• Посилання скопійовано

Розрахунок за послуги через POS-термінал: чи потрібен РРО?

Підприємство надає послуги населенню щодо технічного обслуговування систем газопостачання. Планується встановити POS-термінал для оплати картками. Чи потрібно в такому випадку застосовувати РРО?

Статею 3 Закону про РРО визначено, що суб’єкти господарювання, суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або ПРРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

Розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Отже, обов’язок застосування РРО виникає у разі здійснення розрахункової операції – це може бути як у готівковій формі, так і у безготівковій (коли продавець приймає від покупця платіжну картку).

Своєю чергою, якщо говорити про незастосування РРО при безготівкових розрахунках, то мається на увазі платіж, який здійснюється платником зі свого рахунку на рахунок постачальника без надання йому платіжної картки або оплата через касу банку.

При цьому, варто розрізняти POS-термінал та ПТКС, що належить банку. POS-термінал (Point of Sale - з англ. «Точка продажу») - це термінал, який використовується для безготівкових розрахунків пластиковими картками. Такий POS-термінал інтегрується з РРО.

Разом з цим, ПТКС – це термінал самообслуговування, що належить банку і по факту, коли покупець застосовує картку для оплати через нього, він ніяк не контактує з постачальником.

Отже, якщо клієнти здійснюють платежі за послуги через банківські ПТКС, то ні банк, ні отримувач коштів не зобов’язані реєструвати такі оплати через РРО/ПРРО.

А от якщо оплата здійснюється через POS-термінал (при цьому укладається договір еквайрингу з банком), то така операція хоч і є безготівковою, але підпадає під визначення розрахункової операції, а тому вимагає застосовування РРО.

Проте Закон про РРО містить і виключення. Зокрема, пп. 14 ст. 9 Закону про РРО встановлено, що РРО не вимагається при розрахунках за послуги, якщо такі розрахунки проводять виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів (ця норма працює з 10 грудня 2020 р.).

На жаль, законодавчо прямо не зазначено, чи підпадає еквайринг (тобто розрахунок через POS-термінал) до банківських систем дистанційного обслуговування, однак якщо виходити, що оплата здійснюється за присутності як покупця, так і продавця, то вважаємо, що така оплата не може трактуватись як дистанційна. Тобто дане звільнення поширюється саме на інтернет-еквайринг, про який ми писали тут та тут.

Підсумовуючи зазначене вище, можна зробити висновок, що:

  • приймання оплати через POS-термінал – це є розрахункова операція і вимагає застосування РРО;
  • POS-термінали не можна вважати дистанційними каналами обслуговування, оскільки оплата через POS-термінал вимагає присутності платника у точці розташування POS-терміналу, а тому звільнення передбачене п. 14 ст. 9 Закону про РРО, не застосовується;
  • оплата покупцями через ПТКС, що належить банку, не є розрахунковою операцією і не вимагає застосування РРО від отримувача коштів.

Зважаючи на невизначеність даної ситуації, радимо продавцю послуг все ж таки отримати індивідуальну податкову консультацію з приводу інтернет-еквайрингу та необхідності застосування РРО у світлі звільнення, передбаченого п. 14 ст. 9 Закону про РРО.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи можна компенсувати витрати за копією фіскального чека?
    ТОВ – неплатник ПДВ компенсує працівнику витрати, понесені у відряджені. Працівник надав копію фіскального чека. Чи може підприємство використати таку копію або витяг з електронного кабінету платника податків для компенсації витрат?
    21.11.2024417
  • Чи можна відмовитися від застосування касового методу?
    ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?
    15.10.2024682
  • Що робити, якщо «заглючив» РРО?
    Стався збій в роботі РРО, внаслідок чого виторг ФОПа за 30.09.2024 р. був включений у Z-звіт за 01.10.2024 р. Як правильно задокументувати цю операцію? Як заповнити книгу доходів?
    14.10.20247622
  • Як виправляти помилки в чеках РРО?
    Покупцю видали чек, у якому помилково зазначили форму оплати, наприклад, замість готівкової форми зазначили оплату карткою або навпаки. Чи можна провести повернення чека для зміни форми оплати без повернення товару? Чи можна зробити повернення чека, якщо вже пройшов місяць від дати видачі помилкового?
    27.09.2024572
  • Порушено порядок внесення виручки на рахунок підприємства: як виправити?
    Касир отримав кошти з каси для подальшої здачі на поточний рахунок підприємства. Проте він вніс кошти на особисту платіжку картку та перерахував на рахунок підприємства з призначенням платежу - «Власні кошти». Як виправити помилку?
    19.09.2024705