• Посилання скопійовано

На яку дату виникає ПЗ з ПДВ при виконанні робіт?

Підприємство уклало договір на виконання робіт з обробітку землі з 08.04.2024 по 01.12.2024 р. Роботи виконуються поетапно протягом всього договору. Але згідно з договором акт виконаних робіт на всі етапи складається один раз після виконання всіх робіт. На яку дату слід нараховувати ПЗ з ПДВ?

Особливості визнання доходів в бухгалтерському обліку

В бухгалтерському обліку на кожну дату балансу підприємство має визнавати доходи і витрати від виконаних робіт. Детально про це ми писали тут.

Таким чином, з точки зору бухгалтерського обліку на кожну дату балансу, незалежно від того, складало підприємство акти виконаних робіт чи ні, воно зобов’язано визнавати доходи і списувати витрати.

Відповідно до пп. 3 НП(С)БО 6, дата балансу - дата, на яку складений баланс підприємства. Звичайно датою балансу є кінець останнього дня звітного періоду.

Тобто, якщо в розглядуваній ситуації підприємство складає фінзвітність поквартально, воно в будь-якому разі, незалежно від того, складалися акти чи ні, має визнавати доходи станом на 30.06.2024 р., 30.09.2024 р. і на дату повного закриття робіт актом (01.12.2024 р.).

Але всі записи в бухгалтерському обліку роблять на підставі первинних документів. Тож і визнання доходів і списання витрат має підтверджуватися первинним документом. Наприклад, це може бути бухгалтерська довідка чи внутрішній акт тощо.

Якщо ж підприємство в розглядуваній ситуації складає фінзвітність тільки раз на рік, воно має відобразити доходи і витрати від виконаних робіт тільки на дату складання акту (01.12.2024 р.). 

 

На яку дату виникає ПЗ з ПДВ при виконанні робіт?

Згідно з пп. 187.1 ПКУ, датою виникнення ПЗ з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата отримання коштів від покупця/замовника;

б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Тож якщо протягом виконання договору підприємство спершу отримує кошти, то на дату отримання коштів, як дату першої події, нараховується ПЗ з ПДВ.

Якщо ж підприємство отримає кошти вже після підписання акту, то датою виникнення ПЗ з ПДВ буде дата складання (оформлення) такого акту. За умовами запитання акт складається в кінці виконання всіх робіт. Тож саме в цей момент і нараховується ПЗ з ПДВ.

Причому якщо підприємство складає фінзвітність щоквартально і визнаватиме в бухгалтерському обліку доходи від виконаних робіт і списуватиме витрати також на кінець кожного кварталу, а акт складатиме тільки після виконання всіх робіт, то, на наш погляд, немає підстав для нарахування ПЗ з ПДВ на кожну дату балансу, якщо немає складеного акту, тому що на такі дати балансу документ про постачання послуг не оформлявся.

Але думка податкової служби з цього питання нам невідома. Наприклад, податкова служба може трактувати норму п. 187.1 ПКУ таким чином, що документ, який засвідчує постачання послуг – це будь-який первинний документ, складений підприємством, а не обов’язково двосторонній акт, підписаний з замовником.

Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.

 

Чи зобов’язане підприємство складати акти виконаних робіт щомісяця?

В розглядуваній ситуації мова йде про договір підряду. Регулюються такі договори нормами ст. 837 – ст. 864 ЦКУ.

Згідно з ч. 1 ст. 837 ЦКУ за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду (ч. 1 ст. 846 ЦКУ).

Відповідно до ч. 1 ст. 853 ЦКУ замовник зобов'язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові.

Відповідно до ч. 1 ст. 854 ЦКУ якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов'язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.

Тобто, за нормами ЦКУ приймання-передача робіт здійснюється відповідно до договору підряду. Це означає, що якщо сторони встановили в договорі процес приймання-передачі і складання акту в кінці виконання всіх робіт, то саме так і має бути.

Жодним нормативним документом не встановлено, що акт має складатися кожного місяця чи в інший строк.

На наш погляд, якщо підприємство складає фінзвітність поквартально, то для уникнення непорозумінь з податковою службою може бути доречним складати акти хоча б на кінець кожного кварталу, щоб на таку дату нараховувати і ПЗ з ПДВ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Оподаткування комітента при переході з ЄП на податок на податок на прибуток і ПДВ
    Юрособа - платник ЄП групи ІІІ перейшло на загальну систему оподаткування і ПДВ з 01.07.2024 р. При цьому 01.05.2024 р. за договором комісії передало товар комісіонеру на комісію. Продаж товару буде після 01.07.2024 р. Чи виникатиме у комітента ПДВ за такими операціями?
    26.07.20241
  • Чи є право на імпортний податковий кредит з ПДВ за тимчасовою МД?
    У червні 2024 р. платник ПДВ імпортував товари за тимчасовою МД з типом ІМ 40 ТН, за якою з нашого рахунку ЄКР митниці знято суми ПДВ та мита. Сума ПДВ збільшила ліміт в СЕА ПДВ датою закінчення оформлення ВМД. Чи має право цей платник ПДВ на імпортний податковий кредит у червні? Чи може статися так, що датою оформлення звичайної МД в СЕА ПДВ знімуть цю суму і заново нарахують ПДВ за звичайною МД?
    25.07.202415
  • Оподаткування ПДВ реципієнта в рамках МТД
    Виконавець проєкту МТД (нерезидент) придбав на території України у резидента замовлені реципієнтом підписки та ліцензії за ПЗ. Закуплене виконавцем безоплатно, без ПДВ передано реципієнту за актом приймання-передачі. Яким чином дану операцію відобразити в податковій звітності з ПДВ реципієнту?
    23.07.202412
  • Передача нерухомості в рахунок поверненої частки в СК: що з ПДВ?
    ТОВ є платником податку на прибуток і не є платником ПДВ, обсяг продажу протягом 12 місяців підряд не перевищує 1 млн грн. Одному із засновників повертатимуть внесок в СК нерухомим майном, на суму 7 млн грн. Чи потрібно буде сплатити ПДВ?
    23.07.202439
  • Отримання роялті від резидента і виплата нерезиденту: що з ПДВ?
    ТОВ отримує роялті від резидента, а також виплачує роялті нерезиденту. Які особливості оподаткування ПДВ, відображення в декларації з ПДВ?
    22.07.202422