• Посилання скопійовано

Доходи та витрати фізосіб - підприємців на загальній системі оподаткування

Підприємець - "загальносистемник" працює у сфері продажу нафтопродуктів, має АЗС та офісне приміщення, за які сплачуються земельний податок, орендна плата за землю, екологічний податок за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення. Чи має право підприємець включити до витрат ці податки та у якому звітному періоді?

Визначення витрат ФОП на загальній системі

Відповідно до п. 177.4.3 ПКУ до переліку витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, належать, зокрема: суми податків, зборів, які пов’язані з проведенням госпдіяльності такої фізособи - підприємця (крім ПДВ для фізособи - підприємця, зареєстрованого як платник ПДВ, та акцизного податку, ПДФО з доходу від госпдіяльності, податку на майно).

Отже, норма п. 177.4.3 ПКУ не дозволяє включати до складу витрат ФОП на загальній системі податок на майно.

Відповідно до п. 265.1 ПКУ податок на майно складається з:

  • податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
  • транспортного податку;
  • плати за землю.

Водночас, плата за землю – це обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності – пп. 14.1.147 ПКУ.

Отже, до витрат ФОП на загальній системі не включається земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Натомість екологічний податок за викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення за об’єкти, що використовуються в господарській діяльності ФОП на загальній системі, можна включити до складу його витрат.

 

Касовий метод обліку доходів та витрат

ФОП на загальній системі оподаткування використовують лише касовий метод обліку доходів та витрат, тобто у тих періодах, коли фактично були сплачені грошові кошти. У даноми випадку, витрати на сплату екологічного податку будуть включатися до декларації у сумі, що фактично сплачена до бюджету протягом звітного періоду.

Принцип нарахування та  відповідність   доходів   і   витрат передбачено ст. 4 Закону про бухоблік. Він полягає в тому, що  для визначення  фінансового  результату  звітного  періоду   необхідно порівняти  доходи звітного періоду з витратами,  що були здійснені для  отримання  цих  доходів.   При   цьому   доходи   і   витрати відображаються  в бухобліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення,  незалежно від дати надходження  або  сплати грошових коштів.

Ведення бухобліку відповідно до Закону про бухоблік для підприємців на загальній системі не передбачено,  а отже, цей закон та всі П(С)БО не поширюються на ФОПів.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Мінімальна заробітна плата у роздрібній торгівлі з 1 жовтня 2025 року
    Чи правильно те, що ФОП на загальній системі оподаткування, які займаються роздрібною торгівлею алкогольними та тютюновими товарами, з 1 жовтня 2025 року зобов’язані платити найманим працівникам заробітну плату не менше 16 000 грн?
    02.10.20251 75410
  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.20254152
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 2594
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202565
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202531