ПДФО. Така фізична особа – підприємець (ФОП) є платником податку з доходів фізичних осіб. Правила оподаткування доходів від підприємницької діяльності встановлено ст. 177 ПКУ. Згідно з п. 177.4 ПКУ вартість нестачі товару не включається до витрат ФОП. Більш докладно про це ми писали тут.
ПДВ. Нестача товару, виявлена під час інвентаризації, - це товар, використаний не в господарській діяльності. Тому слід донарахувати податкові зобов’язання згідно з пп. «г» п. 198.5 ПКУ. Більш докладно про таке донарахування ми писали тут. Донарахована сума ПДВ відображається в рядку 4.1 декларації з ПДВ та у таблиці 1 додатку Д5 з умовним ІПН 600000000000.
Правила заповнення зведеної ПН, яка складається у такому випадку, викладені у п. 11 Порядку №1307. Зведену ПН на донарахування ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ можна скласти в будь-який день місяця, в якому виявлено недостачу, але не пізніше останнього дня такого місяця. Зокрема, скласти таку ПН можна на дату інвентаризації. Приклад складання такої податкової накладної наведено тут (у статті це Приклад 4 «Складання зведеної ПН за операцією, що не є господарською діяльністю підприємства»).
РРО. Норми розділу ІІІ «Порядок застосування РРО» Порядку №547 не передбачають ведення кількісного обліку товару за допомогою РРО. Серед обов’язків СГ, перелічених у п. 4 розділу ІІІ Порядку №547, немає обов’язку проводити через РРО нестачу товару.
Також п. 5 розділу ІІІ Порядку №547 визначено, що «реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією. Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції видається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації». Тож якщо нестача товару буде проведена через РРО, до такого РРО слід буде внести грошові кошти на суму нестачі, а також ця сума буде визначатися як дохід ФОП та оподатковуватись за правилами ст. 177 ПКУ.
Але згідно з пп. 12 ст. 3 Закону про РРО суб’єкт господарювання зобов’язаний вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку. Зважаючи на це, ФОП повинен оформити матеріали інвентаризації (скласти акт, за яким внести зміни у свій облік товару) та продавати лише ті товари, що обліковуються за даними такого обліку. Для ФОП ведення бухобліку за встановленими правилами не є обов’язковим, тож він може вести цей облік за вільною формою. За п. 177.10 ПКУ ФОП зобов'язаний вести Книгу обліку доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Ґрунтуючись на обов'язку ведення Книги обліку доходів та витрат (в т.ч. собівартості реалізованих товарів) та наявності підтверджуючих документів щодо походження товару, слід сформувати відповідні документи щодо обліку товарних залишків за місцем їх реалізації.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити