• Посилання скопійовано

Дата первинних документів у разі придбання і доставки товару

ТОВ придбало товар, який завантажено на складі постачальника на автомобіль перевізника 07.07.21 р. Перевезення оплачує ТОВ. Товар розвантажено на складі ТОВ 08.07.21 р. За договором поставки право власності на товар переходить на складі ТОВ після повної перевірки товарів, про що складається накладна. Накладна і ПН складені 12.07.21 р. Все вірно?

Стосовно дат складання первинних документів

Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені (ч. 5 ст. 9 Закону про бухоблік).

Одним з обов’язкових реквізитів первинного документа є дата його складання (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік).

Господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов’язань, власному капіталі підприємства (ст. 1 Закону про бухоблік).

З наведеного випливає, що первинні документи мають відображати господарську реальність підприємств, в тому числі рух товарів.

В розглядуваній ситуації товари завантажено на автомобіль 07.07.21 р. Це означає, що цією датою повинна бути виписана ТТН. До ТТН може складатися накладна, якщо в ТТН не відображено всі дані про товар.

Далі автомобіль переміщується і доставляє товар на склад ТОВ покупця. Це означає, що в ТТН потрібно відобразити цю подію – доставку товару на склад і початок розвантаження товару – час, дату. Розвантажили товар – також записали до ТТН час і дату.

Але в розглядуваній ситуації в момент розвантаження товару на склад право власності на нього ще не перейшло до ТОВ покупця. Отже, відображати його на балансі ТОВ немає підстав. В цей момент на підставі ТТН і первісної накладної, якщо вона виписувалася, товар потрібно відобразити на позабалансовому субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні».

В ситуації, яку ми розглядаємо, право власності на товар перейде тільки якщо товар повністю перевірять на складі. І таку господарську подію згідно з договором мають оформляти накладною.

Тому відповідно до домовленостей між продавцем і покупцем, що зафіксовано договором, після перевірки товару складають накладну, яка фіксує перехід права власності на товар. Якщо ця подія сталася 12.07.21 р., очевидно, що накладна буде складена 12.07.21 р. На підставі такої накладної ТОВ покупець відображає оприбуткування товару на балансі і списує товар з позабалансового субрахунку 023.

Разом з тим перевізник свою роботу виконав в момент, коли автомобіль розвантажений. В нашій ситуації це сталося 08.07.21 р. Тому на цю дату складається і акт наданих послуг перевезення.

Таким чином, у первинних документах, якими оформлена операція придбання і доставки товару, будуть різні дати. Ці первинні документи з різними датами повністю відображають господарську реальність – від завантаження товару в автомобіль до переходу права власності на товар на складі ТОВ покупця.

 

Стосовно дати ПЗ з ПДВ, дати складання ПН і права на ПК

За загальним правилом, датою виникнення ПЗ з ПДВ є подія, яка настала раніше – дата отримання коштів в оплату товару чи дата відвантаження товару (див. п. 187.1 ПКУ).

Тобто, при визначенні дати ПЗ мова йде не про перехід права власності на товар, а про дату відвантаження товару.

В розглядуваній ситуації товар відвантажено 07.07.2021 р. Тому саме на цю дату і виникає ПЗ, а, отже, і складається продавцем ПН (див. п. 201.1 ПКУ).

Так само розуміє цю норму і податкова, висловлюючи свою думку в своїх консультаціях. Наприклад, читаємо з цього приводу в ІПК ДПСУ від 04.09.2020 р. № 3698/ІПК/99-00-05-06-02-06:

«Отже, дата виникнення податкових зобов’язань з постачання товарів не завжди залежить від дати переходу права власності на товар.

Підтвердженням дати, на яку припадає початок передачі (переміщення) товару, є дата, яка визначає фізичне переміщення товару зі складу (або будь-якого місця зберігання) продавця з метою доставки зазначеного товару покупцеві, в тому числі дата, вказана у документах на перевезення (переміщення, пересилання) товару, які відповідно до статті 307 Господарського кодексу України оформляються в установленій формі з складанням комплекту перевізних документів з урахуванням виду транспорту, яким здійснюється перевезення.

