Відповідно до абз. 1 п. 11 Положення №148, готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки в повній сумі. Оприбуткування готівки – це проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів, КОРО (пп. 18 п. 3 р. I Положення №148). Про це зазначає ДФС в ІПК від 08.10.2018 р. №4307/К/99-99-13-01-02-14/ІПК.
Здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень з метою оприбуткування отриманої готівки на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО чи занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО поширюється лише на відокремлені підрозділи установ/підприємств та ФОП, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги (абз. 4 п. 11 Положення №148).
Суб'єкти господарювання, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО, використовують КОРО для:
1) підклеювання та зберігання фіскальних звітних чеків на відповідних сторінках КОРО;
2) здійснення операцій із розрахунковими квитанціями в разі виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії;
3) обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, перевірок конструкцій та програмного забезпечення РРО.
Порядок оформлення касових операцій наведено в розд. III Порядку №148, п. 24 якого передбачає оформлення розрахункових операцій, що проводяться відповідно до Закону про РРО, згідно з вимогами цього Закону.
Нагадаємо, що положення ст. 3 Закону про РРО зобов'язують суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зокрема:
Усе про касу і РРО –
у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПідписатисьХочете подивитись, як це виглядає?
- щоденно друкувати на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій (п. 9 ст. 3 Закону про РРО);
- забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті РРО (п. 13 ст. 3 Закону про РРО).
Порядок застосування РРО наведено у розд. III Порядку №773.
Норми п. 4 розд. III Порядку №547, як і раніше, зобов'язують суб'єктів господарювання, які використовують РРО для здійснення розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зокрема:
- у кінці робочого дня (зміни) друкувати на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг)) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій;
- забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті РРО;
- друкувати X-звіти, Z-звіти та інші документи, що передбачені документацією на РРО, відповідно до законодавства;
- здійснювати підрахунок готівкових коштів на місці проведення розрахунків під час перевірки господарської одиниці на вимогу посадової особи контролюючого органу.
Якщо операції внесення чи видачі готівки з місця проведення розрахунків не пов'язані з проведенням розрахункових операцій, то вони повинні реєструватись через РРО з використанням операцій «службове внесення» та «службова видача». Крім того, операція «службове внесення» використовується для реєстрації суми готівки, яка зберігається на місці проведення розрахунків на момент реєстрації першої розрахункової операції, що проводиться після виконання Z-звіту (п. 6 розд. III Порядку №547).
Виходячи з того, що норми п. 24 Положення №148 поширюються на всіх суб’єктів господарювання, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО, то на підприємства також має поширюватися порядок оприбуткування готівки, наведений в абз. 4 п. 11 Положення №148, а не лише на їх відокремлені підрозділи.
На виконання вимог п. 12 Положення №148 підприємства зобов'язані розробити та затвердити внутрішнім документом порядок оприбуткування готівки в касі підприємства на підставі цього Положення. У цьому порядку необхідно максимально врахувати особливості роботи як підприємства, так і його відокремлених підрозділів:
- внутрішній трудовий розпорядок;
- режим роботи;
- графіки змінності;
- порядок та особливості здавання готівкової виручки (готівки) до банку.
Крім того зазначимо, що норми п. 49 Положення №148 дозволяють підприємствам (їх відокремленим підрозділам), які працюють у вихідні та святкові дні та не мають змоги здати одержану за ці дні готівкову виручку (готівку) до банку через відсутність відповідної умови у договорі, укладеному з банком на інкасацію коштів, здавати таку готівкову виручку (готівку):
- або в день її надходження до каси підприємства через банкомати чи програмно-технічні комплекси самообслуговування;
- або наступного робочого дня банку та підприємства протягом операційного часу безпосередньо до банку.
ДФС у Волинській області в ІПК від 24.05.2018 р. №2301/ІПК/03-20-14-05-11 повідомляє: «якщо підприємство не має можливості зберігати всю суму готівкових коштів у скриньці РРО, то частину готівки можна зберігати в сейфі за умови його знаходження на місці проведення розрахунків. При цьому сума готівкових коштів на місці проведення розрахунків (у скриньці РРО та сейфі) має відповідати сумі коштів, зазначеній у денному звіті реєстратора».
З метою уникнення можливого порушення законодавства слід обумовити таку ситуацію у внутрішньому наказі по підприємству, в якому зазначити, що в сейфі, розміщеному на місці проведення розрахунків, має зберігатися лише виручка від реалізації з використанням РРО.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити