• Посилання скопійовано

Ліквідація автомобіля: списання в бухобліку та податкові наслідки

22.11.2017 р. згідно з наказом керівника на списання вантажівки, складено акт за ф. №ОЗ-4. Вантажівка використовувалася у госпдіяльності. Залишкова вартість дорівнює нулю. Оприбутковано металобрухт. 08.12.2017 р. авто знято з обліку в сервісі. У якому місяці слід списати в бухобліку авто та які податкові наслідки?

Бухоблік

Відповідно до п. 3 НП(С)БО 1 активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигід у майбутньому.

Якщо автомобіль було ліквідовано у листопаді 2017 р. та про це було складено акт за формою №ОЗ-4, то з дати такої ліквідації автомобіль вже не контролюється підприємством та не може забезпечити економічні вигоди у майбутньому, а отже, не відповідає визначенню актива. 

Отже, списати в бухобліку такий автомобіль потрібно у листопаді 2017 р. Оскільки накопичена амортизація автомобіля складає 100%, то його списання відображається одним записом: Дт 131 Кт 105. Одночасно зі списанням оприбутковується металобрухт та визнаються доходи: Дт 209 Кт 746 на справедливу вартість такого металобрухту, з урахуванням витрат, передбачених у п. 9 П(С)БО  9 – див. п. 12 П(С)БО 9

Зняття з обліку транспортного засобу не впливає на дату його списання в бухобліку.

 

Податок на прибуток

Для цілей оподаткування податком на прибуток дохід за кредитом субрахунка 746 буде приймати участь у розрахунку показника прибутку до оподаткування.

Якщо підприємство коригує прибуток до оподаткування на різниці, що визначені ПКУ, воно повинно взяти до уваги норми п. 138.1 ПКУ та п. 138.2 ПКУ щодо ліквідації об'єкта основних засобів:

  • фінрезультат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації такого об’єкта;
  • фінрезультат до оподаткування зменшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті ПКУ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.

Якщо залишкова вартість автомобіля у бухгалтерському та податковому обліку дорівнює нулю, то ця різниця не виникає.

 

ПДВ 

Відповідно до п. 189.9 ПКУ у разі якщо основні виробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. 

У даному випадку балансова вартість ліквідованого автомобіля дорівнює нулю. Але окрім цього, для цього випадку діє норма абз. 2 п. 189.9 ПКУ.

Відповідно до абз. 2 п. 189.9 ПКУ, норма п. 189.9 ПКУ  не поширюється на випадки, коли основні виробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, у інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі у разі викрадення основних виробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Для даного випадку це означає, що факт ліквідації автомобіля та отримання металобрухту звільняє підприємство від нарахування ПДВ взагалі. Про цей факт необхідно скласти первинний документ про таку ліквідацію, щоб подати його контролюючому органу. Таким документом може бути і акт за формою №ОЗ-4.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024111
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202435
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202436
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410