• Посилання скопійовано

Уцінений товар: як визначити базу оподаткування ПДВ?

Підприємство має на складі імпортований 3 роки тому товар. Товар не користувався попитом, тому наразі прийнято рішення про його уцінку. Як документально оформити уцінку товару? Як операція з уцінки товару відображається в бухобліку? Як визначається база оподаткування ПДВ уціненого товару?

Документальне оформлення

Підставою для проведення уцінки, в першу чергу, повинен стати наказ керівника про виявлені товари, що підлягають уцінці. У наказі затверджується склад комісії на проведення відповідних заходів (інвентаризації та подальшої уцінки товару). До складу комісії, яка проводить інвентаризацію та подальшу уцінку товарів, можуть входити такі фахівці: заступник керівника підприємства (голова комісії), головний бухгалтер, товарознавець, економіст з цін, технолог та інші спеціалісти підприємства, обізнані з кон'юнктурою і попитом на ринку.

На підставі аналізу даних інвентаризації, комісія складає перелік товарів, що підлягають уцінці та встановлюють її розмір. Також під час інвентаризації комісія виявляє та додає до вищезгаданого переліку товари, що підлягають уцінці у зв'язку з частковою втратою первісної якості (за потреби — разом із письмовими поясненнями матеріально відповідальних осіб).

Затвердженні дані про уцінені товари записують до опису-акту (форму акту наведено у Положенні про уцінку).

Опис-акт складається у двох примірниках у кожному відділі (секції), магазині чи іншій торговій одиниці та підписується членами комісії і матеріально відповідальними особами. Матеріали на уцінку товарів, зокрема, описи-акти, які будуть підставою для переоцінки товарів, повинні розглядатися та затверджуватися наказом керівника у дводенний термін після їх отримання. Згодом один примірник передають до бухгалтерії підприємства для відображення результату уцінки, другий — матеріально відповідальній особі.

 

Бухоблік

Якщо підприємство є торгівельним, то сума уцінки товару, в першу чергу, зменшує розмір раніше нарахованої торгової націнки записом Дт 282 Кт 285 (сторно). Сума уцінки, що перевищує розмір торгової націнки, включається до складу інших операційних витрат та відображається у тому місяці, в якому складено опис-акт. Для відображення таких витрат використовують субрахунок 946 «Втрати від знецінення запасів». Тобто у обліку така операція відображається записом: Дт 946 Кт 282.

 

ПДВ

Згідно з пп. 188.1 ПКУ базою оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів є договірна вартість (тобто сума грошової компенсації за такий товар). При цьому, база оподаткування ПДВ при продажу товарів не може бути нижчою ціни придбання таких товарів. Зверніть увагу, що мова йде саме про ціну придбання таких товарів, а не їх балансову вартість. Тобто уцінки таких товарів не вплине на порядок формування бази ПДВ при їх реалізації і у разі, якщо договірна ціна буде нижчою за вартість придбання таких товарів, платнику податків доведеться донарахувати ПЗ з ПДВ на суму такої різниці.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024927
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202428
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249085
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202434