Відповідно до вимог пункту 201.1 статті 201 ПКУ постачальник на дату першої з подій – дату відвантаження товару, зобов’язаний був в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою».

Тепер дивимося, коли виникає право на ПК.

Згідно з п. 198.2 ПКУ датою віднесення сум податку до ПК вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

  • дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;
  • дата отримання платником податку товарів/послуг.

Тобто, датою ПК названа дата отримання товару. По аналогії з датою виникнення ПЗ, на перший погляд, можемо вважати такою датою дату фізичного отримання товару покупцем. Але ж якщо право власності за договором ще не перейшло до ТОВ покупця, вважати такий товар отриманим некоректно. Товар отриманий тоді, коли право власності на нього отримане ТОВ покупцем. Таким чином, в розглядуваній ситуації право на ПК виникає у покупця 12.07.2021 р.

Наостанок зазначимо, наведені висновки стосуються ситуації, коли спершу товар передається і отримується, а потім оплачується. Адже якщо він спершу оплачується, то дата ПЗ і ПК виникає на дату оплати.

По-друге, висновки не стосуються ситуації, якщо ПЗ і ПК визначаються за касовим методом.

Нарешті, наведені висновки не стосуються окремих ситуацій, для яких передбачені інші правила визначення дати визначення ПЗ і ПК, наприклад, імпорту, експорту товарів тощо.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування вартості втраченої посилки: які ПДВ-наслідки?
    Підприємство веде роздрібну поштову торгівлю. Посилки відправляються через АТ «Укрпошта» на умовах післяплати. Є частина посилок, які в процесі транспортування/зберігання на Укрпошті втрачаються і згідно з актом АТ «Укрпошта» відшкодовується вартість втраченої посилки на рахунок підприємства. Підприємство є платником ПДВ. Вартість посилки компенсується без ПДВ. Як відобразити ПДВ за операцією з відшкодування втраченого товару Укрпоштою?
    Сьогодні 10:105
  • Відступлення права вимоги: що з ПДВ?
    Підприємство 1 передплатило за послуги підприємству 2 (ПН зареєстрована, але послуги не отримані). Підприємство 1 винне також підприємству 3 компенсацію за відновлення об’єкта оренди. Укладено тристоронню угоду про відступлення права вимоги, за якою підприємство 1 повернуло оплату підприємству 3 в рахунок компенсації. Причому підприємство 1 зникло. Що з ПДВ у підприємств 1 та 3?
    18.03.2024387
  • Експорт послуг комп’ютерного програмування: що з ПДВ?
    ФОП на загальній системі, платник ПДВ, надає нерезиденту послуги комп’ютерного програмування. Чи оподатковується така операція ПДВ? Якщо так, то як виправити помилку, якщо ПДВ не нараховувалося?
    13.03.202434
  • Чи нараховувати компенсуюче ПДВ при експорті права на користування комп’ютерною програмою?
    ТОВ - платник ПДВ розробляє програмне забезпечення, обліковуючи витрати (зарплата, амортизація комп’ютерів, послуги сторонніх організацій) на субрахунку 154. Після створення ПЗ обліковуватиметься на субрахунку 125. ТОВ надаватиме нерезиденту невиключне право на користування ПЗ (необ’єктні послуги щодо ПДВ). Чи нараховувати ПДВ за пп. 198.5 і пп. 199.1 ПКУ?
    12.03.202424
  • Чи складати ПН на помилковий платіж та РК на його повернення?
    На рахунок юрособи-платника ПДВ 05.02.2024 р. надийшли кошти у сумі 250 тис. грн від колишнього покупця ФОП - неплатника ПДВ, з яким розірвано відносини. ФОП у призначенні платежу помилково вказав "Оплата за товар". ФОП-покупець надав листа про помилку з проханням повернути кошти. Кошти повернули 04.03.2024 р. Які строки встановлені для повернення помилкових коштів, та якщо між контрагентами немає договірних відносин (або договір уже розірвано), чи нараховують ПЗ з ПДВ?
    11.03.20241 9931