• Посилання скопійовано

Донарахування ПДВ виробником на тестерну продукцію

Підприємство – виробник парфумної продукції реалізує тестери – зразки продукції. Тестери продаються за символічною ціною, яка нижча за їх собівартість. Чи потрібно донараховувати ПДВ в такому випадку?

Підприємство займається виробництвом парфумної продукції. Реалізацію продукції проводить по цінах, вказаних в угодах на поставку продукції . Ціна формується на підставі витрат плюс націнка, плюс податок на додану вартість. Є тестерна продукція – це ті ж парфуми, тільки без упаковки. Вони реалізуються за символічною ціною, з метою ознайомлення покупців з продукцією. Чи повинно підприємство – виробник донараховувати ПДВ на різницю між ціною реалізації та собівартістю тестерної продукції?

Розглянемо цю ситуацію з двох боків: якщо тестери продавати за символічною ціною і якщо їх передавати безоплатно.

 

Звичайна ціна продажу тестерної продукції за ненульовою ціною

Відповідно до до абз. другого п. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін. Порівняння ціни продажу продукції з її собівартістю не передбачено нормами ПКУ.

Поняття звичайної ціни визначено у пп. 14.1.71 ПКУ: звичайна ціна - ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено ПКУ. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.

В даному випадку слід розрізняти стандартну продукцію в упаковці, яка призначена для кінцевого споживання за призначенням, та тестерну продукцію (зразки), призначену не для продажу споживачам для споживання за призначенням, а для рекламних цілей з метою ознайомлення споживачів з продукцією. Умови продажу тестерної продукції відрізняються від умов продажу звичайної продукції – вона продається без упаковки і не призначена для продажу кінцевим споживачам.

Тому звичайна ціна тестерної продукції не повинна порівнюватися зі звичайною ціною стандартної продукції – вони завжди будуть різні. Зокрема, тестерна продукція може передаватися безкоштовно, продаватися за ціною нижче собівартості, за собівартістю, а також за звичайною ціною стандатної продукції – все це виключно на розсуд сторін угоди. При цьому звичайною ціною буде саме договірна ціна продажу тестерної продукції. Щоб довести зворотнє, потрібно порівнювати ціни на тестери в інших виробників за аналогічних умов. На нашу думку, якщо аналогій немає, то договірну ціну на тестери у цього підприємства й слід вважати звичайною ціною.

Отже, ми вважаємо, що якщо тестерна продукція не передається безкоштовно, а продається за будь-якою ненульовою ціною, така ціна і буде звичайною ціною продажу саме для цих тестерів. Відповідно, і донараховувати податкове зобов’язання з ПДВ не потрібно. Проте варто бути готовими відстоювати цю позицію перед податківцями.

За обережного підходу, звісно, можна донарахувати ПДВ до ціни продажу звичайної продукції, тоді точно від податківців не буде жодних питань.

 

Включення тестерів до вартості готової продукції

Якщо тестери не продавати за певну ненульову ціну, а передавати покупцям безоплатно, то ситуація буде виглядати дещо по-іншому.

Так, якщо довести, що вартість безоплатно переданих тестерів враховано при визначенні ціни продукції, призначеної для продажу кінцевим споживачам – тобто вони враховані як витрати на рекламування та просування продукції на ринку, то можна говорити про те, що тестери використані в оподатковуваних операціях і ПДВ на їх вартість не нараховується.

З цього приводу див. ІПК від 10.06.2020 р. № 2377/ІПК/26-15-04-01-18, де податківці пишуть таке: якщо вартість безоплатно переданих товарів для проведення маркетингових/рекламних заходів (у т. ч. для безоплатного розповсюдження) безпосередньо платником або через інших осіб включається до складу вартості оподатковуваних операцій, зокрема до вартості продажу товарів, які підлягають оподаткуванню та пов'язані з отриманням доходів (підтвердженням чому є, наприклад, калькуляція вартості товарів або інший, визначений обліковою політикою платника податку, документ, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів), то такі товари вважаються використаними в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності такого платника податку, а тому безкоштовне розповсюдження зазначених товарів не розглядається як окрема операція з постачання і додаткового нарахування податкових зобов'язань з ПДВ не вимагає.

Також податківці в цій ІПК наводять перелік документів, які варто оформити для того, щоб уникнути нарахування ПДВ. Він доволі об’ємний, тому тут його не наводимо. Якщо коротко, то це наказ керівника про проведення рекламного заходу (розповсюдження тестерів), план (програма) підготовки та проведення рекламного заходу, кошторис витрат на проведення рекламного заходу, накладні на відпуск ТМЦ зі складу, звіт про проведення рекламних заходів, акт на списання безоплатно розповсюджених товарів.

Отже, при безоплатній передачі тестерів покупцям є можливість уникнути нарахування ПДВ, якщо довести, що їх вартість включена в кінцеву ціну продажу готової продукції, а відтак і відшкодована за рахунок виручки від продажу такої продукції, яка в свою чергу, оподаткована ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    Сьогодні 17:177
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    Сьогодні 09:5415
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    Сьогодні 06:5610
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025108
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519