• Посилання скопійовано

Податок на нерухомість та плата за землю при реорганізації шляхом приєднання

Підприємство реорганізовується шляхом приєднання до іншого підприємства, обидва вони платники податку на нерухомість і плати за землю. Це підприємство має у власності землю і нерухомість, за якими подані річні декларації. Чи повинно підприємство, яке приєднується, подавати уточнюючі декларації з плати за землю і з податку на нерухомість з метою зменшення нарахувань? Якщо так, то в якому періоді?

На питання, чи подавати уточнюючі декларації – відповідь однозначна: так, їх треба подавати. Але на яку дату орієнтуватися?

За загальним правилом пп. 286.4 ПКУ, у разі зміни протягом року об'єкта та/або бази оподаткування платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни.

Аналогічне правило діє і для нерухомості – пп. 266.8.1 ПКУ: у разі переходу права власності на об’єкт оподаткування від одного власника до іншого протягом календарного року податок обчислюється для попереднього власника за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому припинилося право власності на зазначений об’єкт оподаткування, а для нового власника – починаючи з місяця, в якому він набув право власності. Відповідно подаються і декларації – попередній власник скасовує нарахування податку на нерухомість з початку місяця, в якому припинилося його право власності, а новий власник подає звітну декларацію з початку місяця, в якому він отримав право власності на об’єкт нерухомості.

Це справедливо для випадків, коли право власності на землю і нерухомість припиняється для попереднього власника і виникає у нового власника, тобто воно не переходить, а припиняється і знову виникає. Але в разі реорганізації ситуація дещо інша.

Згідно з ч.1 ст.104 ЦКУ у разі злиття, приєднання, поділу, перетворення юридичної особи майно, права та обов’язки переходять до її правонаступників, тобто ЦКУ передбачає автоматичний і безумовний перехід при реорганізації до правонаступника речового права на землю. Це правило має пріоритет перед загальним правилом ст. 125 ЗКУ та ч. 2 ст. 3 Закону про держреєстрацію прав про момент виникнення права власності на земельну ділянку. Аналогічне можна сказати і про нерухомість.

Отже, до правонаступника реорганізованої юридичної особи (тобто до того підприємства, до якого приєднується власник землі і нерухомості) права на земельну ділянку і нерухомість переходять за передавальним актом з моменту його підписання. Дата внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно відомостей про правонаступника приєднаної особи для визначення моменту переходу до нього речових прав вже не має значення.

Тому, на нашу думку, слід орієнтуватися саме на дату підписання передавального акта або іншого аналогічного документа, за яким земельні ділянки і нерухомість передаються до підприємства-правонаступника, і подавати декларації за правилами, наведеними вище.

Звертаємо увагу, що нормами ПКУ саме ця конкретна ситуація не врегульована, тому рекомендуємо отримати ІПК від податківців щодо того, на яку саме дату слід враховувати зміни в об’єктах оподаткування у реорганізованого підприємства та у правонаступника – на дату підписання передавального акту чи на дату державної реєстрації речових прав за підприємством-правонаступником.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Апостиль на довідці нерезидента (ФРН) для ставки 5%
    У 2020 році підприємство виплатило відсотки за позикою нерезиденту (резидент ФРН), застосувавши ставку податку 5% згідно з Конвенцією. Надано довідку про податкове резидентство ФРН за 2020 рік з нотаріально засвідченим перекладом. Чи є обов'язковим проставлення апостиля на цій довідці для підтвердження права на застосування пільгової ставки?
    06.06.202514
  • Оподаткування операцій з орендованим у фізособи авто: сплата КАСКО та отримання страхового відшкодування
    ТОВ орендувало авто у фізособи. ТОВ сплачує КАСКО зі свого рахунку і в договорі оренди прописаний обов'язок ТОВ застрахувати авто. Чи повинен орендар (ТОВ) нарахувати та утримати ПДФО (з натуральним коефіцієнтом) та ВЗ із суми страхових платежів? Орендоване авто потрапило у ДТП і не підлягає відновленню. Страхова компанія відшкодовує суму страхового відшкодування на рахунок ТОВ. Які податкові наслідки виникають для ТОВ? Чи краще, щоб страхове відшкодування було перераховано безпосередньо власнику авто (фізособі)?
    05.06.2025371
  • Оподаткування безвідсоткової ПФД та вплив спільного директора
    ТОВ надало іншому ТОВ безвідсоткову поворотну фінансову допомогу на суму 1 500 000 грн. Термін в договорі - 12 місяців. Коли дану фіндопомогу потрібно включати до складу доходу цих ТОВ? Який ризик є, якщо у двох ТОВ один і той же директор та засновник?
    03.06.202543
  • Оподаткування виплат українському ФОПу за послуги, надані з Бельгії
    Які податки має утримати або сплатити ТОВ (загальна система, платник ПДВ) при оплаті послуг (формування звітності та консультації з розвитку рітейлу) самозайнятій особі з України, яка перебуває в Бельгії та має іноземний податковий код?
    29.05.202546
  • Перепродаж планшетів та ПЗ, придбаних у нерезидента: які особливості оподаткування?
    Підприємство придбало у нерезидента планшети та програмне забезпечення для них з метою подальшого постачання замовнику – резиденту.Як відобразити право використання ПЗ: як роялті, НМА чи як послугу? Чи потрібно на його вартість та на вартість навчання нараховувати ПДВ?
    28.05.202530