• Посилання скопійовано

Повернення обладнання, отриманого як благодійна допомога: ПДВ та прибуток

Підприємство три роки тому від БФ отримало як благодійну допомогу обладнання, витратні матеріали та МШП, які використовувало при наданні послуг. Але зараз це обладнання вже не використовується, тому повертатиметься БФ. Витратні матеріали та МШП списані на витрати. Які податкові наслідки?

Бухгалтерський облік 

Повернення обладнання (ОЗ) відображається проведеннями:

  • Дт 131 Кт 10 — на суму нарахованого зносу;
  • Дт 976 Кт 10 — на залишкову вартість (якщо така вартість на момент повернення є).

Окрім того, оскільки обладнання отримувалося як благодійна допомога, тобто, безоплатно, отримання обладнання повинні були відображати проведенням:

  • Дт 10 Кт 424 — на справедливу вартість.А потім, під час амортизації пропорційно сумі нарахованої амортизації відображався дохід від безоплатно отриманого:

А потім, під час амортизації пропорційно сумі нарахованої амортизації відображався дохід від безоплатно отриманого:

  • Дт 424 Кт 745.

Якщо на дату повернення ОЗ на субрахунку 424 є залишок, він списується проведенням:

  • Дт 424 Кт 745.

Зрозуміло, що якщо залишку на субрахунку 424 немає, то і такої проведення не буде.

Витратні матеріали і МШП за умовами запитання вже використані, отже, їх вартість списана до складу витрат. Тому на момент повернення обладнання бухгалтерських записів за цими матеріалами і МШП не відображається.

 

Податок на прибуток

При поверненні обладнання підприємство може відображати витрати (976) і доходи (745), які, відповідно, зменшуватимуть та збільшуватимуть фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток.

Якщо підприємство коригує фінрезультат до оподаткування на податкові різниці, то в розглядуваній ситуації буде “амортизаційна” різниця за ст. 138 ПКУ (фінрезультат до оподаткування збільшується на залишкову вартість обладнання за даними бухобліку і зменшується на залишкову вартість за даними податкового обліку).

Поряд з цим застосовує коригування за пп. 140.5.9 ПКУ — збільшує фінрезультат до оподаткування на вартість поверненого обладнання у розмірі, що перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. Це коригування стосується безоплатної передачі товарів тощо неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових організацій.

Як правило, благодійний фонд (БФ), якому повертають обладнання, належить до неприбуткових організацій.

Якщо вартість поверненого обладнання не перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, то це коригування не застосовується.

 

Податок на додану вартість

Безоплатна передача обладнання в поняттях ПКУ є постачанням, а тому оподатковується ПДВ.

База оподаткування визначається згідно з пп. 188.1 ПКУ в розмірі договірної вартості, але не нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

Оскільки при безоплатній передачі договірна ціна 0 грн., то у разі якщо є залишкова вартість, на таку вартість потрібно буде нарахувати в загальному порядку ПДВ, за ставкою 20%.

Фактично потрібно скласти дві ПН — одну на ціну 0 грн, другу на різницю між залишковою і договірною ціною (фактично на залишкову вартість). Обидві ПН реєструються в ЄРПН.

Щоправда, є пільга з ПДВ на операції з безоплатного постачання товарів як благодійної допомоги благодійним організаціям — звільнення від оподаткування згідно з пп. 197.1.15 ПКУ.

В цьому підпункті наведені й умови, які мають виконуватися, щоб пільгою можна було скористатися.

Благодійна допомога має надаватися за цілями, визначеними статтею 3 Закону України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”.

Такі товари (обладнання) підлягають маркуванню.

Перш ніж передавати обладнання БФ, підприємство має надати БФ пропозицію про надання (повернення) обладнання. А БФ:

  • визначає з урахуванням рекомендацій відповідних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування коло осіб, яким вона надаватиметься; 
  • повідомляє благодійника про намір прийняти запропоновану благодійну допомогу.

Якщо підприємство-благодійник отримає повідомлення від БФ про те, що обладнання буде прийнято і передано БФ іншим особам, яким воно потрібно, у підприємства, на наш погляд, є підстави скористатися пільгою за пп. 197.1.15 ПКУ.

Якщо ж наведені в цьому підпункті вимоги не будуть виконані, якщо обладнання буде призначатися для використання в господарській діяльності БФ, підстав для застосування пільги, на наш погляд, немає.

Але оскільки з норм пп. 197.1.15 ПКУ чітко не випливає, чи може він застосовуватися в розглядуваній ситуації, може бути доречним отримати з цього питання індивідуальну податкову консультацію.

Якщо підприємство скористається цією пільгою, то на таку звільнену від оподаткування операцію воно має скласти ПН, зареєструвати її в ЄРПН.

Окрім того, потрібно буде нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ, якщо обладнання отримувалося з ПДВ. Але якщо це обладнання отримувалося безоплатно від БФ, мабуть, що обладнання отримувалося без ПДВ. В такому разі компенсуюче ПЗ з ПДВ не нараховується. 

Поряд з цим потрібно буде нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ на товари, послуги, які частково використовувалися у звільнених від оподаткування операціях, згідно з ст. 199 ПКУ. Як правило, це різноманітні адмінвитрати (оренда, комунальні послуги тощо), які придбані з ПДВ.

 ***

Читайте також:  Особливості нарахування ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    16.12.202517
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    16.12.202517
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    16.12.202511
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025222
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519