• Посилання скопійовано

Аптека припиняє свою діяльність: що з ПК на матеріальні цінності?

Аптека припиняє діяльність, закриває виробництво. У залишку обліковуються нереалізована власна продукція та матеріали. Що з податковим кредитом на ці матеріальні цінності?

Відповідно до пп. 184.6 ПКУ, у разі анулювання реєстрації особи як платника ПДВ останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

Якщо товари/послуги, необоротні активи, суми ПДВ за якими були включені до складу податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, такий платник ПДВ в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника податку зобов'язаний визначити податкові зобов'язання за такими товарами/послугами, необоротними активами виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів (пп. 184.7 ПКУ). Зазначені норми не поширюються на випадки анулювання реєстрації як платника ПДВ внаслідок реорганізації платника податку шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону.

Положення пп. «г» пп. 198.5 ПКУ також зобов'язують платника ПДВ нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пп. 189.1 ПКУ та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН, зведену податкову накладну податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ у разі, якщо вони починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю ПДВ.

При цьому, згідно з пп. 14.1.36 ПКУгосподарська діяльність – це діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Усі останні зміни з ПДВ
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Відповідно до ст. 23 Закону «Про лікарські засоби», неякісні лікарські засоби, включаючи ті, термін придатності яких закінчився, підлягають утилізації та знищенню.

Правила утилізації та знищення лікарських засобів затверджено наказом МОЗ №242.

Лікарські засоби, що не підлягають подальшому використанню, в п. 4 розд. І Правил №242 визначені як неякісні лікарські засоби, включаючи ті, термін придатності яких минув; незареєстровані лікарські засоби, крім випадків, передбачених чинним законодавством України; фальсифіковані лікарські засоби.

Лікарські засоби, що не підлягають подальшому використанню, набувають статусу «відходів» та передаються для утилізації або знешкодження до суб'єктів господарювання, які мають відповідні ліцензії на провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами безпосередньо або через постачальників, якщо таке передбачено відповідними договірними умовами (п. 5 розд. II Правил №242).

ДПС в ІПК від 26.09.2018 р. №4158/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомляє, що якщо лікарські засоби придбавалися/виготовлялися з ПДВ, але виникли обставини, у зв’язку з якими вони набувають статусу «відходів», то з огляду на положення пп. 14.1.36 та пп. 198.5 ПКУ такі лікарські засоби розцінюються як товари, що починають використовуватися в операції, яка не є господарською діяльністю платника ПДВ. При цьому у такого платника податку виникає обов’язок щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за такою операцією на підставі пп. 198.5 ПКУ.

Щодо списання та утилізації таких лікарських засобів у зв'язку із закінченням терміну їх придатності, а також коригування фінансового результату на суму уцінки, ДПС в ІПК від 06.09.2019 р. №63/6/99-00-04-07-03-15/ІПК наводить аналогічний висновок.

При цьому, якщо за операцією платника ПДВ з придбання лікарських засобів, що здійснювалася до 01.07.2015 р., суми ПДВ не нараховувалися, то обов'язку щодо визначення податкових зобов'язань з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ у такого платника не виникає.

Якщо за операцією платника ПДВ з придбання лікарських засобів, що здійснювалася до 01.07.2015 р., суми ПДВ нараховувалися та були включені до складу податкового кредиту (за ставкою 7%), то такий платник зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ за ставкою 7%.

Щодо коригування фінансового результату на суму уцінки, то різниці для коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, застосовують платники податку на прибуток – юридичні особи при визначенні об'єкта оподаткування податком на прибуток підприємств у порядку, встановленому III розділом ПКУ.

Раніше ДПС у Київській області в ІПК від 30.11.2017 р. №2767/ІПК/10-36-12-01-18 також повідомляла, що у разі списання ТМЦ (в т. ч. лікарських засобів та виробів медичного призначення) у зв'язку з визнанням їх непридатними для використання (включаючи ті, термін придатності яких закінчився) такі ТМЦ не можуть бути використані у межах господарської діяльності підприємства.

Оскільки платником ПДВ здійснюється операція зі списання ТМЦ (в т. ч. лікарських засобів та виробів медичного призначення), то вони починають використовуватись в операціях, що не є господарською діяльністю такого платника податку.

Найбільша Facebook-сторінка для бухгалтерів в Україні

У разі, якщо при їх придбанні суми ПДВ були включені до складу податкового кредиту, то платник податку повинен не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому відбувається їх списання, здійснити нарахування податкових зобов'язань з ПДВ виходячи з вартості придбання таких товарно-матеріальних цінностей та із застосуванням ставки податку в залежності від того, яка ставка застосовувалася при їх придбанні.

Докладніше про податкові наслідки списання лікарських засобів читайте тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Ідентичність назв товарів у податкових накладних
    Чи є обов'язковою повна відповідність назви товару у вхідних (отриманих) та вихідних (складених) податкових накладних? Які ризики виникають у разі відмінностей та як їх уникнути?
    Сьогодні 15:56
  • Відображення податкового кредиту після спливу 365 днів
    Підприємство отримало податкову накладну, складену датою грудня 2022 року, але не відобразило податковий кредит у встановлений строк (365 календарних днів). Чи є правовий механізм для відображення такого податкового кредиту у декларації з ПДВ у жовтні 2025 року, попри сплив річного терміну згідно з чинним законодавством України?
    Сьогодні 11:1099
  • Відображення в податковому обліку з ПДВ покупця списання простроченої кредиторки без розрахунків з резидентами
    Платник податку – покупець нараховує ПЗ з ПДВ у податковому періоді, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості, та складає і реєструє в ЄРПН відповідну податкову накладну
    02.10.202546
  • Оплата від покупця зарахована наступного дня: яка дата ПН?
    Виникло питання щодо дати виписки ПН: перша подія - покупець сплатив за товар 19 вересня, підтверджується платіжним дорученням та банківською випискою. Банк зарахував кошти на рахунок продавця 22 вересня, що підтверджується банківською випискою. Якою датою продавець має виписати ПН? Які документи потрібні для покупця і продавця, щоб не було заперечень у ДПС?
    30.09.2025120
  • Як відобразити доплачене мито та ПДВ за МД 2023 року?
    В грудні 2023 року було коригування митної вартості імпортованого товару згідно зі ст. 55 МКУ. Внаслідок коригування було збільшено суму ввізного мита та ПДВ. Оскільки підприємство планувало відразу подавати до суду, собівартість товару не була збільшена на суму доплаченого мита, а сума доплаченого ПДВ не була включена до податкового кредиту. У вересні 2025 року отримано рішення суду не на користь підприємства. Як тепер відкоригувати податковий кредит та собівартість товару?
    30.09.202528