• Посилання скопійовано

Ліквідація автомобіля: списання в бухобліку та податкові наслідки

22.11.2017 р. згідно з наказом керівника на списання вантажівки, складено акт за ф. №ОЗ-4. Вантажівка використовувалася у госпдіяльності. Залишкова вартість дорівнює нулю. Оприбутковано металобрухт. 08.12.2017 р. авто знято з обліку в сервісі. У якому місяці слід списати в бухобліку авто та які податкові наслідки?

Бухоблік

Відповідно до п. 3 НП(С)БО 1 активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигід у майбутньому.

Якщо автомобіль було ліквідовано у листопаді 2017 р. та про це було складено акт за формою №ОЗ-4, то з дати такої ліквідації автомобіль вже не контролюється підприємством та не може забезпечити економічні вигоди у майбутньому, а отже, не відповідає визначенню актива. 

Отже, списати в бухобліку такий автомобіль потрібно у листопаді 2017 р. Оскільки накопичена амортизація автомобіля складає 100%, то його списання відображається одним записом: Дт 131 Кт 105. Одночасно зі списанням оприбутковується металобрухт та визнаються доходи: Дт 209 Кт 746 на справедливу вартість такого металобрухту, з урахуванням витрат, передбачених у п. 9 П(С)БО  9 – див. п. 12 П(С)БО 9

Зняття з обліку транспортного засобу не впливає на дату його списання в бухобліку.

 

Податок на прибуток

Для цілей оподаткування податком на прибуток дохід за кредитом субрахунка 746 буде приймати участь у розрахунку показника прибутку до оподаткування.

Якщо підприємство коригує прибуток до оподаткування на різниці, що визначені ПКУ, воно повинно взяти до уваги норми п. 138.1 ПКУ та п. 138.2 ПКУ щодо ліквідації об'єкта основних засобів:

  • фінрезультат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації такого об’єкта;
  • фінрезультат до оподаткування зменшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті ПКУ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.

Якщо залишкова вартість автомобіля у бухгалтерському та податковому обліку дорівнює нулю, то ця різниця не виникає.

 

ПДВ 

Відповідно до п. 189.9 ПКУ у разі якщо основні виробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. 

У даному випадку балансова вартість ліквідованого автомобіля дорівнює нулю. Але окрім цього, для цього випадку діє норма абз. 2 п. 189.9 ПКУ.

Відповідно до абз. 2 п. 189.9 ПКУ, норма п. 189.9 ПКУ  не поширюється на випадки, коли основні виробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, у інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі у разі викрадення основних виробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Для даного випадку це означає, що факт ліквідації автомобіля та отримання металобрухту звільняє підприємство від нарахування ПДВ взагалі. Про цей факт необхідно скласти первинний документ про таку ліквідацію, щоб подати його контролюючому органу. Таким документом може бути і акт за формою №ОЗ-4.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442