• Посилання скопійовано

Податок на нерухомість та плата за землю при реорганізації шляхом приєднання

Підприємство реорганізовується шляхом приєднання до іншого підприємства, обидва вони платники податку на нерухомість і плати за землю. Це підприємство має у власності землю і нерухомість, за якими подані річні декларації. Чи повинно підприємство, яке приєднується, подавати уточнюючі декларації з плати за землю і з податку на нерухомість з метою зменшення нарахувань? Якщо так, то в якому періоді?

На питання, чи подавати уточнюючі декларації – відповідь однозначна: так, їх треба подавати. Але на яку дату орієнтуватися?

За загальним правилом пп. 286.4 ПКУ, у разі зміни протягом року об'єкта та/або бази оподаткування платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни.

Аналогічне правило діє і для нерухомості – пп. 266.8.1 ПКУ: у разі переходу права власності на об’єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюється для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об’єкт оподаткування, а для нового власника – починаючи з місяця, в якому він набув право власності. Відповідно подаються і декларації – попередній власник скасовує нарахування податку на нерухомість з початку місяця, в якому припинилося його право власності, а новий власник подає звітну декларацію з початку місяця, в якому він отримав право власності на об’єкт нерухомості.

Це справедливо для випадків, коли право власності на землю і нерухомість припиняється для попереднього власника і виникає у нового власника, тобто воно не переходить, а припиняється і знову виникає. Але в разі реорганізації ситуація дещо інша.

Згідно з ч.1 ст.104 ЦКУ у разі злиття, приєднання, поділу, перетворення юридичної особи майно, права та обов’язки переходять до її правонаступників, тобто ЦКУ передбачає автоматичний і безумовний перехід при реорганізації до правонаступника речового права на землю. Це правило має пріоритет перед загальним правилом ст. 125 ЗКУ та ч. 2 ст. 3 Закону про держреєстрацію прав про момент виникнення права власності на земельну ділянку. Аналогічне можна сказати і про нерухомість.

Отже, до правонаступника реорганізованої юридичної особи (тобто до того підприємства, до якого приєднується власник землі і нерухомості) права на земельну ділянку і нерухомість переходять за передавальним актом з моменту його підписання. Дата внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про правонаступника приєднаної особи для визначення моменту переходу до нього речових прав вже не має значення.

Тому, на нашу думку, слід орієнтуватися саме на дату підписання передавального акта або іншого аналогічного документа, за яким земельні ділянки і нерухомість передаються до підприємства-правонаступника, і подавати декларації за правилами, наведеними вище.

Звертаємо увагу, що нормами ПКУ саме ця конкретна ситуація не врегульована, тому рекомендуємо отримати ІПК від податківців щодо того, на яку саме дату слід враховувати зміни в об’єктах оподаткування у реорганізованого підприємства та у правонаступника – на дату підписання передавального акту чи на дату державної реєстрації речових прав за підприємством-правонаступником.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Податок на землю при зміні цільового призначення землі
    Підприємство змінило цільове призначення 3-х земельних ділянок (2 об'єднали, 1 окремо) з сільськогосподарського (для ведення особистого селянського господарства) на колективне житлове будівництво 24.09.2024 р. Чи потрібно подавати уточнюючу податкову декларацію? Як її правильно заповнити та чи передбачені штрафні санкції?
    19.11.202418
  • Чи потрібна ліцензія на оптову торгівлю пальним при зміні розпорядника акцизного складу?
    Буде проведена зміна розпорядника акцизного складу, на якому наявні залишки пального. Підприємство отримає оплату за передані залишки від нового розпорядника. Чи потрібна ліцензія на право оптової чи роздрібної торгівлі пальним при зміні власника акцизного складу?
    18.11.202481
  • Чи можна оплатити ліки для фізособи без оподаткування?
    Підприємство отримало запит на допомогу від особи, яка перебуває на лікуванні у військовому шпиталі. Придбали та передали цій особі ліки, які призначив лікар. Особа не є працівником підприємства та не є родичем працівника підприємства. Чи можно провести передачу ліків як благодійну неоподатковувану допомогу? Як відобразити це у звітності?
    15.11.202437
  • Подвійне оподаткування доходів фізособи у Великобританії та в Україні
    Українка тимчасово проживає як біженець у Великобританії. В Україні зареєстрована ФОПом на ІІ групі ЄП, надає онлайн-консультації в Україні, послуги психолога (інші медичні послуги), отримуючи оплату на підприємницький рахунок. Планує зареєструватися ФОПом у Великобританії. Чи можна уникнути подвійного оподаткування доходів?
    14.11.202437
  • Чи сплачувати екологічний податок за зберігання макулатури?
    Підприємство закуповує відходи (макулатуру), обліковує на рахунку 281, оброблює ці відходи і перепродає. Має дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів. Чи потрібно сплачувати екологічний податок?
    14.11.202421