При роботі з готівкою насамперед потрібно пам’ятати про готівкові обмеження. Відповідно до п. 6 розділу ІІ Положення №148, суб’єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:
- між собою – у розмірі до 10000 (десяти тисяч) грн уключно;
- з фізособами – у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) грн включно.
Платежі понад установлені граничні суми проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку, шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської фінансової установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку. Кількість суб’єктів господарювання та фізичних осіб, з якими здійснюються готівкові розрахунки, протягом дня не обмежується.
Вищезазначне обмеження стосується також розрахунків під час оплати за товари, придбані на виробничі (господарські) потреби за рахунок готівки, одержаної за допомогою електронного платіжного засобу.
Згідно із п. 7 розділу ІІ Положення №148, фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою:
- із суб’єктами господарювання протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами – у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) грн включно.
Платежі на суму, що перевищує 50000 грн, проводяться через банки або небанківські фінансові установи, які в установленому законодавством України порядку отримали ліцензію на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунку, шляхом переказу коштів із поточного рахунку на поточний рахунок або внесення коштів до банку чи небанківської фінансової установи для подальшого їх переказу на поточні рахунки в банку;
- між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) грн включно.
Платежі на суму, яка перевищує 50000 грн, здійснюються шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення та/або переказу коштів на поточні рахунки (у тому числі на депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок у національній валюті).
Якщо покупець здійснює покупку товару за готівку, це є розрахункова операція відповідно до ст. 2 Закону про РРО, яка реєструється через РРО або ПРРО у відповідності до Закону про РРО. Тому всі готівкові оплати від покупців за товар потрібно реєструвати через РРО.
Окрім паперових розрахункових документів, підприємству можна використовувати електронні розрахункові документи та електронні фіскальні звітні чеки (п. 9 Положення №148).
Також відповідно до п. 50 Положення №148 підприємство зобов'язане розробити та затвердити внутрішнім документом порядок розрахунку ліміту каси. Ліміт каси підприємства встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси за рішенням керівника підприємства або уповноваженої ним особи.
Отже, сума готівки на кінець дня не повинна перевищувати затверджений ліміт. Якщо ліміт не встановити, то він вважатиметься нульовим, тоді зберігати готівку в касі не можна. Сума перевищення підлягає здачі в банк для зарахування їх на розрахунковий рахунок підприємства (п. 15 Положення №148).
Докладніше про це ми писали тут.
За порушення порядку ведення готівкових розрахунків або перевищення граничних сум розрахунків готівкою, недотримання установлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів тягне за собою накладання адмінштрафу на посадових осіб підприємства за ст. 163-15 КпАП у розмірі від 100 до 200 НМДГ (1700 грн до 3400 грн). За повторне порушення протягом року — від 500 до 1000 НМДГ (8500 грн до 17000 грн).
При цьому відповідальність несуть обидві сторони — платник і одержувач.
Крім того, ст. 17 Закону про РРО передбачені штрафи за порушення правил ведення розрахункових операцій з використанням РРО.
Щодо питання про зарахування коштів, що надійшти на рахунок через WAYFORPAY за "мінусом" комії зазначимо.
Зазвичай за обслуговування розрахунків банк-еквайр справляє комісію, яка списується із суми коштів, що зараховуються на рахунок підприємства при розрахунку за товари/послуги. Тобто на розрахунковий рахунок підприємства-продавця надходить виручка за "мінусом" комісії банку.
Згідно з п. 8 та 10 П(С)БО 15, дохід від реалізації товарів або послуг в бухобліку відображають на дату відвантаження таких товарів або надання послуг.
Таким чином, на дату проведення розрахунків за товар потрібно через ПРРО провести повну суму вартості цього товару з урахуванням знятої комісії банком, тобто визнати доходом повну вартість товару (Дт 333 Кт 702, 703 - при реалізації товару на повну суму покупки, Дт 702 Кт 641 - відображено ПЗ з ПДВ з повної суми покупки; Дт 311 Кт 333 - при зарахуванні коштів на рахунок підприємства – сума за мінусом комісії банку). При цьому кредит цих рахунків має відповідати даним Z-звіту за день. Також відразу потрібно визнати й ПЗ з ПДВ (пп. 187.5 ПКУ).
Комісію, яку утримує банк, підприємству слід віднести до адміністративних витрат на рахунок 92 (п. 18 П(С)БО 16) та зробити проведення: Дт 92 Кт 333 (в цей момент закривається рахунок 333), Дт 791 Кт 92 - віднесено комісію на фінрезультат.
Звертаємо увагу, що комісія не зменшує базу оподаткування ПДВ, тобто податкова накладна складається на повну суму операції.
Зауважимо, що оплата через WAYFORPAY також відповідає ознакам розрахункової операції і реєструється через РРО – див. тут.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити