• Посилання скопійовано

Як іноземець стає резидентом

Фізособа — власник підприємства, яке на території України відкрило своє представництво, планує контролювати діяльність представництва особисто. Яким чином йому підтверджувати статус іноземця як резидента України, який перебуває на території України понад 6 місяців?

Спершу зазначимо, що представництво суб'єкта господарської діяльності не є юридичною особою і не здійснює самостійно господарської діяльності. У всіх випадках воно діє від імені та за дорученням іноземного суб'єкта господарської діяльності, зазначеного у свідоцтві про реєстрацію, і виконує свої функції згідно із законодавством України. Представництво іноземного суб'єкта господарської діяльності в Україні може здійснювати функції, пов'язані з виконанням представницьких послуг, тільки в інтересах іноземного суб'єкта господарської діяльності, зазначеного у Свідоцтві (п. 12 Інструкції про порядок реєстрації представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності в Україні, затверджена наказом Мінторгу від 18.01.96 р. №30 (у редакції наказу Мінекономіки від 15.06.2007 р. №179).

Керівник представництва діє на підставі доручення від іноземного суб'єкта господарської діяльності, засвідченого з дотриманням вимог пункту 3 Інструкції та інших вимог, передбачених законодавством України (п. 14 Інструкції).

Незалежно від того, чи таке представництво має на меті займатися господарською діяльністю, власник іноземного суб'єкта не впливає на виконання функцій таким представництвом на території України. Хіба що власник (іноземець) прийнятий на роботу в таке представництво на певну посаду або очолює його.

Водночас у запитанні йдеться про вже створене представництво, і мета власника іноземного підприємства, який прибув на територію України, — контроль за його діяльністю.

За наведених у запитанні умов іноземцю для законного перебування на території України недостатньо такої причини, як контроль за діяльністю представництва. Для цього чинне законодавство України вимагає наявності законних підстав (офіційних документів), які дають право перебування на її території.

Такими законними підставами для іноземців та осіб без громадянства є, зокрема, документи, перелік яких установлено Законом від 22.09.2011 р. №3773-VI «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» (ст. 5 Закону від 11.12.2003 р. №1382-IV «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»).

Відповідно до ст. 5 Закону №3773, іноземці та особи без громадянства отримують посвідку на тимчасове (постійне) проживання.

Іноземці та особи без громадянства, які відповідно до закону прибули в Україну для працевлаштування, у т. ч. й для роботи у представництвах іноземних суб'єктів господарювання в Україні, зареєстрованих у встановленому порядку, та отримали посвідку на тимчасове проживання, вважаються такими, що на законних підставах перебувають на території України на період роботи в Україні (п. 4, 8 ст. 4 Закону №3773).

Іноземці та особи без громадянства, які в'їхали в Україну на інших законних підставах, вважаються такими, які тимчасово перебувають на території України на законних підставах на період наданого візою дозволу на в'їзд або на період, установлений законодавством чи міжнародним договором України (п. 15 ст. 4 Закону №3773).

В'їзд в Україну та виїзд з України здійснюється, зокрема для іноземців та осіб без громадянства, за паспортним документом за наявності відповідної візи, якщо інший порядок в'їзду та виїзду не встановлено законодавством чи міжнародним договором України (п. 1 ст. 15 Закону №3773).

При цьому слід розуміти, що реєстрація іноземців здійснюється у пунктах пропуску через державний кордон України. Відмітка про реєстрацію іноземця або особи без громадянства в паспортному документі та/або імміграційній картці дійсна на всій території України незалежно від місця перебування чи проживання іноземця або особи без громадянства на території України (п. 2 ст. 16 Закону №3773).

Відмітка про перетинання державного кордону не проставляється в паспортному документі на прохання іноземця, особи без громадянства. У такому разі відмітка про перетинання державного кордону проставляється в імміграційній картці (п. 4 ст. 12 Закону від 05.11.2009 р. №1710-VI «Про прикордонний контроль»).

Враховуючи вищевикладене, документами, що підтверджують перебування фізичної особи — нерезидента на митній території України понад 183 календарних днів (цей строк визначений у пп. 14.1.213 ПКУ), є паспортний документ із візою та/або імміграційна картка*, а також посвідка на право тимчасового перебування на території України (якщо іноземець прибув для працевлаштування) на період роботи.

 Відповідно до п. 2.1 Положення про імміграційну картку, затвердженого наказом Адміністрації Державної прикордонної служби від 15.12.2011 р. №987.

Водночас зазначимо, що ПКУ не вимагає від нерезидентів одержувати від податкових органів будь-які документи, що підтверджували би статус резидента України. Особа, яка перебуває на території України більше шести місяців, вважається резидентом України з метою сплати податків. За результатами звітного податкового року, в якому іноземець набув статусу резидента України, він має подати річну податкову декларацію, в якій зазначає доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи (пп. 170.10.4 ПКУ).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/ЗЕД

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ЗЕД»

  • Чи є «незначною» сума розрахунків при ЗЕД менше 400 тис. грн, якщо вона збільшиться через курс НБУ?
    Якщо на дату здійснення ЗЕД сума була менше, ніж 400 тис. грн, то валютна операція вважається незначною і не підлягає валютному нагляду, навіть, якщо при розрахунках, у зв’язку зі зміною курсу НБУ, така операція підпадає під валютний контроль
    16.10.202535
  • Коректність зміни коду УКТ ЗЕД при експорті та продажах в Україні
    Підприємство отримало товар з кодом УКТ ЗЕД 1806 90 19 00 (згідно з ПН постачальника). При експорті митні органи вимагають змінити код на 1806 90 31 00. Чи правомірна така зміна коду для митного оформлення експорту? Чи можна використовувати новий код 1806 90 31 00 для подальших внутрішніх продажів в Україні? Які податкові та митні ризики виникають у зв'язку зі зміною коду УКТ ЗЕД?
    10.10.2025241
  • Документальне підтвердження зовнішньоекономічного контракту
    Чи достатньо ТОВ на загальній системі мати електронну копію (PDF) зовнішньоекономічного контракту на поставку приладів, що містить відскановані печатки сторін, для підтвердження законності операції під час податкової перевірки, якщо сам контракт містить умову про юридичну силу копій, переданих електронними засобами зв'язку? Інвойси з печатками митниці у ТОВ є, вони надійшли разом з приладами
    26.09.2025344
  • Від якої вартості розраховувати податкову різницю за пп. 140.5.5-1 ПКУ при експорті товару?
    Підприємство, що коригує фінрезультат на податкові різниці, експортує товар нерезиденту з переліку КМУ №480. Нерезидент здійснив 100% передоплату. Від якої вартості (ціни в митній декларації чи суми, перерахованої за курсом на дату авансу) розраховувати 30% різниці за пп. 140.5.5-1 ПКУ? Крім того, чи потрібно застосовувати таку різницю до операції з безоплатної передачі зразків цьому ж нерезиденту?
    22.09.202555
  • Особливості оподаткування експорту товару нижче ціни придбання
    Експорт товару по ціні нижче собівартості. Які дії? Які податкові наслідки? Чи потрібна "дотяжка" з ПДВ?
    04.09.2025257