Запитання: В результаті реорганізації державних сільсьгосппідприємств утворилось держпідприємство, що стало правонаступником реорганізованих держпідприємств, з відповідними філіями. Філії – є користувачами земельних ділянок та майна. На деякі ділянки державні акти переоформлені, на частину майна оформлено право власності. Чи може юрособа уповноважити керівників та головних бухгалтерів філій підписувати податкові декларації з місцевих податків (земельний податок, екологічний податок та податок на майно)?
Відповідь: За приписами п. 286.2 ПКУ платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
Платниками податку за землю (п. 269.1 ПКУ) є:
- власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);
- землекористувачі.
Щодо подання податкової декларації за місцем реєстрації філії, то фіскальна служба у підкатегорії 112.05 ЗІР вказує на те, що податкові декларації з плати за землю до контролюючих органів за місцем знаходження земельних ділянок повинні подавати платники плати за землю - юридичні особи – власники та землекористувачі.
Причому до таких висновків вона доходить через те, що відповідно до норм Земельного кодексу України, Закону України від 06.10.98 р. №161-XIV «Про оренду землі» та пп. 14.1.34, 14.1.73 ПКУ власниками, користувачами та орендарями земельних ділянок є юридичні та фізичні особи, які в установленому законодавством порядку набули права на землю (не філії!).
Загалом, ми підтримуємо такий підхід, проте враховуючи умови запитання, йдеться не про подання податкової декларації від імені філії (відокремленого підрозділу), а лише про передання право підпису податкової декларації, яка подається від власника чи землекористувача — юридичної особи за неосновним місцем обліку чи місцем обліку філії (відокремленого підрозділу).
До речі, таку можливість передбачає й сама форма податкової декларації із земельного податку, затверджена Наказом Мінфіну від 16.06.2015 р №560. Форма декларації може бути підписана керівником (уповноваженою особою) платника податку за землю. Це не суперечить й приписам п. 48.5.1 ПКУ в частині підписання податкової звітності як керівником, так і уповноваженою особою.
Податківці у роз’ясненні у підкатегорії 135.02 ЗІР наголошують, що до управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів (частина друга ст. 65 ГКУ).
Саме тому уповноваженою особою юридичної особи, яка має право підпису податкової звітності, є особа, визначена установчими документами юридичної особи.
Якщо установчими документами платника податків не передбачено покладання на іншу особу організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських обов'язків на випадок відсутності керівника або головного бухгалтера з об'єктивних причин (відпустка, відрядження, лікарняний тощо), то відповідними організаційно-розпорядчими документами підприємства тимчасово призначається особа, уповноважена на виконання таких функцій.
Відтак, на нашу думку:
1) податкову декларацію підписує керівник юридичної особи чи філії, яка має код ЄДРПОУ, відомості про яких внесені до ЄДР, такі платники мають або у власності, або у користуванні земельну ділянку (акт про постійне користування землею, документ, що свідчить про право власності чи оформлений договір оренди);
2) керівник філії (відокремленого підрозділу), не є власником чи користувачем земельної ділянки, підписує податкову декларацію у разі, якщо він має належним чином підтверджені повноваження. При цьому,
- з однієї сторони, представниками платника податків визнаються особи, які можуть здійснювати представництво його законних інтересів та ведення справ, пов'язаних із сплатою податків, на підставі закону або довіреності (п. 19.2 ПКУ),
- з другої — внесення відповідних відомостей про підписанта до ЄДР фактично заміняє довіреність. Справа в тому, що відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, використовуються для ідентифікації юрособи або її відокремленого підрозділу, громадського формування, що не має статусу юрособи, фізособи - підприємця, у тому числі під час провадження ними господарської діяльності та відкриття рахунків у банках та інших фінансових установах (ч. 4 ст. 10 Закону №755 в новій редакції).
Щодо сплати земельного податку та подання податкової декларації за землі, на які правовстановлюючі документи (на право користування чи право власності) перебувають на оформленні, то зазначимо наступне.
Відповідно до п. 286.5 ПКУ у разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому він втратив право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому у нового власника виникло право власності.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити