• Посилання скопійовано

Списання залишків непридатних запасів: що з ПДВ?

У ТОВ на складі обліковуються залишки матеріалів, які утворилися з 2016-2017 рр. На сьогодні зрозуміло, що їх вже ніяк не можна використовувати. Як відобразити великий перелік дрібних матеріалів у ПН та як облікувати?

Запитання:

У ТОВ на складі обліковуються залишки матеріалів, що утворилися з 2016-2017 років. На сьогодні зрозуміло, що їх вже ніяк не можна використовувати. Як бути з ПДВ, якщо податковий кредит був врахований при їх придбанні? Чи можна якось уникнути нарахування чи доведеться нараховувати? Як відобразити великий перелік дрібних матеріалів у податковій накладній (чи можна одним рядком та без кодів УКТ ЗЕД)? Чи можна відобразити їх за ціною меншою від ціни придбання? Як відобразити таке списання в бухобліку?

 

Відповідь:

Відповідно до пп. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Нормами п. 24 П(С)БО 9 передбачено, що запаси відображаються в бухобліку і звітності за найменшою з двох оцінок: первісною вартістю або чистою вартістю реалізації.

За чистою вартістю реалізації запаси відображаються, якщо на дату балансу їх ціна знизилась або вони зіпсовані, застаріли, або іншим чином втратили первісно очікувану економічну вигоду (п. 25 П(С)БО 9).

Вартість повністю втрачених (зіпсованих або тих, що не вистачає) запасів списуються на витрати звітного періоду. Суми втрат від псування цінностей до прийняття рішення про конкретних винуватців відображаються на позабалансових рахунках (п. 27 П(С)БО 9).

Облік втрат, пов'язаних зі знеціненням (уцінкою) запасів, відповідно до П(С)БО 9 ведеться на однойменному субрахунку 946.

 

ПДВ

Положення пп. «г» пп. 198.5 ПКУ зобов'язують платника податку нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп. 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН зведену ПН за товарами, які використовуються в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

У разі здійснення операцій відповідно до пп. 198.5 ПКУ база оподаткування ПДВ за товарами/послугами визначається виходячи з вартості їх придбання (пп. 189.1 ПКУ).

Отже, законодавчі підстави щодо оподаткування ПДВ вартості запасів, що використовуються не в господарський діяльності (списуються у зв’язку із зіпсуттям), за ціною меншою за їхнє придбання, відсутні.

ДПС в ІПК від 11.09.2019 р. №123/6/99-00-07-03-02-15/ІПК повідомляє, що при списанні товарно-матеріальних цінностей, які не можуть бути використані у межах господарської діяльності платника податку, податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуються за умови, що їх вартість включається до вартості товарів/послуг (наприклад, їх реалізація в якості вторинної сировини), операції з постачання яких є об'єктом оподаткування ПДВ та пов'язані з отриманням доходів.

У разі недотримання цієї умови при списанні таких товарно-матеріальних цінностей платник зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ за основною ставкою згідно з пп. «г» пп. 198.5 ПКУ виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп. 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну, оскільки такі товари не використовуються в оподатковуваних операціях.

У п. 16 Порядку №1307 зазначено, що до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі опису (номенклатури) постачання товарів/послуг, зокрема, до графи 2 – опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця).

Кількість найменувань поставлених товарів/послуг у одній податковій накладній не може перевищувати 9999 позицій.

ДПС у Житомирській області в ІПК від 11.06.2019 р. №2666/ІПК/06-30-12-01-19 повідомляє, що у графі 2 податкової накладної відображається номенклатура товарів, яка має відповідати формулюванню у первинних документах, якими супроводжується постачання таких товарів, та не повинна містити інших даних.

Отже, перелік дрібних матеріалів у податковій накладній має співпадати з переліком цих матеріалів, вказаним у первинних документах (актах на списання матеріалів).

Зверніть увагу, що деякі бухгалтерські програми дозволяють сформувати податкову накладну автоматично на підставі первинного документу, тож варто з’ясувати, чи має таку можливість ваша програма для даного випадку.

В обліку списання матеріалів відображається так (цифри умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Дебет

Кредит

Списується на витрати звітного періоду вартість запасів

946

20

20000,0

Нараховані податкові зобов’язання з ПДВ

949

641

4000,0

Відображено фінансовий результат

791

791

946

949

20000,0

4000,0

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024887
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202428
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202427
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20248705
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202432