• Посилання скопійовано

Списання залишків непридатних запасів: що з ПДВ?

У ТОВ на складі обліковуються залишки матеріалів, які утворилися з 2016-2017 рр. На сьогодні зрозуміло, що їх вже ніяк не можна використовувати. Як відобразити великий перелік дрібних матеріалів у ПН та як облікувати?

Запитання:

У ТОВ на складі обліковуються залишки матеріалів, що утворилися з 2016-2017 років. На сьогодні зрозуміло, що їх вже ніяк не можна використовувати. Як бути з ПДВ, якщо податковий кредит був врахований при їх придбанні? Чи можна якось уникнути нарахування чи доведеться нараховувати? Як відобразити великий перелік дрібних матеріалів у податковій накладній (чи можна одним рядком та без кодів УКТ ЗЕД)? Чи можна відобразити їх за ціною меншою від ціни придбання? Як відобразити таке списання в бухобліку?

 

Відповідь:

Відповідно до пп. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Нормами п. 24 П(С)БО 9 передбачено, що запаси відображаються в бухобліку і звітності за найменшою з двох оцінок: первісною вартістю або чистою вартістю реалізації.

За чистою вартістю реалізації запаси відображаються, якщо на дату балансу їх ціна знизилась або вони зіпсовані, застаріли, або іншим чином втратили первісно очікувану економічну вигоду (п. 25 П(С)БО 9).

Вартість повністю втрачених (зіпсованих або тих, що не вистачає) запасів списуються на витрати звітного періоду. Суми втрат від псування цінностей до прийняття рішення про конкретних винуватців відображаються на позабалансових рахунках (п. 27 П(С)БО 9).

Облік втрат, пов'язаних зі знеціненням (уцінкою) запасів, відповідно до П(С)БО 9 ведеться на однойменному субрахунку 946.

 

ПДВ

Положення пп. «г» пп. 198.5 ПКУ зобов'язують платника податку нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп. 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН зведену ПН за товарами, які використовуються в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

У разі здійснення операцій відповідно до пп. 198.5 ПКУ база оподаткування ПДВ за товарами/послугами визначається виходячи з вартості їх придбання (пп. 189.1 ПКУ).

Отже, законодавчі підстави щодо оподаткування ПДВ вартості запасів, що використовуються не в господарський діяльності (списуються у зв’язку із зіпсуттям), за ціною меншою за їхнє придбання, відсутні.

ДПС в ІПК від 11.09.2019 р. №123/6/99-00-07-03-02-15/ІПК повідомляє, що при списанні товарно-матеріальних цінностей, які не можуть бути використані у межах господарської діяльності платника податку, податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються за умови, що їх вартість включається до вартості товарів/послуг (наприклад, їх реалізація в якості вторинної сировини), операції з постачання яких є об'єктом оподаткування ПДВ та пов'язані з отриманням доходів.

У разі недотримання цієї умови при списанні таких товарно-матеріальних цінностей платник зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ за основною ставкою згідно з пп. «г» пп. 198.5 ПКУ виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп. 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну, оскільки такі товари не використовуються в оподатковуваних операціях.

У п. 16 Порядку №1307 зазначено, що до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі опису (номенклатури) постачання товарів/послуг, зокрема, до графи 2 – опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця).

Кількість найменувань поставлених товарів/послуг у одній податковій накладній не може перевищувати 9999 позицій.

ДПС у Житомирській області в ІПК від 11.06.2019 р. №2666/ІПК/06-30-12-01-19 повідомляє, що у графі 2 податкової накладної відображається номенклатура товарів, яка має відповідати формулюванню у первинних документах, якими супроводжується постачання таких товарів, та не повинна містити інших даних.

Отже, перелік дрібних матеріалів у податковій накладній має співпадати з переліком цих матеріалів, вказаним у первинних документах (актах на списання матеріалів).

Зверніть увагу, що деякі бухгалтерські програми дозволяють сформувати податкову накладну автоматично на підставі первинного документу, тож варто з’ясувати, чи має таку можливість ваша програма для даного випадку.

В обліку списання матеріалів відображається так (цифри умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Списується на витрати звітного періоду вартість запасів

946

20

20000,0

Нараховані податкові зобов’язання з ПДВ

949

641

4000,0

Відображено фінансовий результат

791

791

946

949

20000,0

4000,0

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • ПДВ при вивезенні з митного складу за межі митної території України нерозмитнених товарів
    Підприємство помістило імпортовані товари в режим «митного складу», ПДВ не сплачувалося, ПК не відображалося, та планує їх реекспортувати, що звільнено від ПДВ згідно пп. 206.5 ПКУ. При цьому отримано податковий кредит з ПДВ на послуги зберігання та транспортування цих товарів. Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ за п. 198.5 ПКУ на ці послуги? Чи потрібно нараховувати компенсуючі ПДВ за ст. 199 ПКУ?
    21.11.20243
  • Як скласти РК при заміні товару та поверненні коштів постачальнику?
    Покупець повернув товар. Було відвантажено інший товар, а різницю коштів повернено. Як скласти ПН та РК за даною операцією?
    19.11.2024469
  • Як відобразити в декларації з ПДВ відмову у бюджетному відшкодуванні?
    Підприємство отримало акт позапланової документальної невиїзної перевірки, в якому відмовлено у відшкодуванні ПДВ на 170 000 грн і визначено заниження значення рядку 21 декларації з ПДВ за серпень 2024 р. на 170 000 грн. Чи має право підприємство подати УР за серпень 2024 р., в якому буде прибрано вищезазначену суму із заяви на відшкодування і включено до рядка 21? Чи можливо уникнути андміністративної відповідальності посадовим особам підприємства за ст. 163.1КУпАП (помилки в податковому обліку)?
    15.11.202426
  • Надання рекламних послуг нерезиденту: що з ПДВ?
    ТОВ на загальній системі, платник ПДВ, надає нерезиденту рекламні послуги, які не є об’єктом ПДВ за пп. «б» пп.186.3 ПКУ. Чи є рекламними послуги: організація онлайн-виступу представників нерезидента на конференції; медіа-підтримка — розміщення новин про співпрацю; розміщення логотипу нерезидента на рекламних носіях конференції як партнера; розміщення стаціонарного банера в зоні конференції. Чи буде онлайн-участь нерезидента електронною послугою з місцем надання — реєстрацією отримувача?
    14.11.202425
  • Формування податкового кредиту за касовим методом після спливу 365 днів
    Податковий кредит формуємо з сум ПДВ, визначених згідно з коефіцієнтом розподілу, тобто частково за касовим методом та частково за загальними правилами. У липні 2023 р. від постачальника отримані послуги, які були оплачені не в повній сумі. У декларації з ПДВ за липень 2023 року до ПК включено ПДВ за ПН за цей же період відповідно до коефіцієнту розподілу. У серпні 2024 р. оплачується заборгованість за отримані в липні 2023 р. послуги і, відповідно, в декларації за серпень 2024 р. до ПН включається пропорційна до оплати сума ПДВ ПН за липень 2023 року. Тобто включається сума ПДВ ПН, дата складання якої більше 365 днів. Чи правомірне таке формування ПК?
    14.11.2024245