• Посилання скопійовано

ПН на різницю в ціні при касовому методі

ТОВ поставило за ціною нижче ціни придбання обладнання, за яким оплата буде бюджетними коштами, а тому ПН буде виписана за касовим методом – за датою оплати. На яку дату виписувати ПН на різницю між ціною придбання та постачання?

Прямої відповіді ПКУ не містить. Тому обгрунтовувати можна два варіанти:

 

Перший варіант

Відповідно до пп. 187.7 ПКУ, датою виникнення ПЗ у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.

Відповідно до пп. 201.1 ПКУ, на дату виникнення ПЗ складається ПН.

Відповідно до пп. 188.1 ПКУ, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості, але вона не може бути нижчою:

  • ціни придбання таких товарів/послуг (у разі постачання придбаних товарів/послуг);
  • звичайних цін (у разі постачання самостійно виготовлених товарів/послуг);
  • балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.

Відповідно до пп. 201.4 ПКУ, платники податку на суму різниці між ціною придбання (звичайною ціною, балансовою вартістю) і ціною продажу можуть скласти зведену ПН не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання.

З наведеного випливають такі висновки:

У пп. 187.7 ПКУ визначається дата виникнення ПЗ при розрахунках бюджетними коштами, в пп. 188.1 ПКУ визначається база оподаткування операції постачання.

Зрозуміло, що база оподаткування визначається датою виникнення ПЗ, тому саме на таку дату і слід розраховувати різницю між ціною постачання і ціною придбання (звичайною або балансовою вартістю).

Таким чином, ПН на різницю між ціною придбання і продажу обладнання можна скласти на дату отримання оплати за обладнання, коли складається і основна ПН на постачання обладнання. Або можна скласти зведену ПН не пізніше останнього дня місяця, в якому отримана оплата за обладнання.

Про особливості складання зведеної ПН ми писали тут.

На наш погляд, саме перший варіант прийнятніший. Але є і другий варіант.

 

Другий варіант

У пп. 201.4 ПКУ сказано про складання зведеної ПН не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено відповідне постачання. В пп. 187.1 ПКУ визначається дата виникнення ПЗ у разі постачання товарів/послуг. За загальним правилом - це дата першої події – відвантаження чи отримання коштів.

Тобто, операція постачання має місце вже на дату відвантаження, хоча дата ПЗ може бути тільки на дату оплати. З цього можна зробити висновок, що для основної ПН при постачанні за рахунок бюджетних коштів дата ПЗ виникатиме на дату оплати. А для ПН на різницю дата ПЗ виникатиме на дату першої події – відвантаження. Така думка наведена, наприклад, в ІПК ДПС у Дніпропетровській області від 11.12.2019 р. №1849/ІПК/04-36-04-01-16.

 

Висновок:

Обидва варіанти мають аргументи на свою користь.

Тому в принципі ТОВ може використовувати будь-який з них, обгрунтовуючи власну думку в тому числі посиланням на принцип презумпції правомірності з пп. 4.1.4 ПКУ: якщо норма закону припускає неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платника податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення варто приймати на користь платника податків.

Але ми би радили в цій ситуації, для уникнення непорозумінь з податковою отримати індивідуальну податкову консультацію.

До речі, незрозуміло, як виписувати ПН на різницю, якщо здійснюється часткова поставка чи часткова оплата – відразу на всю суму постачання чи тільки на суму часткової поставки чи оплати.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Як виправити помилку у таблиці 1 додатка 2 (Д2) до податкової декларації з ПДВ?
    Виправлення помилки «Cума від’ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пп. 200 - 1.3 ПКУ…» таблиці 1 додатку 2 декларації, проводиться шляхом подання уточнюючого розрахунку, з додатком 2 з відміткою «Уточнюючий» із зазначенням правильного показника
    Сьогодні 11:156
  • Оподаткування ПДВ продажу вживаного авто зі збитком: податкова накладна
    Товариство придбало вживану автівку у фізособи за 1 050 000,00 грн , як товар, для перепродажу, а після часткового пошкодження за експертною оцінкою продало іншій фізособі за 712 000,00 грн. Згідно з пп. 189.3 ПКУ базою оподаткування є позитивна різниця між вартістю продажу та придбання, чого в даній угоді немає. Чи повинне Товариство скласти ПН на суму продажу авто (без ПДВ на 712 000,00 грн та як саме скласти, вперше стикаємось з таким) та чи треба складати та реєструвати податкову так само без ПДВ на суму різниці між вартістю продажу та купівлі ( якщо так - допоможіть як складати)?
    Сьогодні 08:0037
  • Списання знищених товарів та реалізації металобрухту: що з ПДВ?
    Підприємство на загальній системі, склад та товари якого були знищені внаслідок влучання БПЛА, має всі підтверджуючі документи. Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ при списанні цих товарів? Чи виникає обов'язок нарахування ПДВ при реалізації металобрухту, оприбуткованого після списання знищених активів?
    Сьогодні 07:5643
  • ПДВ-пільга за проєктом МТД: внесення змін до договору та оподаткування перехідних операцій
    Компанія уклала договір з нерезидентом на надання послуг у валюті в лютому. У березні було отримано передоплату з ПДВ. У квітні нерезидент зареєстрував проєкт міжнародної технічної допомоги (МТД), до якого включено ці послуги. Акт наданих послуг за передоплатою оформлено 30 квітня. Чи можливо внести зміни до договору для застосування пільги з ПДВ до майбутніх послуг та як бути з уже проведеними операціями?
    23.06.20257
  • Постачання товарів оборонного призначення: як оподатковувати ПДВ в період військового стану?
    Звільняються від оподаткування ПДВ на умовах та за переліком, визначеними пп. 4 та 5 п. 32 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України
    20.06.202530