• Посилання скопійовано

За відсутності господарської діяльності юрособу можна ліквідувати або тимчасово призупинити

Як правильно закрити ТОВ? Які документи і дії для цього потрібні? Яку звітність потрібно подати та як бути з залишками на рахунках? Чи можливо просто тимчасово призупинити діяльність підприємства?

За наявності певних проблем на підприємстві, його засновники можуть стояти перед вибором: тимчасово припинити (призупинити) діяльність чи закрити підприємство?

Справа в тому, що чинне законодавство не оперує терміном "тимчасово припинити (призупинити) діяльність". Як правило, під цим терміном розуміється звільнення всіх працівників, продаж активів, обнулення рахунків з наступним поданням "пустої" податкової звітності. Переважно, такі підприємства існують протягом трьох років в такому підвішаному стані і згодом їх реанімують (за потреби).

В окремих випадках, такі підприємства припиняються — тобто проходять всю передбачену чинним законодавством процедуру припинення (ліквідації). 

При цьому для  тимчасово припинення (призупинення) діяльності не вимагається прийняття певних документів. Звісно, нічого не заважає засновникам прийняти рішення про тимчасове припинення (призупинення) діяльності.  Втім, таке рішення не подається до жодних державних органів, в т.ч. й до ДФС.

А ось при припиненні діяльності (ліквідації) слід вчинити наступні дії:

1. зібрати засновників та на загальних зборах (рішенням власника — у разі одного засновника) вирішити припинити діяльність (ліквідувати юрособу). На цих загальних зборах одночасно слід вирішити питання про призначення ліквідатора (ліквідаційну комісію);

2. направити повідомлення державному реєстратору - оригінал чи нотаріальну завірену копію рішення про ліквідацію ТОВ. 

Закон встановлює чіткий строк — три дні для письмового повідомлення державного реєстратора про припинення юрособи (ч. 1 ст. 105 ЦКУ). Відповідні відомості про те, що юрособа перебуває у процесі припинення, вносяться до ЄДР юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань. Контролюючі органи дізнаються про це від державного реєстратора, зокрема, це йдеться про органи ДФС (пп. 67.1.1 ПКУ, п. 11.1. Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженим Наказом Мінфіну від 09.12.2011 р.  №1588), ПФУ та органи статистики.

3. як правило, на дату прийняття рішення про ліквідацію (на дату загальних зборів учасників ТОВ) складається баланс та фінзвіт, що дає можливість виявити кредиторів та дебіторів ТОВ. Далі, голова ліквідаційної комісії чи ліквідатор самостійно в порядку та у строки, передбаченому Статутом, направляє кредиторам відповідні повідомлення з пропозицією пред'явити свої вимоги (ч. 4 ст.105 ЦКУ), а також вживає заходів щодо погашення заборгованості дебіторами. До повноважень ліквідаційної комісії також входить:

  • продаж усіх активів компанії;
  • задоволення вимог кредиторів;
  • проведення розрахунків з учасниками (засновниками) ТОВ у відповідності до розміру їх корпоративних прав;
  • оформлення ліквідаційного балансу товариства;
  • закриття всіх банківських рахунків;
  • отримання від органу ДФС довідки про відсутність заборгованості по сплаті податків, зборів;
  • сплати єдиного внеску;
  • передача до відповідної архівної установи документів, які підлягають тривалому зберіганню, знищення печаток, штампів.

4. процедура ліквідації завершується внесенням до ЄДР запису про припинення юрособи. Відповідно до п. 12 ст. 17 Закону №755  для державної реєстрації припинення юрособи  в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юрособи, прийнятого її учасниками або її відповідного органу, після закінчення процедури припинення (ліквідації), але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи:

  • заява про державну реєстрацію припинення юрособи в результаті її ліквідації;
  • довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

Оскільки всі повноваження по ліквідації, у т.ч. продаж активів, розпорядженням коштів на рахунку, погашення дебіторської заборгованості та стягнення кредиторської, виплата залишку коштів засновникам, передається ліквідатору разом зі всієї первинкою та документами фінансово-господарської діяльності, то подання податкової звітності у зв'язку з ліквідацією підприємства покладається на такого ліквідатора.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»