Право віднесення сум ПДВ до податкового кредиту виникає у ФОП на підставі податкової накладної, яка:
- складена на дату виникнення податкових зобов’язань за операцією з постачання таких товарів/послуг (п. 198.2, п. 201.7 ПКУ);
- зареєстрована в ЄРПН (п. 201.1, 201.10 ПКУ);
- відповідає первинним (бухгалтерським) документам, складеним за такою господарською операцією (п. 44.1 ПКУ).
Право на ПК не залежить від того, для яких цілей ФОП придбав товари/послуги чи необоротні активи (п. 198.1 ПКУ).
Тобто за виконання наведених вище умов ФОП має право на ПК.
Податківці ж щодо врахування ПК ФОП не висловили свою думку на пряму та її можна прослідкувати у відповіді на питання в категорії ЗІР (101.04) «Чи формуються податкові зобов’язання з ПДВ СПД - ФОП, який зареєстрований платником ПДВ, при продажу власного нерухомого або рухомого майна, яке не використовується ним у підприємницькій діяльності?»:
- «Оскільки власником нерухомого або рухомого майна можуть бути лише фізичні або юридичні особи, то постачання суб’єктом підприємницької діяльності - ФОП, який зареєстрований платником ПДВ, такого майна може здійснюватися ним виключно, як фізичною особою».
Цей пункт лише констатує той факт, що транспортні засоби, які належать ФОП, реєструються за ними як за ФО (п. 6 Порядку держреєстрації автомобілів).
- «Якщо, операція з постачання нерухомого або рухомого майна не належать до господарської діяльності суб’єкта підприємницької діяльності – платника ПДВ, то відповідно за такою операцією податкові зобов’язання з ПДВ ним не формуються, а податковий кредит у такого суб’єкта підприємницької діяльності – платника ПДВ за операцією з придбання зазначеного майна не виникає».
А тут ми бачимо, що ключовим є використання у господарській діяльності і право на ПК у ФОП все ж є.
Позиція суддів щодо цього питання більш однозначна:
«Здійснена реєстрація транспортних засобів на фізичну особу, а не на суб`єкта підприємницької діяльності жодним чином не впливає на право позивача на ПК, оскільки реєстрація права власності на фізичну особу не може розглядатися як підстава для неможливості укладення договорів ФОП у межах її підприємницької діяльності, яка відповідно до ч. 2 ст. 128 ГКУ відповідає всім майном, що належить їй на праві приватної власності, за своїми обов'язками в сфері підприємництва» (постанови від 27.02.2020 у справі 807/2235/15, 31.03.2023 у справі №520/16473/21, 04.04.2023 р. 460/849/22 пров. №А/857/3/23).
Таким чином, за наявності зареєстрованої податкової накладної та первинних документів ФОП при придбанні авто включає відповідні суми ПДВ до ПК. У декларації з ПДВ такі суми ПДВ відображаються у рядку 10.1 із заповненням додатка 5, у якому зазначає дані постачальника, суму ПДВ та місяць виникнення податкового кредиту.
З тим, що право на ПК підприємець має ми розібрались, а тепер як його зберегти. Адже податківці наполягають, що ФОП потрібно:
- нарахувати податкові зобов’язання, виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ;
- скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами, необоротними активами, у разі, якщо такі товари, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема в операціях, що не є господарською діяльністю платника ПДВ (див. нашу новину).
Тобто тут ми маємо справу з «компенсуючим» ПЗ.
На нашу думку, такий підхід не обґрунтований. Адже якщо ФОП використовує авто в господарській діяльності, то про яке «компенсуюче» ПЗ може йти мова. Як показує судова практика для формування ПК за операцією з придбання авто оформлення на ФО не впливає на ПК, головне правильне оформлення документів на ФОП та підтвердження використання у госпдіяльності.
Для підтвердження використання авто у господарській діяльності ФОП необхідно скласти:
- наказ про введення в експлуатацію, визначивши мету використання;
- акт введення в експлуатацію;
- обліковий регістр амортизаційних відрахувань і включити їх в книгу доходів та витрат.
- документи на списання пального (подорожній лист, ТТН);
- акти на проведення ремонту авто;
Також не забуваємо подати про форму 20-ОПП.
Зауважимо, щодо витрат на ремонт авто та пальне, придбане в межах господарської діяльності ФОП, податківці більш лояльні.
Відповідь в БЗ ЗІР (101.13): «Чи має право ФОП, платник ПДВ, що здійснює вантажні перевезення, на формування податкового кредиту з ПДВ при придбанні паливно-мастильних матеріалів та отриманні послуг з ремонту вантажного автомобіля, який оформлено на дану ФО або не є її власністю?»:
«Має право сформувати податковий кредит на підставі податкової накладної, складеної та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому у разі подальшого використання товарів/послуг в неоподатковуваних операціях такий платник зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання, та не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду скласти і зареєструвати в ЄРПН».
Таким чином:
- ФОП має право на ПК, якщо ПН складена та зареєстрована на ФОП та наявні первинні документи безпосередньо складені на ФОП.
- У ФОП має бути документальне підтвердження введення автомобіля в експлуатацію та його використання у госпдіяльності.
- Через те що податківці наполягають на нарахуванні компенсуючої ПН, то ФОП має вибір:
- оформити вірно всі документи, включити ПН в ПК, не нараховувати ПЗ з ПДВ та бути готовим відстоювати своє право в суді;
- отримати власну ІПК, надавши всі документи щодо придбання та використання;
- нарахувати «компенсуюче» ПЗ з ПДВ як того вимагає податкова.
***
Читайте також:
- ФОП - "загальник" купує вантажний автомобіль у постачальника - дилера: нюанси оподаткування
- Ліцензія на зберігання пального: відповіді на запитання від ДФС
- Облік придбання пального: за готівку і безготівково
- Придбання талонів і карток на пальне
- З якою періодичністю складати подорожній лист?
- Пальне на підприємстві: від придбання до списання
- Списання палива та запчастин: як облікувати?
- ФОП - "загальник" купує вантажний автомобіль у постачальника - дилера: нюанси оподаткування
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити