• Посилання скопійовано

Ліквідація основних засобів: коли подавати документ про знищення?

В якому звітному періоді та яким чином платник податку на додану вартість, який з незалежних від нього обставин здійснює ліквідацію основних засобів, повинен подати до контролюючого органу відповідний документ про їх знищення, розібрання або перетворення?

Згідно з п. 189.9 ст. 189 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (далі – ПКУ) у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби (далі – ОЗ) ліквідуються за самостійним рішенням платника податку на додану вартість (далі – ПДВ), така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. 

Норма цього пункту не поширюється на випадки, коли ОЗ ліквідуються у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення ОЗ, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник ПДВ подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням. 


Згідно з п. 41 та п. 43 Методичних рекомендацій з обліку основних засобів, затверджених наказом Міністерством фінансів України від 30.09.2003 №561 із змінами та доповненнями, для визначення непридатності ОЗ до використання, можливості їх використання іншими підприємствами, організаціями та установами, неефективності або недоцільності їх поліпшення (ремонту, модернізації тощо) та оформлення відповідних первинних документів керівником підприємства створюється постійно діюча комісія. Така комісія:

- здійснює безпосередній огляд об’єкта, що підлягає списанню;

- установлює причини невідповідності критеріям активу;

- визначає осіб, з вини яких сталося передчасне вибуття основних засобів з експлуатації, вносить пропозиції щодо їх відповідальності;

- визначає можливість продажу (передачі) об’єкта іншим підприємствам, організаціям та установам або використання окремих вузлів, деталей, матеріалів, що можуть бути отримані при демонтажі, розбиранні (ліквідації) основних засобів, установлює їх кількість і вартість;

- складає і підписує акти на списання основних засобів.

Складені комісією акти на списання ОЗ відображаються в бухгалтерському обліку після їх затвердження (погодження) посадовою особою (керівним органом), уповноваженою згідно законодавства (статуту підприємства) приймати рішення щодо розпорядження (відчуження, ліквідації) об’єктів ОЗ.

Типові форми актів встановлено наказом Міністерства статистики України від 29.12.1995 №352 «Про затвердження типових форм первинного обліку».

Документами, що підтверджують знищення, розібрання або перетворення ОЗ є висновки відповідної експертної комісії щодо неможливості використання в майбутньому цих засобів за первісним призначенням та акти на їх списання відповідної форми.

Враховуючи зазначене, якщо з незалежних від платника ПДВ обставин ОЗ (їх частина) зруйновані, викрадені чи підлягають ліквідації, або платник ПДВ змушений відмовитися від їх використання внаслідок загрози чи неминучості їх заміни, руйнування або ліквідації, то такий платник ПДВ, на підставі наказу керівника підприємства у звітному періоді, в якому виникають такі обставини, здійснює їх ліквідацію та подає до податкової декларації з ПДВ за такий звітний період відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Джерело: Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Допомога на лікування працівниці: облік ПДВ та ПДФО
    ТОВ на загальній системі оподаткування надає допомогу на лікування онкохворої співробітниці, придбавши для неї ліки за безготівковим розрахунком. Всі підтверджуючі медичні документи та документи від постачальника є. Чи потрібно нараховувати компенсуючі зобов'язання з ПДВ? Чи є вартість ліків додатковим благом для співробітниці та як це відобразити у звіті 4ДФ?
    Сьогодні 16:0614
  • Коригування імпортного ПДВ за аркушем коригування: повернення та облік
    Як діяти підприємству після отримання аркуша коригування до митної декларації, який скасував мито та зменшив суму ПДВ? Чи обов'язково повертати ПДВ з бюджету? Як правильно відобразити це в обліку та що робити з розбіжностями у сальдо розрахунків з митницею?
    Сьогодні 14:1417
  • Чи зберігається право на ПК та бюджетне відшкодування за НА, переданими ЗСУ?
    Комунальне підприємство (платник ПДВ, загальна система) придбало пікап за власні кошти у лютому 2025 р. Суму ПДВ включено до ПК, що спричинило від’ємне значення. У травні 2025 року автомобіль, не введений в експлуатацію, передано ЗСУ в межах військово-транспортного обов’язку. Чи має право підприємство заявити бюджетне відшкодування?
    Сьогодні 12:0724
  • Розблокування РК на зменшення після спливу строку
    Розрахунок коригування на зменшення податкових зобов'язань з ПДВ заблоковано. Продавець пропустив 365-денний термін для подання пояснень на розблокування. Які наслідки неподання документів та чи можна розблокувати такий РК після спливу встановленого строку?
    Сьогодні 10:0430
  • Списання авансу 2017 року: коригування ПДВ-кредиту
    Підприємство списує дебіторську заборгованість за авансом, сплаченим у 2017 році за непоставлений товар. ПК за ПН на цей аванс було відображено. Як правильно відкоригувати ПДВ: нарахувати умовні податкові зобов'язання згідно з пп. 198.5 ПКУ в поточному періоді, чи подати уточнюючий розрахунок до декларації за період виникнення податкового кредиту?
    09.07.2025334