• Посилання скопійовано

Придбання послуг з шеф-нагляду у нерезидента за окремим договором комісії: що з ПДВ?

Який порядок формування податкового зобов’язання та податкового кредиту у комісіонера за окремим договором комісії при отриманні передплати від комітента на придбання послуг з шеф-нагляду та при перерахуванні коштів комісіонером нерезиденту за ці послуги?

Запитання:

Підприємство планує укласти договір комісії з резидентом, згідно якого виступатиме комісіонером, а резидент-комітентом. Комітент доручає комісіонеру здійснення операцій, а саме постачання обладнання від нерезидента, його митне оформлення, сплату ПДВ, брокерські послуги та інше. Комісіонер здійснює посередницькі правочини на користь комітента від свого імені, за рахунок комітента та за винагороду 5 % загальної вартості обладнання та всіх витрат на його придбання. 

З нерезидентом укладений окремий контракт на надання послуг з шеф-нагляду (послуг з нагляду за демонтажем існуючого обладнання, послуг з нагляду за установкою нового обладнання, послуг з навчання при пусконалагоджувальних роботах), згідно якого нерезидент надає акт про надання послуг. Який порядок формування податкового зобов’язання та податкового кредиту у комісіонера при отриманні передплати на придбання послуг з шеф-нагляду від комітента та при перерахуванні коштів нерезиденту за ці послуги?

 

Відповідь:

Положеннями ст. 6 Закону №959 передбачено, що зовнішньоекономічний договір (контракт) складається відповідно до цього та інших законів України з урахуванням міжнародних договорів України. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності при складанні тексту зовнішньоекономічного договору (контракту) мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації, правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо та у виключній формі цим та іншими законами України.

За договором, укладеним з третьою особою, комісіонер набуває права навіть тоді, коли комітент був названий у договорі або прийняв від третьої особи виконання договору (ч. 2 ст. 1016 ЦКУ).

У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору (ст. 902 ЦКУ).

Докладніше про особливості договору комісії на придбання послуг у нерезидента див. тут.

Слід зазначити, що придбання у нерезидента за договором комісії послуг з нагляду за демонтажем існуючого обладнання, послуг з нагляду за установкою нового обладнання, послуг з навчання при пусконалагоджувальних роботах з огляду на чинне законодавство України виглядає дуже дивно. Тобто, для виконання вимог статей 902 та 1016 ЦКУ комісіонер, який є відповідальним в повному обсязі перед замовником (комітентом) за надання послуг третьою стороною – нерезидентом, має наглядати за тим, як наглядає виконавець – нерезидент. 

Про те, що комісіонер повинен нарахувати податкові зобов'язання як виконання вимог п. 189.4 ПКУ при отриманні передплати від комітента, так й на підставі пунктів 208.1 та 187.8 ПКУ на дату списання коштів з банківського рахунка комісіонера в оплату послуг або на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг нерезидентом, залежно від того, яка з подій відбулася раніше див. тут.

Згідно з пунктами 201.1 та 201.10 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку – комісіонер зобов'язаний скласти податкові накладні в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її ЄРПН у встановлений ПКУ термін. При цьому податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум ПДВ, що відносяться до податкового кредиту.

Порядок заповнення податкової накладної визначає однойменний Порядок №1307.

Відповідно до п. 8 та абз. 3 п. 12 Порядку №1307 у разі складання податкової накладної отримувачем (покупцем), яким є комісіонер, послуг від нерезидента, місце постачання яких розташоване на митній території України в податковій накладній:

  • у верхній лівій у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини 14 - Складена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента;
  • у рядку "Індивідуальний податковий номер постачальника (продавця)" такої накладної проставляється умовний ІПН "500000000000";
  • у рядку "Постачальник (продавець)" зазначаються найменування (П. І. Б.) нерезидента та через кому - країна, в якій зареєстрований продавець (нерезидент);
  • рядок "Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта" не заповнюється. 

У рядках, відведених для заповнення даних покупця, отримувач (покупець) зазначає власні дані.

Крім того, до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі опису (номенклатури) постачання товарів/послуг, зокрема:

  • до графи 2 - опис  (номенклатура) послуг постачальника;
  • до граф 3.1, 3.3 - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі - Класифікатора ДК 016:2010).

У податковій накладній, складеній на посередницькі послуги, за надання яких комісіонер отримує від комітента винагороду, він має зазначити потрібний код послуги відповідно до Класифікатора ДК 016:2010 (залежить від категорії товару, який продає комісіонер). 

У загальному випадку в накладній можна навести код 46.14 Послуги посередників щодо оптової торгівлі машинами та механізмами, промисловим устаткуванням, суднами та літаками.

Такі види послуг, як послуги з шеф-нагляду, послуги з нагляду за демонтажем існуючого обладнання, послуги з нагляду за установкою нового обладнання, послуги з навчання при пусконалагоджувальних роботах у Класифікаторі ДК 016:2010 відсутні. 

А це може привести до виникнення проблем як у комісіонера при реєстрації податкових накладних, так й у комітента щодо права на податковий кредит.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024688
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202425
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202425
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20247875
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202427