцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН (крім податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена згідно з п. 201.16 ПКУ) податкової накладної покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця. Таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну та/або порушено граничні терміни реєстрації в ЄРПН. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону про бухоблік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.
Протягом 90 календарних днів з дня надходження такої заяви із скаргою з урахуванням вимог, встановлених пп. 78.1.9 ПКУ, контролюючий орган зобов’язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з’ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов’язань з податку за такою операцією.
Скарга подається за формою додатка 8 до Декларації з ПДВ.
Відповідно до п. 8 Інструкції з бухгалтерського обліку податку на додану вартість від 01.07.1997 №141 на дату оплати за товар Постачальнику №1, при неотриманні від нього податкової накладної, на суму ПДВ слід було зробити проведення за дебетом субрахунку 644 «Податковий кредит», аналітичний рахунок «Податковий кредит непідтверджений», у кореспонденції з кредитом рахунків обліку зобов’язань (в даному випадку це буде субрахунок 631).
Якщо податкова накладна так і не буде зареєстрована Постачальником №1 протягом 365 к.д., то наступного дня після спливу 365 к.д. з дати, коли Постачальник №1 повинен був її скласти, суму ПДВ можна буде віднести до витрат відповідно до п. 8 Інструкції з бухгалтерського обліку податку на додану вартість від 01.07.1997 №141. Сума ПДВ, що міститься в такій податковій накладній, відображається за дебетом субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» у кореспонденції з кредитом субрахунку 644 «Податковий кредит», аналітичний рахунок «Податковий кредит непідтверджений».
Отже, якщо розрахунки за товар з Постачальником №1 повністю проведено та заборгованості немає, то неможливо буде і провести взаємозалік з Постачальником №2. За умовами запитання підприємство повинно оплатити Постачальнику №2 повну вартість отриманого товару – 180000,00 грн.
Як варіант, можна вимагати від Постачальника №1 зниження ціни товару на суму ПДВ та відповідного повернення сплачених коштів – 30000 грн.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити