• Посилання скопійовано

З часу зміни місцезнаходження до отримання нового свідоцтва податкові накладні виписуєм з новими адресними даними

01.08.2013 р. підприємство змінило адресу (в межах однієї ДПI), отримало виписку з ЄДР. 13.08.2013 р. було отримано нове свідоцтво платника ПДВ. Як у цей перехідний період (01.08.2013 р. — 13.08.2013 р.) виписувати ПН, зокрема адресу продавця?

Запитання: 01.08.2013 р. підприємство змінило адресу (в межах однієї ДПI), отримало виписку з ЄДР. 13.08.2013 р. було отримано нове свідоцтво платника ПДВ. Як у цей перехідний період (01.08.2013 р. — 13.08.2013 р.) виписувати ПН, зокрема адресу продавця? Підприємство у цьому періоді при виписуванні ПН зазначало нову адресу, а номер свідоцтва платника ПДВ — старий. А ось постачальники підприємству відмовлялися так виписувати, тільки суто за старим свідоцтвом, із зазначенням старої адреси. Чия позиція є правильною?

Відповідь: Для реєстрації платником ПДВ особа повинна перебувати на обліку в податковому органі за своїм місцезнаходженням. Тож при зміні даних платника ПДВ, зокрема зміні місцезнаходження, особа підпадає під процедуру перереєстрації. У зв'язку з цим свідоцтво платника ПДВ підлягає заміні. У періоді перереєстрації до початку дії нового свідоцтва платник ПДВ використовує дані старого свідоцтва. Докладніше про це — далі.


Пункт 201.1 ПКУ встановлює обов'язкові реквізити ПН, наводячи їх короткі характеристики. Характерно, що у цих обов'язкових реквізитах не згадується адреса покупця. А ось про адресу постачальника сказано: «місцезнаходження юридичної особи — продавця або податкова адреса фізичної особи — продавця, зареєстрованої як платник податку» (пп. «г» п. 201.1 ПКУ).

Нагадаємо, що, згідно з п. 45.2 ПКУ, для юросіб податковою адресою є місцезнаходження, відомості про яке містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців (далі — Єдиний реєстр). А визначення, що таке місцезнаходження юрособи, ПКУ не містить. Чи може таким бути фактичне місцезнаходження, а головне — чи може воно відрізнятися від податкової адреси? Ні, не може. Адже згідно зі ст. 5 Закону про держреєстрацію-1, держреєстрація юросіб здійснюється за їхнім місцезнаходженням. Тож постачальники зобов'язані зазначати у ПН свою адресу, яка відповідає даним, внесеним до Єдиного реєстру. Причому, оскільки норма п. 201.1 ПКУ не містить винятків, робити це постачальники повинні навіть у тому разі, якщо ще не встигли отримати свідоцтво платника ПДВ з новими даними. Отже, з погляду автора, підприємство, виписуючи для покупців ПН з новими адресними даними, діяло цілком правильно. Також, щоб уникнути спорів із покупцями та під час податкової перевірки, у цьому реквізиті податкової накладної можна зазначати і нову, і попередню адреси.

----------1----------

Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців».

----------------------

Як же бути з адресою покупця? Адже ПКУ в ст. 201 не вказує точно, як саме її заповнювати. У цьому випадку потрібно звернутися до Порядку №1379. У п. 4 Порядку №1379 сказано, що місцезнаходження (податкова адреса) продавця та місцезнаходження (податкова адреса) покупця зазначаються у ПН з урахуванням вимог ст. 45 ПКУ та ст. 29 і 93 ЦКУ. Причому, як бачимо, ця вимога стосується не лише даних про постачальника, а й даних про покупця.

Таким чином, часи, коли ПН виписувалися суто за даними, зазначеними у свідоцтві платника ПДВ, минули. Тепер для виписування ПН потрібно точно знати, чи не застаріли дані такого свідоцтва. Для їх перевірки можна отримати від покупця копію сторінки установчих документів (наприклад статуту) з даними про юрадресу. Можна піти іншим шляхом: на сайті Державної реєстраційної служби є функція пошуку даних, у т. ч. і щодо юросіб, внесених до Єдиного реєстру. Для отримання таких даних достатньо ввести ЄДРПОУ підприємства або його назву (навіть частину) у відповідному рядку на сторінці http://irc.gov.ua/ua/Poshuk-v-YeDR.html.

Що ж до номера свідоцтва платника ПДВ, то ні ПКУ, ні Порядок №1379 не уточнюють, як бути у разі, якщо дані, зазначені у ньому, вже застаріли. Звернімося до розділу IV Положення №1394-2. У нім сказано: якщо, наприклад, змінюється юрадреса платника ПДВ, то таке свідоцтво підлягає заміні. Про дані, що змінилися, слід повідомити до ДПI за місцем обліку, подавши заяву форми №1-ПДВ з відміткою «Перереєстрація» (форма якої затверджена додатком 1 до Положення №1394) протягом 10 робочих днів з дня виникнення змін (реєстрації їх в Єдиному реєстрі). До неї додається застаріле свідоцтво та всі його копії, раніше засвідчені ДПС. Старе свідоцтво є чинним до моменту його анулювання (набрання чинності новим свідоцтвом платника ПДВ) — або протягом 5 робочих днів з дня отримання заяви, або за бажанням платника ПДВ раніше (про що потрібно зазначити у заяві) (п. 4.2 Положення №1394). Але до моменту його анулювання платник ПДВ використовує реквізити старого свідоцтва (п. 4.3 Положення №1394). Отже, і тут підприємство вчинило правильно.

--------2----------

Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом МФУ від 07.11.2011 р. №1394.

------------------

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    16.12.202517
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    16.12.202517
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    16.12.202511
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025222
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519