• Посилання скопійовано

Як виправити ПН, в якій помилилися в назві покупця і в номенклатурі товару?

Підприємство склало ПН і зареєструвало в ЄРПН. Але згодом виявило, що помилилися в назві покупця і в номенклатурі товару. Як виправити? Чи можливо в одному розрахунку коригування (РК) до податкової накладної (ПН) одночасно змінити номенклатуру товару та виправити помилку в найменуванні покупця? Чи для цього необхідно складати два окремі розрахунки коригування?

Якщо помилка лише в назві, а ІПН покупця зазначено вірно

Ні, одночасно в одному розрахунку коригування (РК) змінити номенклатуру товару та виправити найменування покупця неможливо. Для цього необхідно скласти два окремі РК, оскільки механізми цих виправлень різні.

1.     Для виправлення помилки в назві покупця (за умови правильного ІПН) складається РК, в якому заповнюється лише заголовна частина з правильними даними покупця. Таблична частина (розділ Б) такого РК не заповнюється (залишається порожньою). Підставою є п. 22 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307. Про такий порядок виправлення можна почитати тут.

2.     Для зміни номенклатури товарів складається інший РК, в якому заповнюється таблична частина. У ньому одним рядком зі знаком «мінус» знімається неправильна номенклатура, а іншим рядком зі знаком «плюс» додається правильна. Застосовується умовний код причини коригування «104» (зміна номенклатури). Детально про порядок виправлення можна прочитати відповідь ДПС на питання в ЗІР (101.16): «Як заповнюється розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної у разі виправлення помилок, допущених при заповненні номенклатури товарів/послуг та/або їх кодів?».

Оскільки один РК передбачає незаповнену табличну частину, а інший — її заповнення за конкретною методикою, поєднати ці дві операції в одному документі технічно неможливо. Отже, потрібно послідовно скласти два окремі РК.

 

Якщо помилка і в назві, і в ІПК покупця

У ситуації, коли в податковій накладній (ПН) одночасно допущено помилки в ІПН, найменуванні покупця та номенклатурі, правильним алгоритмом дій є повне анулювання помилкової ПН та складання нової, правильної ПН. Про порядок виправлення в такій ситуації можна почитати тут.

Ключовою помилкою, яка визначає порядок виправлення, є неправильно вказаний індивідуальний податковий номер (ІПН) покупця. Виправлення помилки в ІПН неможливе шляхом складання розрахунку коригування (РК) на зміну даних, оскільки такий РК не пройде реєстрацію в ЄРПН.

Тому застосовується процедура, що складається з двох кроків: анулювання помилкової ПН та реєстрація нової правильної ПН.

Крок 1. Анулювання помилкової податкової накладної

На дату виявлення помилки необхідно скласти розрахунок коригування (РК) до помилкової ПН, щоб її "обнулити".

  • У заголовній частині РК дублюються дані з помилкової ПН (включаючи неправильний ІПН та найменування покупця).
  • У табличній частині зазначається зі знаком «-» обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, що були зазначені в податковій накладній, та у графі 2.1 зазначається код причини «103» (повернення товару або авансових платежів);
  • У полі «Дата складання» зазначається «поточна» дата, тобто дата, на яку було виявлено помилку у ІПН покупця.

Такий зменшуючий РК реєструє в ЄРПН особа, на яку була помилково складена ПН (тобто "покупець" з неправильним ІПН), якщо вона є платником ПДВ. Якщо в ПН був зазначений умовний ІПН, РК реєструє продавець.

Крок 2. Складання нової, правильної податкової накладної

Одночасно зі складанням РК необхідно створити нову податкову накладну.

  • Дата складання: зазначається дата виникнення податкових зобов'язань, тобто дата першої події, на яку була складена помилкова ПН.
  • Порядковий номер: присвоюється новий, наступний за хронологією, порядковий номер.
  • Дані покупця та номенклатура: у новій ПН зазначаються всі правильні дані: коректний ІПН, правильне найменування покупця та правильна номенклатура товарів/послуг.

Цю нову, правильну ПН реєструє в ЄРПН продавець.

Такий підхід дозволяє повністю анулювати юридичні наслідки помилково створеного документа та замінити його правильним, що вирішує всі три проблеми (ІПН, найменування, номенклатура) одночасно.

 

Висновки:

1.     Помилка лише в назві покупця (ІПН правильний): Виправлення потребує двох окремих РК: один для виправлення назви (без табличної частини), другий для зміни номенклатури (з табличною частиною, код причини «104»).

2.     Помилка в ІПН, назві та номенклатурі: Неможливо виправити через РК. Потрібно анулювати помилкову ПН (РК з кодом «103») та скласти нову правильну ПН з коректними даними.

3.     Процедура анулювання та заміни: Анулюючий РК реєструє покупець (або продавець при умовному ІПН), нова ПН складається з датою першої події та новим номером.

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Щодо особливостей декларації з ПДВ в межах РЕЗ
    Чи обов'язково подавати уточнюючі розрахунки до декларацій з ПДВ за лютий та травень 2025 року, якщо в них були відображені показники ПН_РЕЗ та РК_2 до неї, що не вплинуло на кінцевий результат, враховуючи нові роз'яснення ДПС у листі №11933/7/99-00-21-03-02-07 від 02.05.2025 р.?
    18.07.202528
  • Списання безнадійної дебіторки: коригування ПДВ
    Підприємство списує безнадійну дебіторську заборгованість (аванс за непоставлений товар), що виникла у 2017 році. Податковий кредит за ПН на цей аванс був раніше задекларований. Як правильно відкоригувати ПДВ: нарахувати компенсуючі ПЗ за пп. 198.5 ПКУ чи подати уточнюючий розрахунок до декларації того періоду, коли було відображено податковий кредит?
    18.07.202563
  • Включення розблокованої податкової накладної до податкового кредиту через рік
    Податкова накладна, що була виписана 06.05.2024 р., своєчасно подана на реєстрацію (31.05.2024 р.), але її реєстрацію було зупинено, а згодом поновлено за рішенням комісії 20.09.2024 р. Чи можливо включити таку податкову накладну до складу податкового кредиту у червні 2025 року?
    18.07.2025355
  • Дата РК при поверненні авансу та товару
    23.06.2025 р. постачальник отримав від покупця кошти за запчастини на суму 27000 грн і постачальник виписав на цю дату ПН. Товари були відвантажені і отримані покупцем також 23.06.2025 р. Згодом з’ясувалося, що запчастини не підійшли і їх 27.06.2025 р. покупець повернув постачальнику. 10.07.2025 р. постачальник повернув покупцю кошти - 27000 грн. Якою датою постачальник повинен складати РК – на 27.06.2025 чи на 10.07.2025 р.?
    17.07.202547
  • Несвоєчасне коригування ПДВ-кредиту: штрафні санкції
    Покупець (платник ПДВ) у 2022 році отримав повернення передоплати від постачальника, який на момент повернення вже став неплатником ПДВ. Податковий кредит, сформований у 2021 році за цією операцією, не був своєчасно відкоригований. У 2024 році покупець подав уточнюючий розрахунок, зменшивши податковий кредит. Які фінансові санкції (самоштраф, пеня) застосовуються за таке несвоєчасне коригування та чи потрібно сплачувати до бюджету суму ПДВ?
    17.07.202533