• Посилання скопійовано

Помилки в товарно-транспортній накладній: наслідки для постачальника

Підприємство реалізує товар на умовах самовивозу. Покупець для цього залучає стороннього перевізника, платника ПДВ. Однак у товарно-транспортній накладній відсутні деякі реквізити, а саме: підпис водія, номер водійського посвідчення, штамп перевізника. Які негативні наслідки можуть бути для постачальника таких товарів?

У Правилах від 14.10.1997 р. №363 міститься наступне визначення товарно-транспортної накладної - єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи. 

У п. 11.1 вищезазначених Правил міститься перелік обов’язкових реквізитів ТТН

  • інформація про назву документа;
  • дату і місце його складання;
  • найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;
  • найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж;
  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер); 
  • пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси; 
  • посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора. 

Тож, відсутність підпису водія вже є підставою вважати ТТН, зазначену в запитанні, неоформленою. Решта відсутніх реквізитів таких наслідків можуть і не мати, якщо ці реквізити не зазначені як обов’язкові у договорі між перевізником та покупцем – замовником. 

Те, які наслідки матиме відсутність оформленої ТТН, стає зрозуміло після аналізу функцій цього документу. Ми їх навели на початку відповіді. 

Оскільки постачальник не був замовником або платником за послуги перевезення (договір перевезення був укладений між перевізником та покупцем), підтвердження наданих послуг з перевезення постачальнику не потрібне. Спір може виникнути лише у зв’язку із питанням, чи може відсутність ТТН бути перешкодою для списання проданих товарів в бухобліку?  

На нашу думку, ні. Підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи, але чинне законодавство не встановлює обов’язковий перелік первинних документів для продажу товарів. Ці документи можуть бути різними, і їх може бути декілька (особливо зараз, коли у первинному документі вже не обов’язково має фіксуватися здійснена господарська операція, а лише має міститися інформація про її здійснення). Таким документом може бути не тільки ТТН, а і видаткова накладна. За певних умов, навіть рахунок.   

Отже, на нашу думку для відображення операції с відвантаження продукції може бути достатньо видаткової накладної. Але тільки якщо вона містить всі необхідні реквізити первинного документа (див. ст. 9 Закону про бухоблік).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Оплата операції фізособі: податкові наслідки
    Підприємство хоче оплатити медичну операцію фізичній особі, яка не є її працівником. Які податкові наслідки у підприємства та фізичної особи? Як оформити оплату?
    02.05.202412
  • Особливості плати за землю за пп. 284.4 ПКУ
    Підприємство займається діяльністю за кодом КВЕД 08.11. Має держакт на право постійного користування земельною ділянкою площею 25,0856 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами. Але в спецдозволі на користування надрами зазначено тільки 16,2 га з ймовірними покладами корисних копалин. Як застосовувати пп. 284.4 ПКУ?
    02.05.202418
  • Як оформити та оподаткувати безповоротну фіндопомогу фізособі?
    Як документально оформити надання від ТОВ безповоротної фінансової допомоги фізособі - працівнику або непрацівнику ТОВ? Чи обов’язково зазначати підставу надання фіндопомоги, якщо зі всієї суми будуть сплачуються податки?
    02.05.202494
  • Придбали майновий комплекс, а землю не оформили: хто сплачує земельний податок?
    Підприємство придбало нежитловий майновий комплекс (виробничі, адміністративні, господарські будівлі). Оформлення земельної ділянки під будівлями не було проведено. Підприємство проводить дії по укладанню договору оренди земельної ділянки з місцевою територіальною громадою. Ці приміщення здаються в оренду. Чи є у підприємства підстави сплачувати земельний податок?
    01.05.202467
  • Хто сплачує податок на нежитлову нерухомість, якщо її передано в оренду?
    Фізична особа – власник нежитлового приміщення (склад для зберігання зерна) передала його в оренду ТОВ. ТОВ використовує його за цільовим призначенням. Хто в даному випадку є платником податку на нерухомість?
    30.04.202430