• Посилання скопійовано

З часу зміни місцезнаходження до отримання нового свідоцтва податкові накладні виписуєм з новими адресними даними

01.08.2013 р. підприємство змінило адресу (в межах однієї ДПI), отримало виписку з ЄДР. 13.08.2013 р. було отримано нове свідоцтво платника ПДВ. Як у цей перехідний період (01.08.2013 р. — 13.08.2013 р.) виписувати ПН, зокрема адресу продавця?

Запитання: 01.08.2013 р. підприємство змінило адресу (в межах однієї ДПI), отримало виписку з ЄДР. 13.08.2013 р. було отримано нове свідоцтво платника ПДВ. Як у цей перехідний період (01.08.2013 р. — 13.08.2013 р.) виписувати ПН, зокрема адресу продавця? Підприємство у цьому періоді при виписуванні ПН зазначало нову адресу, а номер свідоцтва платника ПДВ — старий. А ось постачальники підприємству відмовлялися так виписувати, тільки суто за старим свідоцтвом, із зазначенням старої адреси. Чия позиція є правильною?

Відповідь: Для реєстрації платником ПДВ особа повинна перебувати на обліку в податковому органі за своїм місцезнаходженням. Тож при зміні даних платника ПДВ, зокрема зміні місцезнаходження, особа підпадає під процедуру перереєстрації. У зв'язку з цим свідоцтво платника ПДВ підлягає заміні. У періоді перереєстрації до початку дії нового свідоцтва платник ПДВ використовує дані старого свідоцтва. Докладніше про це — далі.


Пункт 201.1 ПКУ встановлює обов'язкові реквізити ПН, наводячи їх короткі характеристики. Характерно, що у цих обов'язкових реквізитах не згадується адреса покупця. А ось про адресу постачальника сказано: «місцезнаходження юридичної особи — продавця або податкова адреса фізичної особи — продавця, зареєстрованої як платник податку» (пп. «г» п. 201.1 ПКУ).

Нагадаємо, що, згідно з п. 45.2 ПКУ, для юросіб податковою адресою є місцезнаходження, відомості про яке містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців (далі — Єдиний реєстр). А визначення, що таке місцезнаходження юрособи, ПКУ не містить. Чи може таким бути фактичне місцезнаходження, а головне — чи може воно відрізнятися від податкової адреси? Ні, не може. Адже згідно зі ст. 5 Закону про держреєстрацію-1, держреєстрація юросіб здійснюється за їхнім місцезнаходженням. Тож постачальники зобов'язані зазначати у ПН свою адресу, яка відповідає даним, внесеним до Єдиного реєстру. Причому, оскільки норма п. 201.1 ПКУ не містить винятків, робити це постачальники повинні навіть у тому разі, якщо ще не встигли отримати свідоцтво платника ПДВ з новими даними. Отже, з погляду автора, підприємство, виписуючи для покупців ПН з новими адресними даними, діяло цілком правильно. Також, щоб уникнути спорів із покупцями та під час податкової перевірки, у цьому реквізиті податкової накладної можна зазначати і нову, і попередню адреси.

----------1----------

Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців».

----------------------

Як же бути з адресою покупця? Адже ПКУ в ст. 201 не вказує точно, як саме її заповнювати. У цьому випадку потрібно звернутися до Порядку №1379. У п. 4 Порядку №1379 сказано, що місцезнаходження (податкова адреса) продавця та місцезнаходження (податкова адреса) покупця зазначаються у ПН з урахуванням вимог ст. 45 ПКУ та ст. 29 і 93 ЦКУ. Причому, як бачимо, ця вимога стосується не лише даних про постачальника, а й даних про покупця.

