Амортизація
Амортизація - систематичний розподіл вартості, яка амортизується, необоротних активів протягом строку їх корисного використання (експлуатації).
Відповідно до п. 23 П(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.
Отже, у разі, якщо підприємство вирішує передати майно у позичку, фактично таке майно починає використовуватися (експлуатуватися). Таким чином, підприємство як власник такого майна вводить його в експлуатацію і нараховує амортизацію за правилами бухобліку.
А ось у податковому обліку ситуація інакша. Зокрема, відповідно до пп. 14.1.138 ПКУ основні засоби – це матеріальні активи, що призначаються підприємством для використання в його госпдіяльності, вартість яких перевищує 6000 грн і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
Своєю чергою, господарська діяльність підприємства – це його діяльність , яка пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться ним самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема, за договорами комісії, доручення та агентськими договорами (пп. 14.1.36 ПКУ).
Зважаючи на умови запитання, підприємство надає ОЗ у позичку (безоплатне користування), відповідно отримання доходу не відбувається. Отже, такі ОЗ не підпадають під визначення основних засобів згідно з ПКУ.
Таким чином, якщо підприємство застосовує податкові різниці, то у разі нарахування амортизації таких ОЗ у додатку РІ у рядку 1.1.1 здійснюється збільшення ФР на суму нарахованої амортизації за правилами бухобліку (п. 138.1 ПКУ), своєю чергою, у рядку 1.2.1 фінансовий результат на відповідну суму зменшуватися не буде, оскільки на такі ОЗ за правилами ПКУ амортизація не нараховується.
Детальніше про податкові різниці, які пов’язані з використанням невиробничих ОЗ, читайте тут>>
Податкові зобов’язання з ПДВ
Пунктом 185.1 ПКУ визначено, що об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів (послуг), місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.
Згідно зі ст. 827 ЦКУ за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку.
Відповідно за договором позички всі майнові права на об’єкт позички залишаються у позичкодавця, а отже, така операція не підпадає під визначення постачання товарів, яке наведено у п. 14.1.191 ПКУ. Не підпадає така операція й під визначення постачання послуг (п. 14.1.185 ПКУ).
Нараховувати ПЗ за п. 198.5 ПКУ (як при негосподарському використанні) підприємству - позичкодавцю також не потрібно, оскільки даним пунктом визначено, що ПЗ за необоротними активами, придбаними до 1 липня 2015 року, нараховуються лише за умови, що суми ПДВ були включені до податкового кредиту. А підприємство на момент придбання таких активів не було платником ПДВ, а отже, і права на ПК у нього не виникало.
Таким чином, операція з позички ОЗ в даному випадку не призведе до наслідків з ПДВ.
Єдиний ризик нарахування ПДВ може виникнути в частині безоплатного надання послуг з користування річчю. Справа в тому, що по суті договір позички та оренди є дуже схожими (окрім того, що договір позички за замовчуванням є безоплатним) і тому така операція може бути трактована податківцями як операція з надання послуг з користування річчю, а отже, вони можуть наполягати на нарахуванні ПЗ з ПДВ за п. 185.1 ПКУ у сумі не менше за справедливу ціну користування такими послугами.
Проте наразі поки ще податківці такої позиції не висловлювали. Підприємство може звернутисч до податківців для отримання ІПК з цього питання, проте в такому разі доведеться слідувати саме за нею.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити