Податком на репатріацію оподатковуються доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, перелік яких наведено в пп. 141.4.1 ПКУ.
До таких доходів віднесено в тому числі фрахт (пп. «г» пп. 141.4.1 ПКУ).
Відповідно до пп. 14.1.260 ПКУ, фрахт - винагорода (компенсація), що сплачується за договорами перевезення, найму або піднайму судна або транспортного засобу (їх частин) для:
- перевезення вантажів та пасажирів морськими або повітряними суднами;
- перевезення вантажів залізничним або автомобільним транспортом.
Таким чином, винагорода за послуги перевезення (фрахт) включається до переліку витрат, з яких утримується податок на репатріацію.
Податок утримується за ставкою 15% з суми доходів і за їх рахунок та сплачується до бюджету під час виплати доходів, якщо інше не передбачено відповідним міжнародним договором України і Данії (в розглядуваній нами ситуації) про уникнення подвійного оподаткування (див. пп. 141.4.2 ПКУ).
Таким міжнародним договором є Конвенція між Урядом України і Урядом Королівства Данії про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і майно, яка ратифікована Законом №341/96-ВР.
Відповідно до ст. 8 «Міжнародні перевезення» Конвенції:
- Прибутки, одержані резидентом Договірної Держави від експлуатації морських і повітряних суден у міжнародних перевезеннях, оподатковуються лише у цій Державі.
- Для цілей цієї статті прибутки від експлуатації морських або повітряних суден у міжнародних перевезеннях включають:
- доходи від оренди порожніх морських або повітряних суден;
- прибутки, одержувані від використання, утримання або здавання в оренду контейнерів (включаючи трейлери і супутнє устаткування для транспортування контейнерів), що використовуються для перевезення товарів чи виробів, де така оренда або таке використання, залежно від випадку, є побічними стосовно експлуатації морського або повітряного судна у міжнародних перевезеннях.
В цій статті йде мова, по-перше, про використання резидентом Договірної Держави морських і повітряних суден. Тобто, перевізник повинен експлуатувати судно, а перевезення в контейнерах є похідним, побічним від експлуатації судна.
Таким чином, на наш погляд, норма ст. 8 Конвенції застосовується тільки тоді, коли перевізник (резидент Данії) використовує (самостійно експлуатує) морське чи повітряне судно, в якому перевозить в контейнерах вантажі.
Відповідно, ст. 8 Конвенції не може застосовуватися, якщо перевізник виступає посередником (експедитором), не експлуатуючи судно самостійно. Окрім того, ця стаття не застосовується в разі перевезень іншим видом транспорту, аніж морським чи повітряним. Наприклад, не застосовується при перевезеннях автомобільним, залізничним, річковим транспортом.
Не застосовується при інтермодальних перевезеннях.
Таким чином, якщо укладено договір інтермодальних перевезень, норми ст. 8 Конвенції не застосовуються. Якщо укладено договір морських перевезень, ст. 8 Конвенції застосовується, якщо дотримані наведені вище умови.
Про особливості застосування конвенції ми детально писали, приміром, тут, тут.
Тут скажемо тезисно.
Щоб підприємству – резиденту України скористатися нормою ст. 8 Конвенції і не оподатковувати податком на репатріацію доходи, виплачені резиденту Данії за міжнародні перевезення морським чи повітряним судном, резидент Данії повинен надати довідку, яка підтверджує статус резидентства.
Довідку видає Міністр оподаткування Данії або його повноважний представник (пп. «і» ч. 1 ст. 3 Конвенції).
Поряд з цим резидент Данії – отримувач доходу має бути бенефіціарним (фактичним) отримувачем (див. пп. 103.3 ПКУ). Тобто, особою, яка має право розпоряджатися таким доходом.
Нарешті, довідка має бути легалізована.
Легалізація шляхом проставлення апостилю діє щодо певних держав, до яких відноситься і Данія (офіц. назва - Королівство Данія) (не поширюється на Гренландію та Фарерські острови).
Поряд з цим довідка має бути перекладена відповідно до законодавства України (див. пп. 103.5 ПКУ).
Вірність перекладу довідки з однієї мови на іншу засвідчує нотаріус, якщо він знає відповідні мови. Якщо нотаріус не знає відповідних мов, переклад документа може бути зроблено перекладачем, справжність підпису якого засвідчує нотаріус.
Таким чином, щоб не утримувати податок на репатріацію, підприємство повинне виплачувати дохід резиденту Данії за послуги перевезення морським або повітряним транспортом, мати довідку про підтвердження статусу резидента Данії, видану Міністром оподаткування Данії або його повноважним представником, з проставленням апостилю та переведеною на українську, що засвідчено нотаріусом.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити