• Посилання скопійовано

Порядок застосування ставок з плати за землю, якщо немає відповдіного рішення місцевого органу влади

Міськрада 17.02.16 р. внесла зміни в рішення щодо ставок земельного податку за ділянки поза межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено. ДПІ наполягає на поданні уточнюючого розрахунку на 2016 р. із змінами з 17.02.2016 р., але підприємство не погоджується. Чи правомірно це?

ЗапитанняМіська рада 17.02.16 р. внесла зміни до свого рішення від 19.06.15 р. щодо ставок земельного податку за ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено (було 0,1%, а стало 5%). ДПІ наполягає на поданні уточнюючого розрахунку на 2016 р. із змінами з 17.02.2016 р. Керуючись ст. 12.3.5 ПКУ підприємство відмовилось подавати уточнюючий розрахунок, залишивши ставку 0,1%. Ставку 5% буде задіяно з 2017 р. Чи правомірно це?

Відповідь: Відповідно до пп. 12.3.4 ПКУ рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Тож, оскільки рішення місцевого органу влади щодо ставок із плати за землю прийнято 17.02.2016, то цю ставку слід застосовувати починаючи з 2017 року.

І саме тому при звітуванні на 2016 рік та сплати із плати за землю потрібно застосувати ставки, які діяли до 31 грудня 2015 року. Такий порядок застосування ставок зі плати на землю встановлено пп. 12.3.5 ПКУ.

Але п. 4 розд. ІІ «Прикінцеві положення» Закону №909 встановлено, що в 2016 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на 2016 рік не застосовуються вимоги, встановлені пп. 12.3.4 ПКУ та Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". П. 5 розд. ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 909 також рекомендовано органам місцевого самоврядування у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом переглянути прийняті на 2016 рік рішення щодо встановлення місцевих податків і зборів, визначених статтею 10 ПКУ. Тож Законом №909 рекомендовано, але не встановлено обов’язок щодо перегляду рішення щодо встановлення місцевих податків у місячний строк з дня набрання чинності цим Законом переглянути прийняті на 2016 рік, тобто протягом січня 2016 року. З огляду на таку норму Закону №909 місцеві органи влади можуть переглянути і пізніше січня 2016 року. Тож можна стверджувати, що місцевий орган влади не порушує строки прийняття рішення щодо місцевих податків, навіть якщо таке рішення прийнято у лютому 2016 або в інші місяці цього року

При цьому ДФС видала лист від 19.01.2016 р. №1656/7/99-99-17-04-02-16 "Про зміни до Податкового кодексу України та індексацію нормативної грошової оцінки земель". У цьому листі зробила висновки, якими вважає за необхідне:

«1. забезпечити інформування власників землі, землекористувачів та орендарів про коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2015 рік; 

2. спільно з органами місцевого самоврядування та органами Держгеокадастру забезпечити доведення до власників землі, землекористувачів та орендарів зміни коефіцієнтів індексації та ставок земельного податку, орендної плати і грошової оцінки земель та подання ними, у термін не пізніше 20 лютого цього року, податкових декларацій сум земельного податку і орендної плати за землі державної та комунальної власності на 2016 рік з урахуванням змінених коефіцієнтів індексації, уточненої на 1 січня 2016 року грошової оцінки земель; 

3.  встановити контроль за дотриманням норм податкового законодавства щодо правильності обчислення та повноти сплати до відповідних місцевих бюджетів земельного податку та орендної плати за земельні ділянки.»

З огляду на цей лист всі податківці відтепер наполягають на поданні уточнюючих розрахунків до декларації із плати за землю.

Але зазначимо, що листи не є нормативно-правовими актами, вони мають роз'яснювальний, інформаційний характер і не встановлюють правових норм.

Тож наразі не йдеться про помилку з боку платника податку - адже при звітуванні на 2016 рік та сплати із плати за землю потрібно було застосувати ставки, які діяли до 31 грудня 2015 року, якщо на момент подання декларації нових ставок не було встановлено. При цьому, якщо виходити із норми п. 4 Прикінцевих положень Закону №909, то на 2016 рік незалежно від дати прийняття рішення відповідного місцевого органу влади потрібно застосовувати визначені ним ставки плати за землю.

Отже, хоча ставки податку були встановлені фактично заднім числом, вони є діючими протягом усього 2016 року. І, оскільки вже минув граничний термін подання такої декларації слід подати уточнюючий розрахунок до неї.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Оплата операції фізособі: податкові наслідки
    Підприємство хоче оплатити медичну операцію фізичній особі, яка не є її працівником. Які податкові наслідки у підприємства та фізичної особи? Як оформити оплату?
    02.05.20249
  • Особливості плати за землю за пп. 284.4 ПКУ
    Підприємство займається діяльністю за кодом КВЕД 08.11. Має держакт на право постійного користування земельною ділянкою площею 25,0856 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами. Але в спецдозволі на користування надрами зазначено тільки 16,2 га з ймовірними покладами корисних копалин. Як застосовувати пп. 284.4 ПКУ?
    02.05.202415
  • Як оформити та оподаткувати безповоротну фіндопомогу фізособі?
    Як документально оформити надання від ТОВ безповоротної фінансової допомоги фізособі - працівнику або непрацівнику ТОВ? Чи обов’язково зазначати підставу надання фіндопомоги, якщо зі всієї суми будуть сплачуються податки?
    02.05.202416
  • Придбали майновий комплекс, а землю не оформили: хто сплачує земельний податок?
    Підприємство придбало нежитловий майновий комплекс (виробничі, адміністративні, господарські будівлі). Оформлення земельної ділянки під будівлями не було проведено. Підприємство проводить дії по укладанню договору оренди земельної ділянки з місцевою територіальною громадою. Ці приміщення здаються в оренду. Чи є у підприємства підстави сплачувати земельний податок?
    01.05.202419
  • Хто сплачує податок на нежитлову нерухомість, якщо її передано в оренду?
    Фізична особа – власник нежитлового приміщення (склад для зберігання зерна) передала його в оренду ТОВ. ТОВ використовує його за цільовим призначенням. Хто в даному випадку є платником податку на нерухомість?
    30.04.202428