• Посилання скопійовано

Повернення обладнання, отриманого як благодійна допомога: ПДВ та прибуток

Підприємство три роки тому від БФ отримало як благодійну допомогу обладнання, витратні матеріали та МШП, які використовувало при наданні послуг. Але зараз це обладнання вже не використовується, тому повертатиметься БФ. Витратні матеріали та МШП списані на витрати. Які податкові наслідки?

Бухгалтерський облік 

Повернення обладнання (ОЗ) відображається проведеннями:

  • Дт 131 Кт 10 — на суму нарахованого зносу;
  • Дт 976 Кт 10 — на залишкову вартість (якщо така вартість на момент повернення є).

Окрім того, оскільки обладнання отримувалося як благодійна допомога, тобто, безоплатно, отримання обладнання повинні були відображати проведенням:

  • Дт 10 Кт 424 — на справедливу вартість.А потім, під час амортизації пропорційно сумі нарахованої амортизації відображався дохід від безоплатно отриманого:

А потім, під час амортизації пропорційно сумі нарахованої амортизації відображався дохід від безоплатно отриманого:

  • Дт 424 Кт 745.

Якщо на дату повернення ОЗ на субрахунку 424 є залишок, він списується проведенням:

  • Дт 424 Кт 745.

Зрозуміло, що якщо залишку на субрахунку 424 немає, то і такої проведення не буде.

Витратні матеріали і МШП за умовами запитання вже використані, отже, їх вартість списана до складу витрат. Тому на момент повернення обладнання бухгалтерських записів за цими матеріалами і МШП не відображається.

 

Податок на прибуток

При поверненні обладнання підприємство може відображати витрати (976) і доходи (745), які, відповідно, зменшуватимуть та збільшуватимуть фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то в розглядуваній ситуації буде “амортизаційна” різниця за ст. 138 ПКУ (фінрезультат до оподаткування збільшується на залишкову вартість обладнання за даними бухобліку і зменшується на залишкову вартість за даними податкового обліку).

Поряд з цим застосовує коригування за пп. 140.5.9 ПКУ — збільшує фінрезультат до оподаткування на вартість поверненого обладнання у розмірі, що перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. Це коригування стосується безоплатної передачі товарів тощо неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових організацій.

Як правило, благодійний фонд (БФ), якому повертають обладнання, належить до неприбуткових організацій.

Якщо вартість поверненого обладнання не перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, то це коригування не застосовується.

 

Податок на додану вартість

Безоплатна передача обладнання в поняттях ПКУ є постачанням, а тому оподатковується ПДВ.

База оподаткування визначається згідно з пп. 188.1 ПКУ в розмірі договірної вартості, але не нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

Оскільки при безоплатній передачі договірна ціна 0 грн., то у разі якщо є залишкова вартість, на таку вартість потрібно буде нарахувати в загальному порядку ПДВ, за ставкою 20%.

Фактично потрібно скласти дві ПН — одну на ціну 0 грн, другу на різницю між залишковою і договірною ціною (фактично на залишкову вартість). Обидві ПН реєструються в ЄРПН.

Щоправда, є пільга з ПДВ на операції з безоплатного постачання товарів як благодійної допомоги благодійним організаціям — звільнення від оподаткування згідно з пп. 197.1.15 ПКУ.

В цьому підпункті наведені й умови, які мають виконуватися, щоб пільгою можна було скористатися.

Благодійна допомога має надаватися за цілями, визначеними статтею 3 Закону України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”.

Такі товари (обладнання) підлягають маркуванню.

Перш ніж передавати обладнання БФ, підприємство має надати БФ пропозицію про надання (повернення) обладнання. А БФ:

  • визначає з урахуванням рекомендацій відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування коло осіб, яким вона надаватиметься; 
  • повідомляє благодійника про намір прийняти запропоновану благодійну допомогу.

Якщо підприємство-благодійник отримає повідомлення від БФ про те, що обладнання буде прийнято і передано БФ іншим особам, яким воно потрібно, у підприємства, на наш погляд, є підстави скористатися пільгою за пп. 197.1.15 ПКУ.

Якщо ж наведені в цьому підпункті вимоги не будуть виконані, якщо обладнання буде призначатися для використання в господарській діяльності БФ, підстав для застосування пільги, на наш погляд, немає.

Але оскільки з норм пп. 197.1.15 ПКУ чітко не випливає, чи може він застосовуватися в розглядуваній ситуації, може бути доречним отримати з цього питання індивідуальну податкову консультацію.

Якщо підприємство скористається цією пільгою, то на таку звільнену від оподаткування операцію воно має скласти ПН, зареєструвати її в ЄРПН.

Окрім того, потрібно буде нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ, якщо обладнання отримувалося з ПДВ. Але якщо це обладнання отримувалося безоплатно від БФ, мабуть, що обладнання отримувалося без ПДВ. В такому разі компенсуюче ПЗ з ПДВ не нараховується. 

Поряд з цим потрібно буде нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ на товари, послуги, які частково використовувалися у звільнених від оподаткування операціях, згідно з ст. 199 ПКУ. Як правило, це різноманітні адмінвитрати (оренда, комунальні послуги тощо), які придбані з ПДВ.

 ***

Читайте також:  Особливості нарахування ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Як скласти податкову накладну на операцію з ліквідації основних засобів?
    Підприємство за самостійним рішенням ліквідувало об’єкт основних засобів. Як скласти податкову накладну, згідно з абз. 1 пп. 189.9 ПКУ, де зазначено, що така ліквідація є постачанням за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації?
    Сьогодні 08:4552
  • ПДВ за знищеними матеріалами внаслідок обстрілу дронами
    Під час обстрілу дронами знищено матеріали, які закупили для виробництва. Матеріали придбані з ПДВ, відображено податковий кредит. Чи потрібно коригувати податковий кредит на знищені матеріали?
    17.09.202546
  • Зазначення у фіскальному чеку ПДВ для операцій продажу тютюнових виробів
    Суб’єкт господарювання продає уроздріб тютюнові вироби, які звільнено від оподаткування ПДВ згідно з пп. 197.27 ПКУ. Як у фіскальному чеку зазначати інформацію про ПДВ – писати, що ПДВ 0 грн чи що операція звільнена від ПДВ?
    17.09.202539
  • Нарахування орендної плати та ПДВ при зміні власника земельної ділянки
    Підприємство, платник ПДВ, придбало земельну ділянку, яка вже перебуває в оренді. Договір оренди укладено з фізособою на умовах річної оплати 20000 грн до 31 грудня. Як новому власнику, що є платником ПДВ, нарахувати орендну плату орендарю та застосувати ПДВ, враховуючи, що попередній власник не був платником ПДВ? Які є варіанти? Чи необхідно коригувати розмір орендної плати та її періодичність?
    15.09.202518
  • Яка відповідальність за несвоєчасну реєстрацію розрахунку коригування?
    Покупець повернув товар, але постачальник своєчасно не склав розрахунок коригування до податкової накладної. Такий розрахунок коригування постачальник склав пізніше встановлених граничних строків. Після отримання розрахунку коригування покупець цього ж дня його зареєстрував. Чи можуть накласти штраф на покупця, постачальника?
    12.09.202589