• Посилання скопійовано

Виправлення помилки в платіжці через повернення коштів

Клієнти фізособи іноді неправильно вказують призначення платежу в документах на оплату (в т.ч. через ПТКС) і не хочуть складати, підписувати листи про зміну призначення платежу. Просять повернути кошти, але лист на повернення не надають. Як підприємству - платнику ПДВ, податку на прибуток повернути кошти?

Отриманий підприємством помилковий платіж можна розглядати як безпідставно отримане майно, яке підлягає обов’язковому поверненню (ч. 1 ст. 1212 ЦКУ).

Але щодо того, в який строк слід повернути таке майно, то чинне законодавство не містить спеціальної норми для подібних ситуацій. На нашу думку, можна взяти за основу загальний строк виконання зобов’язань – 7 календарних днів з дня пред’явлення вимоги (див. ч. 2 ст. 530 ЦКУ).

 

Розглянемо, як документувати цю операцію

Оскільки в розглядуваній ситуації клієнти відмовляються писати лист про повернення, але усно (зокрема, телефоном) просять кошти повернути, цей факт можна зафіксувати, традиційно для нашої країни, наказом керівника підприємства. В такому наказі керівник зазначає, що такий-то клієнт зробив помилкове перерахування на користь підприємства і в такий-то день (дата) усно, телефоном, просить повернути на рахунок, з якого було перерахування. Далі керівник дає вказівку відповідальному працівнику, який здійснює перерахування, повернути кошти протягом 7 календарних днів.

Проте неможливо буде повернути кошти, якщо клієнт перераховував кошти підприємству через касу банку чи ПТКС (програмно-технічний комплекс самообслуговування). Адже у підприємства немає інформації про рахунок клієнта, куди слід повернути кошти.

Але якщо клієнт продиктує телефоном номер рахунку, на наш погляд, такий номер рахунку можна зазначити в наказі керівника.

З іншої сторони, у разі виникнення конфліктних ситуацій, приміром, помилки в номері і перерахування коштів не на той рахунок, довести свою правоту підприємству буде проблематично.

Тому такий варіант з правової точки зору є небезпечним.

Якщо клієнт таки отримуватиме товар, послуг, за які він здійснив оплату, і проблема тільки в помилці, яка допущена в призначенні платежу, на наш погляд, таку помилку може виправити саме підприємство, згідно з наказом керівника підприємства. В наказі керівник зазначить, що клієнт помилився в призначенні платежу, але у нього немає можливості надіслати лист на виправлення помилки, тому клієнт телефоном просить виправити цю помилку підприємством самостійно. Тут же в наказі наводиться і номер телефону клієнта.

Хоча, звісно, ми не знаємо, яким чином відреагує на такий варіант виправлення помилки податкова.

 

Бухоблік

В бухгалтерському обліку отримання і повернення помилкових коштів відображатиметься проведеннями:

  • Дт 311 Кт 685 – отримання коштів;
  • Дт 685 Кт 311 – повернення коштів.

 

Податок на прибуток

Оскільки таке отримання і повернення коштів не зачіпає рахунки доходів і витрат і не впливає на фінрезультат до оподаткування, зазначені операції не вплинуть на оподаткування податком на прибуток.

 

ПДВ

Об’єктом оподаткування ПДВ є операції з постачання товарів, послуг (див. пп. «а», пп. «б» п. 185.1 ПКУ).

Якщо кошти отримано помилково, то така операція в принципі не є операцією постачання, тому і підстав для нарахування ПДВ немає.

Але для того, щоб не нараховувати ПДВ, податкова висуває додаткові вимоги.

Наприклад, дивимося відповідь на питання в підкатегорії 101.04, ЗІР: «Чи підлягають оподаткуванню ПДВ помилково зараховані з вини банку кошти на розрахунковий рахунок платника ПДВ та в який термін необхідно повернути ці кошти?».

