Особливості визнання доходів в бухгалтерському обліку
В бухгалтерському обліку на кожну дату балансу підприємство має визнавати доходи і витрати від виконаних робіт. Детально про це ми писали тут.
Таким чином, з точки зору бухгалтерського обліку на кожну дату балансу, незалежно від того, складало підприємство акти виконаних робіт чи ні, воно зобов’язано визнавати доходи і списувати витрати.
Відповідно до пп. 3 НП(С)БО 6, дата балансу - дата, на яку складений баланс підприємства. Звичайно датою балансу є кінець останнього дня звітного періоду.
Тобто, якщо в розглядуваній ситуації підприємство складає фінзвітність поквартально, воно в будь-якому разі, незалежно від того, складалися акти чи ні, має визнавати доходи станом на 30.06.2024 р., 30.09.2024 р. і на дату повного закриття робіт актом (01.12.2024 р.).
Але всі записи в бухгалтерському обліку роблять на підставі первинних документів. Тож і визнання доходів і списання витрат має підтверджуватися первинним документом. Наприклад, це може бути бухгалтерська довідка чи внутрішній акт тощо.
Якщо ж підприємство в розглядуваній ситуації складає фінзвітність тільки раз на рік, воно має відобразити доходи і витрати від виконаних робіт тільки на дату складання акту (01.12.2024 р.).
На яку дату виникає ПЗ з ПДВ при виконанні робіт?
Згідно з пп. 187.1 ПКУ, датою виникнення ПЗ з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата отримання коштів від покупця/замовника;
б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Тож якщо протягом виконання договору підприємство спершу отримує кошти, то на дату отримання коштів, як дату першої події, нараховується ПЗ з ПДВ.
Якщо ж підприємство отримає кошти вже після підписання акту, то датою виникнення ПЗ з ПДВ буде дата складання (оформлення) такого акту. За умовами запитання акт складається в кінці виконання всіх робіт. Тож саме в цей момент і нараховується ПЗ з ПДВ.
Причому якщо підприємство складає фінзвітність щоквартально і визнаватиме в бухгалтерському обліку доходи від виконаних робіт і списуватиме витрати також на кінець кожного кварталу, а акт складатиме тільки після виконання всіх робіт, то, на наш погляд, немає підстав для нарахування ПЗ з ПДВ на кожну дату балансу, якщо немає складеного акту, тому що на такі дати балансу документ про постачання послуг не оформлявся.
Але думка податкової служби з цього питання нам невідома. Наприклад, податкова служба може трактувати норму п. 187.1 ПКУ таким чином, що документ, який засвідчує постачання послуг – це будь-який первинний документ, складений підприємством, а не обов’язково двосторонній акт, підписаний з замовником.
Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.
Чи зобов’язане підприємство складати акти виконаних робіт щомісяця?
В розглядуваній ситуації мова йде про договір підряду. Регулюються такі договори нормами ст. 837 – ст. 864 ЦКУ.
Згідно з ч. 1 ст. 837 ЦКУ за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду (ч. 1 ст. 846 ЦКУ).
Відповідно до ч. 1 ст. 853 ЦКУ замовник зобов'язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові.
Відповідно до ч. 1 ст. 854 ЦКУ якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов'язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.
Тобто, за нормами ЦКУ приймання-передача робіт здійснюється відповідно до договору підряду. Це означає, що якщо сторони встановили в договорі процес приймання-передачі і складання акту в кінці виконання всіх робіт, то саме так і має бути.
Жодним нормативним документом не встановлено, що акт має складатися кожного місяця чи в інший строк.
На наш погляд, якщо підприємство складає фінзвітність поквартально, то для уникнення непорозумінь з податковою службою може бути доречним складати акти хоча б на кінець кожного кварталу, щоб на таку дату нараховувати і ПЗ з ПДВ.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити