• Посилання скопійовано

Предприятие не воспользовалось правом на кредит по НДС в 2010 г. С 2011 г. такие операции освобождены от НДС. Как учесть эти суммы?

Предприятие в 2010г. закупало семена подсолнечника. Транспортно-заготовительные расходы по закупкам аккумулируются на отдельном счете, списываются по методу среднего процента. Налоговый кредит по данным закупкам и ТЗР в декларациях не отражали (не было необходимости). С 01.01.2011 согласно п. 15 подраздела 2 раздела ХХ «Переходные положения» НКУ, операции по поставке семян подсолнечника освобождаются от обложения НДС. В связи с этим право на налоговый кредит при приобретении мы утратили. Может ли предприятие отразить суммы «неиспользованного» налогового кредита в составе валовых расходов? можно ли воспользоваться правом на налоговый кредит по транспортно-заготовительным расходам, которые относятся к ныне не облагаемым товарам?

Запитання є досить актуальним не тільки щодо (товарів) операцій, по яких податковий кредит не формувався з тих чи інших причин, але і щодо товарів (операцій), по яких було сформовано податковий кредит до 01.01.2011 року. Не зважаючи на актуальність даного питання, податковим кодексом України (ПКУ) воно не врегульоване.

По операціях (товарах), які звільнені від ПДВ згідно пункту 15 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» не передбачено обов’язок нараховувати зобов’язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ст. 198 ПКУ, оскільки там ідеться про товари звільнені від ПДВ згідно з Розділом Y (Податок на додану вартість). Отже, якщо в період придбання товарів була мета їх використання в оподатковуваних операціях, то підприємство на дату придбання мало право формувати податковий кредит. В той же час обов’язку нараховувати зобов’язання ПКУ не передбачив.

Дане питання вирішила виправити ДПС України. Абзацом четвертим пункту 2 Розділу ІІ листа ДПС України від 26.01.2011р. №2093/7/16-1517, зазначено:

При цьому, якщо зернові культури товарних позицій 1001 — 1008 та технічні культури товарних позицій 1205 і 1206 були придбані такими платниками до 1 січня 2011 року і за операціями з такого придбання було отримано податковий кредит, такі суми податкового кредиту мають бути перераховані у відповідності з правилами, встановленими підпунктом 198.4 статті 198 Кодексу (дата коригування податкового кредиту в цьому випадку визначається за датою першої з подій, перерахованих у пункті 187.1 статті 187 Кодексу).

Щоправда перерахування податкового кредиту підпункт 198.4 статті 198 Кодексу не передбачає, однак визначає, що суми сплаченого ПДВ при придбанні товарів з метою їх подальшого використання у звільнених від оподаткування операціях, не включаються до складу податкового кредиту.

Якщо з позиції ДПС України такі суми не включаються до податкового кредиту, тобто перераховуються (коригуються) для тих, хто їх включив, а для тих хто не включав тим більше не включаються, то платник податку на прибуток вказані витрати по сплаті ПДВ може включити до складу витрат керуючись пп. 139.1.6 ст. 139 ПКУ.

Такий підхід щодо формування витрат у податковому обліку по сплаченому ПДВ є логічним, хоча податковим кодексом не визначений. На сьогодні ДПС України не заперечує можливості формування таких витрат в описаній ситуації. Однак, враховуючи що норми ПКУ таких правил не передбачають, з метою уникнення можливих ризиків пропоную отримати індивідуальну податкову консультацію.

Слід врахувати, що названий вище лист ДПС України від 26.01.2011р. №2093/7/16-1517 Мін’юст України включив до переліку таких, що містять нові правові норми, які зачіпають права, свободи і законні інтереси юридичних і фізичних осіб, мають міжвідомчий характер та пропонує відкликати (Лист Мін’юсту від 28.04.2011 р. №3915-0-4-11/101).

Микола Підлужний

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Джерело: Контракти-Аудит

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024893
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202428
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202427
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20248755
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202432