Таким чином, часи, коли ПН виписувалися суто за даними, зазначеними у свідоцтві платника ПДВ, минули. Тепер для виписування ПН потрібно точно знати, чи не застаріли дані такого свідоцтва. Для їх перевірки можна отримати від покупця копію сторінки установчих документів (наприклад статуту) з даними про юрадресу. Можна піти іншим шляхом: на сайті Державної реєстраційної служби є функція пошуку даних, у т. ч. і щодо юросіб, внесених до Єдиного реєстру. Для отримання таких даних достатньо ввести ЄДРПОУ підприємства або його назву (навіть частину) у відповідному рядку на сторінці http://irc.gov.ua/ua/Poshuk-v-YeDR.html.

Що ж до номера свідоцтва платника ПДВ, то ні ПКУ, ні Порядок №1379 не уточнюють, як бути у разі, якщо дані, зазначені у ньому, вже застаріли. Звернімося до розділу IV Положення №1394-2. У нім сказано: якщо, наприклад, змінюється юрадреса платника ПДВ, то таке свідоцтво підлягає заміні. Про дані, що змінилися, слід повідомити до ДПI за місцем обліку, подавши заяву форми №1-ПДВ з відміткою «Перереєстрація» (форма якої затверджена додатком 1 до Положення №1394) протягом 10 робочих днів з дня виникнення змін (реєстрації їх в Єдиному реєстрі). До неї додається застаріле свідоцтво та всі його копії, раніше засвідчені ДПС. Старе свідоцтво є чинним до моменту його анулювання (набрання чинності новим свідоцтвом платника ПДВ) — або протягом 5 робочих днів з дня отримання заяви, або за бажанням платника ПДВ раніше (про що потрібно зазначити у заяві) (п. 4.2 Положення №1394). Але до моменту його анулювання платник ПДВ використовує реквізити старого свідоцтва (п. 4.3 Положення №1394). Отже, і тут підприємство вчинило правильно.

--------2----------

Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом МФУ від 07.11.2011 р. №1394.

------------------

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Ставки ПДВ для трейдера при торгівлі зерновими в Україні та експорті
    Трейдер (ТОВ, платник ПДВ) придбаває у фермерів зернові (переважно сою, ріпак та соняшник), перепродує ці зернові потім в Україні та експортує за кордон. Яку ставку ПДВ повинен застосовувати трейдер при продажу даного товару в Україні та чи застосовується при експорті 0% ПДВ?
    Сьогодні 11:2212
  • Е-накладна: дата ПН та доходу при різних датах підписання
    Підприємство, платник податку на прибуток і ПДВ, планує використовувати е-документообіг. За договором воно доставляє товар власним транспортом і право власності переходить до покупця в момент вручення продукції. За якою датою слід складати ПН, якщо дата складання е-накладної та дата накладення ЕЦП постачальником і покупцем припадають на різні дні, а першою подією є відвантаження товару? За якою датою слід відображати дохід від реалізації товару, якщо дата відвантаження і дата накладання ЕЦП припадають на різні звітні періоди (квартали)?
    Сьогодні 09:02265
  • Чи обкладаються ПДВ операції ломбарду з реалізації заставного майна фізособи?
    Операції платника ПДВ – ломбарду з постачання заставленого майна звільняються від оподаткування ПДВ, за умови, що таке майно, на яке було звернено стягнення, передане у заставу (іпотеку), особами, які не є платниками ПДВ
    29.08.202513
  • Формування собівартості товару при пільговій реалізації із компенсуючим ПДВ
    Підприємство придбало дрон без ПДВ та запчастину до нього з ПДВ, планується пільгова реалізація без ПДВ із компенсуючим податковим зобов'язанням за пп. 198.5 ПКУ. Як рахувати собівартість дрона - включати компенсуючий ПДВ, чи ні? Чи буде це реалізацією нижче собівартості?
    29.08.20251521
  • Виправлення помилки в ціні ПН з нульовою ставкою для міжнародних перевезень
    У червні складено ПН з нульовою ставкою для міжнародних перевезень і відображено в декларації. У серпні виявлено помилку в ціні ПН. Як виправити помилку?
    29.08.2025122