Податкова відповідає таке:

  • неналежний отримувач зобов’язаний протягом трьох робочих днів від дати надходження повідомлення банку-порушника про здійснення помилкового переказу ініціювати переказ еквівалентної суми коштів банку-порушнику, за умови отримання повідомлення цього банку про здійснення помилкового переказу;
  • оскільки об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, то кошти, що не пов’язані з такими взаємовідносинами між суб’єктами господарювання та які повернуто в належні терміни, не підпадають під об’єкт оподаткування;
  • за наявності договірних відносин на предмет поставки товарів, надання послуг податкові зобов’язання нараховуються.

В цій консультації йдеться мова про помилковий переказ з вини банку, а не з вини платника. Саме тому згадується строк повернення 3 робочі дні з дня повідомлення банка-порушника (див. п. 35.1 ст. 35 Закону №2346-ІІІ). А ми розглядаємо ситуацію помилки з вини платника, а не банку.

Але в цій консультації наведено суттєвий для нашої ситуації момент. Якщо є договірні відносини між платником і отримувачем платежу, то, на погляд податкової, відбувається операція постачання товарів, послуг. А тому виникає і об’єкт оподаткування ПДВ.

Між клієнтом, який здійснив помилковий платіж, і підприємством отримувачем платежу є договірні відносини. Це означає, що отриманий платіж з помилковим призначенням платежу є об’єктом оподаткування ПДВ. Тому підприємство повинно скласти ПН на такий платіж.

А при поверненні такого платежу потрібно скласти РК до вищезазначеної ПН. Про особливості складання такого РК ми писали тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Порядок впровадження РРО та звітність у 2025 році
    Яка покрокова процедура впровадження реєстратора розрахункових операцій для підприємства, що планує продавати товари за готівку? Що необхідно зробити від початку до кінця, та яка звітність щодо РРО передбачена?
    18.08.202533
  • Нюанси заповнення чеку при оплаті подарунковим сертифікатом
    Підприємство автомобільної галузі планує продавати подарункові сертифікати із наступною можливістю обрати товар та оплатити сертифікатом, вартість товару може перевищувати номінал сертифікату. Перший чек - продаж сертифікату на суму його номіналу. Як має бути оформлений другий чек при продажі товару? Що з ПДВ?
    15.08.2025186
  • Застосування РРО/ПРРО для ФОП - "єдинника" І групи
    Чи зобов'язаний ФОП на І групі єдиного податку, який надає побутові послуги населенню (зокрема, ремонт автотранспорту), застосовувати РРО та/або ПРРО при проведенні розрахункових операцій?
    12.08.202528
  • Відсутність штрафів з РРО/ПРРО для ФОП у Харкові з 1 серпня 2025 року
    Чи зберігаються з 01.08.2025 р. якісь пільги з незастосування РРО/ПРРО або за незастосування штрафів за порушення при застосуванні РРО/ПРРО для ФОП на ЄП ІІ-ІІІ груп, у яких податкова адреса та місце провадження діяльності знаходяться у м. Харкові (території можливих бойових дій)? Прошу розглянути ситуацію, коли ФОП на ІІІ групі ЄП з податковою адресою у м. Харкові (зареєстрований до війни), проводить фактичну діяльність в м. Харкові, але "місце провадження у витязі ЄП зазначено - територія України"
    04.08.202566
  • Орендна плата наперед: готівкові розрахунки та МПЗ
    ТОВ на єдиному податку IV групи, що орендує земельні ділянки у фізосіб, здійснює виплату орендної плати раз на рік. Іноді виплати проводяться наперед за декілька років одночасно через касу підприємства на суму понад 200 тис. грн. Як коректно здійснювати такі готівкові виплати? Чи діє обмеження у 50 тис. грн? Чи можна суми ПДФО та ВЗ, сплачені у 2025 році з орендної плати за декілька наступних років, повністю включити до розрахунку МПЗ за 2025 рік?
    31.07.202538