• Посилання скопійовано

Поповнення статутного фонду фермерського господарства

Прийнято рішення здійснити поповнення статутного капіталу фермерського господарства його власником нерухомістю (склад). Які необхідно провести дії для офіційної реєстрації такого поповнення статутного капіталу?

Відповідно до ч. 4 ст. 1 Закону України від 19.06.2003 р №973-IV “Про фермерське господарство” фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа або фізична особа - підприємець. Фермерське господарство, зареєстроване як юридична особа, діє на основі Статуту. У Статуті зазначаються найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України. 

Фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 8 Закону №973).

До складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу (ст. 19 Закону №973).

У власності фермерського господарства може перебувати будь-яке майно, в тому числі земельні ділянки, житлові будинки, господарські будівлі і споруди, засоби виробництва тощо, яке необхідне для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і набуття якого у власність не заборонено законом. Порядок володіння, користування і розпорядження майном фермерського господарства здійснюється відповідно до його Статуту, якщо інше не передбачено угодою між членами фермерського господарства та законом  (ст. 20 Закону №973).

Таким чином, на нашу думку, оскільки не встановлено спеціальних правил чи вимог для формування статутного капіталу за рахунок майна одного із засновників, то потрібно скористатись положеннями статуту такого фермерського господарства та/або загальними правилами, встановлені для господарських товариств.

Вкладом до статутного (складеного) капіталу господарського товариства можуть бути гроші, цінні папери, інші речі або майнові чи інші відчужувані права, що мають грошову оцінку, якщо інше не встановлено законом. Грошова оцінка вкладу учасника господарського товариства здійснюється за згодою учасників товариства, а у випадках, встановлених законом, вона підлягає незалежній експертній перевірці (ст. 13 Закону України від 19.09.91 р. №1576-XII “Про господарські товариства”).

Аналогічні приписи наведені ч. 2 ст. 115 Цивільного кодексу України.

Випадки обов'язкового здійснення оцінки майна наведені у ст. 7 Закону України від 12.07.2001 р. №2658-III “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”.

Такий випадок як внесення майна у вигляді складу до статутного капіталу фермерського господарства у ній не зазначений.

Таким чином, якщо засновник бажає внести до ще несформованого статутного капіталу фермерського господарства (тобто, у частині заборгованості засновника перед фермерським господарством за внеском до статутного капіталу) майно у вигляді складу, потрібно:

1. здійснити оцінку такого майна в порядку, встановленому статутом. Якщо такий порядок у статуті відсутній, то слід або оцінити самостійно (рішенням засновників) таке майно, або звернутись до субєкта оціночної діяльності для здійснення реальної оцінки ринкової вартості такого складу;

2. зібрати засновників (учасників) фермерського господарства та прийняти одне з наведених у п. 1 рішень.

При цьому внеском до статутного капіталу вважатиметься та частина вартості переданого фермерському господарству нерухомого майна від засновника (учасника), яка не перевищує суму його заборгованості перед таким господарством щодо внеску до статутного капіталу. 

Якщо статутний капітал вже сформовано, але один із засновників (учасників) фермерського господарства бажає передати господарству належну йому нерухомість саме як внесок до статутного капіталу, то для цього розмір статутного капіталу потрібно збільшити (на вартість, за якою вноситиметься така нерухомість). 

При цьому, слід враховувати, що потрібно буде внести зміни до Статуту в частині збільшення розміру статутного капіталу на вартість такої нерухомості. Тому, такі дії підлягають державній реєстрації, тобто, потрібно:

1) викласти статут у новій редакції, де вказати на зміни частки засновника (яка має змінитись, адже змінюється (збільшується) розмір статутного капіталу), та вказати новий збільшений розмір статутного капіталу;

2) подати державному реєстратору (п. 1, 2, 7, 8 ч. 4 ст. 17 Закон України від 15 травня 2003 р №755-IV “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань”) наступні документи:

  • заповнену заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
  • примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення (протоколу, іншого документа про загальні збори засновників) уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру;
  • документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону (на сьогодні — 410 грн);
  • установчий документ юридичної особи (статут фермерського господарства) в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі.

УВАГА! Попри положення закону про один примірник статуту, в окремих випадках, просять надати два примірник — тому, радимо перед подачею документів звернутись за відповідними розясненнями до державного реєстратора. Причому, реєстраційні дії на сьогодні можуть здійснювати голови сільських, селищних рад у разі наділення їх такими повноваженнями.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»