Підприємство займається виробництвом парфумної продукції. Реалізацію продукції проводить по цінах, вказаних в угодах на поставку продукції . Ціна формується на підставі витрат плюс націнка, плюс податок на додану вартість. Є тестерна продукція – це ті ж парфуми, тільки без упаковки. Вони реалізуються за символічною ціною, з метою ознайомлення покупців з продукцією. Чи повинно підприємство – виробник донараховувати ПДВ на різницю між ціною реалізації та собівартістю тестерної продукції?
Розглянемо цю ситуацію з двох боків: якщо тестери продавати за символічною ціною і якщо їх передавати безоплатно.
Звичайна ціна продажу тестерної продукції за ненульовою ціною
Відповідно до до абз. другого п. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін. Порівняння ціни продажу продукції з її собівартістю не передбачено нормами ПКУ.
Поняття звичайної ціни визначено у пп. 14.1.71 ПКУ: звичайна ціна - ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено ПКУ. Якщо не доведено зворотне, вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.
В даному випадку слід розрізняти стандартну продукцію в упаковці, яка призначена для кінцевого споживання за призначенням, та тестерну продукцію (зразки), призначену не для продажу споживачам для споживання за призначенням, а для рекламних цілей з метою ознайомлення споживачів з продукцією. Умови продажу тестерної продукції відрізняються від умов продажу звичайної продукції – вона продається без упаковки і не призначена для продажу кінцевим споживачам.
Тому звичайна ціна тестерної продукції не повинна порівнюватися зі звичайною ціною стандартної продукції – вони завжди будуть різні. Зокрема, тестерна продукція може передаватися безкоштовно, продаватися за ціною нижче собівартості, за собівартістю, а також за звичайною ціною стандатної продукції – все це виключно на розсуд сторін угоди. При цьому звичайною ціною буде саме договірна ціна продажу тестерної продукції. Щоб довести зворотнє, потрібно порівнювати ціни на тестери в інших виробників за аналогічних умов. На нашу думку, якщо аналогій немає, то договірну ціну на тестери у цього підприємства й слід вважати звичайною ціною.
Отже, ми вважаємо, що якщо тестерна продукція не передається безкоштовно, а продається за будь-якою ненульовою ціною, така ціна і буде звичайною ціною продажу саме для цих тестерів. Відповідно, і донараховувати податкове зобов’язання з ПДВ не потрібно. Проте варто бути готовими відстоювати цю позицію перед податківцями.
За обережного підходу, звісно, можна донарахувати ПДВ до ціни продажу звичайної продукції, тоді точно від податківців не буде жодних питань.
Включення тестерів до вартості готової продукції
Якщо тестери не продавати за певну ненульову ціну, а передавати покупцям безоплатно, то ситуація буде виглядати дещо по-іншому.
Так, якщо довести, що вартість безоплатно переданих тестерів враховано при визначенні ціни продукції, призначеної для продажу кінцевим споживачам – тобто вони враховані як витрати на рекламування та просування продукції на ринку, то можна говорити про те, що тестери використані в оподатковуваних операціях і ПДВ на їх вартість не нараховується.
З цього приводу див. ІПК від 10.06.2020 р. № 2377/ІПК/26-15-04-01-18, де податківці пишуть таке: якщо вартість безоплатно переданих товарів для проведення маркетингових/рекламних заходів (у т. ч. для безоплатного розповсюдження) безпосередньо платником або через інших осіб включається до складу вартості оподатковуваних операцій, зокрема до вартості продажу товарів, які підлягають оподаткуванню та пов'язані з отриманням доходів (підтвердженням чому є, наприклад, калькуляція вартості товарів або інший, визначений обліковою політикою платника податку, документ, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів), то такі товари вважаються використаними в оподатковуваних операціях в межах господарської діяльності такого платника податку, а тому безкоштовне розповсюдження зазначених товарів не розглядається як окрема операція з постачання і додаткового нарахування податкових зобов'язань з ПДВ не вимагає.
Також податківці в цій ІПК наводять перелік документів, які варто оформити для того, щоб уникнути нарахування ПДВ. Він доволі об’ємний, тому тут його не наводимо. Якщо коротко, то це наказ керівника про проведення рекламного заходу (розповсюдження тестерів), план (програма) підготовки та проведення рекламного заходу, кошторис витрат на проведення рекламного заходу, накладні на відпуск ТМЦ зі складу, звіт про проведення рекламних заходів, акт на списання безоплатно розповсюджених товарів.
Отже, при безоплатній передачі тестерів покупцям є можливість уникнути нарахування ПДВ, якщо довести, що їх вартість включена в кінцеву ціну продажу готової продукції, а відтак і відшкодована за рахунок виручки від продажу такої продукції, яка в свою чергу, оподаткована ПДВ.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити